Lak probleem Toyota IQ,

A

Anoniem

Guest
Ik ben in het bezit van een Toyota IQ. Heerlijk autotje rijdt erg goed en gewoon makkelijk.
MAAR er is een probleem, de lak van de auto Pearl white laat los, gewoon plekke lak die loslaten. Wat overblijft is het kale staal.

Naar de dealer gegaan en die doet helemaal niets, was een onbekend probleem volgens de service afdeling, terwijl de schade afdeling zegt het is een fabrieksfout. Dan maar contact opnemen met de importeur, die houden zich ook voor de domme, en zeggen dat de lak garantie is verlopen, ja dat weet ik ook maar we spreken over een fabrieksfout.

De importeur overlegt met de dealer en ja nu komt het ik krijg 20% korting op het overspuiten van het dakje. Nu is een dak van een IQ net zo groot als een schoenendoos, maar hun vonden het een super voorstel. Maar ze hadden wel eerst de normale prijs voor het herstellen verdubbeld en dan 20% korting geven is lekker verdienen voor ze. Ieder goed schadebedrijf kwam met een veel lager bedrag uit. Dus bij een schade bedrijf het dakje opnieuw laten spuiten,

Nu 1,5 jaar later laat de lak op verschillende plaatsen ook los, diverse zijpanelen hebben kale plekken, (het dak is perfect). Weer contact met Toyota importeur opgenomen en weer ontkennen ze het probleem. Dit probleem is wereld wijd en in de VS heeft de importeur alle auto's die met die lak waren gespoten terug geroepen en opnieuw gespoten en wel onder 100% garantie. Ook in de UK hebben ze dat gedaan want het was een fabrieksfout.

Hoe kan het zo zijn dat de Nederlandse importeur er niets aan wil doen, zij vinden het normaal dat bij een auto van 10 jaar oud de lak er gewoon afvalt als bladeren van een boom. De importeur vindt mij vervelend en lastig want hun product is goed.
Wat kan je er aan doen?

Toevallig had mijn achterbuurman ook zo’n parelmoerwitte IQ als leenauto mee en deze had precies hetzelfde probleem. Over de hele auto liet de lak los. Ik zou nog eens research doen want jouw geval is dus zeker niet uniek.

Te snel gelezen, je had zelf ook al wat onderzoek gedaan lees ik net.
Nog een plaatje gevonden.

maxresdefault.jpg

Dit is wat de importeur zegt, ze kennen het probleem maar doen niets

Recentelijk is de lak op uw IQ ook op andere panelen losgelaten. Dit is een nieuw feit ten opzichte van de melding van vorig