Lak reinigen

Mechanix

Kilometervreter
Goedemorgen,

Ondanks ik mijn auto regelmatig was in de wasbox of wasstraat, voelt de lak van mijn auto na 10 jaar toch wat ruw aan. Daarnaast zitten hier en daar hars- en teervlekjes die niet zomaar weggaan. Nu ben ik geen hobbypoetser, maar ik zou wel eens een keer klei willen proberen om de lak te reinigen. Is dat inderdaad de juiste toepassing in mijn situatie, of kan ik beter een ander product gebruiken?

Kijk even op de website autoschoon.nl (en dan in het Engels, reclame maken mag hier niet.) en je vindt veel detailers waarmee je kunt kleien.

Na een gewone wasbeurt blijven veel boomsappen, industriële neerslag en wegteer gewoon zitten, na 10 jaar dus geen overbodige luxe.
Vergelijk deze stap met het schuren van een deur voor je gaat schilderen, de verf, in dit geval de autowax, hecht veel beter en blijft ook langer zitten.

Het loont de moeite om die reden zeker te kleien voor je gaat waxen. (Goede wax; Collinite 845.) die is vloeibaar, andere pastawaxen van dit merk vragen om ervaring.
Tip; smeer wax altijd dun, zo dun als lotion op de huid en laat het in de zon niet te lang zitten.
Dat geldt zeker voor Collinite. Meguiars is ook een goed merk, beter voor mensen met weinig ervaring maar de standtijd is korter.

Met een cleaner of polish na het kleien bereid je de lak nog beter voor op een waxbeurt. Diepreinigt de lak en haalt de kleur op.
Succes!

Onderstaand een link meth het complete stappenplan voor een handmatige ‘detail’

https://forum.carclean.com/threads/volledig-exterieur-stappenplan-handmatig-met-videos-20-11-18-update-geplaatst.4222/

Een heel stappenplan moet je de spullen én de zin voor hebben.

Klei gebruiken zal al een enorme berg vastzittend vuil wegnemen. Is even werk maar dan loont zich omdat het poetsen daarna heel makkelijk gaat.. je lak is immers niet meer zo ruw. Eerst hele auto goed wassen, dan per deel kleien en goed poetsen met Collinte 845 en je zal al een enorm verschil zien.
Meer dan een goede wasbeurt, kleipakket, flacon Collinite 845, een foam- of microvezelpad en goede microvezel uitwrijfdoek heb je niet nodig dan.

Mechanix zei:
Goedemorgen,

Ondanks ik mijn auto regelmatig was in de wasbox of wasstraat, voelt de lak van mijn auto na 10 jaar toch wat ruw aan. Daarnaast zitten hier en daar hars- en teervlekjes die niet zomaar weggaan. Nu ben ik geen hobbypoetser, maar ik zou wel eens een keer klei willen proberen om de lak te reinigen. Is dat inderdaad de juiste toepassing in mijn situatie, of kan ik beter een ander product gebruiken?

Het verbaast mij iedere keer weer hoeveel verschil kleien al maakt, zie ook mijn topic waar ik dit filmpje ook heb geplaatst:
https://i.imgur.com/eLUpkqh.mp4
(Voor de volledigheid: de linker helft is dus gekleid en heeft amper meer weerstand, rechts is alleen gewassen en voelt bijna nog als schuurpapier).

En het is echt vreselijk simpel, ik was er eerst ook wat huiverig voor maar het stelt niks voor. Gewoon zorgen voor voldoende nat gemaakte lak en dan kan je je gang gaan. Voor dat natmaken heb je speciale "claylubes" maar gewone wash&wipe zou ook werken.

*Edit
Er is vreselijk veel informatie over te vinden, duizenden adviezen en honderden producten. Ik word daar soms ook redelijk o_O van, maar verdiep je je er een beetje in en houd het vooral ook bij je eigen gezonde verstand. Er zijn een paar echte basic do's en don'ts maar verder kan je het zo simpel of moeilijk maken als je zelf wil :)

Zoals cxxx aangeeft volstaan deze middelen. Het voordeel van de Collinite 845 is dat hij maanden blijft zitten; driemaal per jaar je auto poetsen zoals hij/zij omschrijft is voldoende, zeker bij kleien vooraf.
Je kunt poetsdoeken microvezel en een poetspad ook bij de action kopen, dan volstaan de middelen. (Goede shampoo, detailspray plus de Collinitefles).
Een goede washmitt heeft de Action geloof ik ook niet, maar die vind je ook bij andere autocosmetica

Zag van de week toevallig dit setje microvezel-producten bij de Gamma voor 15 euro:
https://www.gamma.nl/assortiment/microvezel-set-protecton-9-delig/p/B529982

Is denk ik ook wel gewoon een prima beginpunt.

Ze hebben ook gewoon een losse, grote microvezel washandschoen: https://www.gamma.nl/assortiment/microvezel-washandschoen/p/B529983

(oh help nu begin ik er zelf ook van alles van te vinden o_O )

Hartstikke bedankt voor de nuttige tips tot zover!(y) Mooi dat ik met simpele middelen al veel resultaat kan bereiken. Dan ga ik eens zo'n kleisetje kopen met wax en microfiberdoekjes.

Helaas staat mijn auto buiten, in krappe parkeervakken en soms ook onder bomen. Het is ondoenlijk om de auto echt mooi te houden, maar ik doe toch m'n best om hem een beetje toonbaar te laten. Van een afstandje lijkt het nog heel wat. Eens kijken hoe hij er dan uitziet na een poetsbeurtje. Squeeze green is echt een knallende kleur als het goed glimt!:cool:

Collinite 845 heb ik ook.

Nu de auto in een glascoating zit gebruik ik het niet meer op mijn eigen auto. Maar het is echt top spul en heel betaalbaar. Ik laat het altijd wel even met gesloten fles weken in warm water zodat het iets meer vloeibaarder word. Als het koud is vind ik het persoonlijk niet prettig werken. Warm werkt stukken beter.

Kleien werkt ook goed en is goed resultaat mee te behalen. Voorwaarde is we dat de auto heel erg goed en grondig wast van te voren anders verzadigd de klei zo. Is niet moeilijk, maar kost wel veel tijd.

En je kunt het zo gek maken als je wil met alle stappenplannen. Als jou lak echt ruw is na het kleien nog, dan kun je nog polijsten, maar dat kost wel de nodige investering. (En ook weer meer tijd)

Heb net gisteren de auto van Meeuwin in de Collinite gezet.
Maar ik gebruik de vaste was 476S. Werkt erg makkelijk. Zo dun mogelijk aanbrengen per deel van de auto en als het gaat krijten (na zo'n 10-15 min.) poetst het heel erg makkelijk uit. Vind zo'n vaste wax veel prettiger werken dan vloeibaar (wat ik voorheen altijd gebruikte), geen geknoei en verspilling. Waxen doe ik per auto zo'n 2x per jaar.
Een klein blikje van zo'n € 25 gaat meer dan 100 behandelingen mee, dus geen groot formaat blik kopen. Schat dat ik het al 10x heb gebruikt en het blikje is nog voor ruim 90% vol.
Daarna was ik de auto's alleen met water (dus geen zeep/shampoo); het vuil, zelfs modder en opgedroogde vogelpoep, veeg je er dan zo vanaf.

Voor een waxbeurt was ik trouwens de auto wel met shampoo.

Je hebt meer mogelijkheden inderdaad. Ga voor een wat zachtere klei die geen marring veroorzaakt, anders heb je naderhand problemen omdat je lakwerk teveel swirls heeft of zelfs fijne krasjes. Dat wil je niet en krijg je er enkel uit met polijsten. Je hoeft geen geld uit te geven aan dure "kleivloeistoffen" met een mooi vers sopje shampoo kom je net zo ver en werkt hartstikke goedkoop.

Daarna kun je overwegen om iets van Sonax Polymer netshield te gebruiken. Zeer lange standtijd, vrij simpel aan te brengen. Wel op basis van polymeren dus siliconen, ik zeg het er even bij want zal van de auto moeten vooraleer een spuiter ermee aan de slag gaat. Desalniettemin, mooi product wel!
Collinite heb ik ook, echte topper, makkelijk verwerkbaar, standtijd afhankelijk van rijgedrag en invloeden zeker wel een paar maanden. Kun je altijd verlengen door tussendoor nog gebruik te maken van een product als Gyeon wetcoat.

Ja hoe gek wil je het maken....

Persoonlijk ben ik groot fan van het spul van Meguiars. Regelmatig gebruik ik op auto's met hetzelfde probleem, Compound en dan Polish en dan Wax.
Werkt bij mij altijd prima en scheelt weer tijd omdat ik niet altijd klei van te voren., dat is met de compound ook niet altijd nodig. Maar succes ermee, misschien kan je wat met mijn input.

Ik zie het al, veel verschillende wegen naar Rome. Tnx voor de input.

Chiel de Jong zei:
Persoonlijk ben ik groot fan van het spul van Meguiars. Regelmatig gebruik ik op auto's met hetzelfde probleem, Compound en dan Polish en dan Wax.
Werkt bij mij altijd prima en scheelt weer tijd omdat ik niet altijd klei van te voren., dat is met de compound ook niet altijd nodig. Maar succes ermee, misschien kan je wat met mijn input.

Wat is compound eigenlijk?

Mechanix zei:
Chiel de Jong zei:

Wat is compound eigenlijk?

Compound is een zwaardere variant van polijstmiddel.

Heel gevaarlijk om richting een niet geoefend iemand te roepen inderdaad want het is zeker niet altijd benodigd. Er zit namelijk veel verschil in hoe auto's gespoten zijn.
Het verschil tussen een harde of een zachte lak, heel erg dun gespoten of juist dik.
Je begint altijd van mild naar hard om te voorkomen dat je in eens door de lak heen gaat, er zijn ook laksoorten waar je met een polish pad en water al heel erg veel doet. (heb ik eerst gezien bij AMMO, laatst zelf meegemaakt)

Je kunt ook gradaties van "cut" (hoeveel het van je lak afhaalt zeg maar) roepen. zoals PTX200 of 100. Maar dat verschilt ook nog wel van fabrikant.

Prima plan mechanix. Hooguit zou ik nog een gecombineerde cleaner en polish tussen het kleien en waxen toevoegen.opwrijven met een pad en uitpoetsen met een microvezeldoek. Dit haalt in 1 stap de kleur op en diepreinigt. Zoiets als grondverf in het schilderproces na het schuren, ter vergelijking. Met de wax verzegel je het plaatje. (Aflakken zeg maar). Meguiars heeft een dergelijk product, maar je vindt ze ook bij andere merken. Polijsten machinaal is WEER een stap verder, handmatig kom je met dit plan al heel ver.

Terug
Bovenaan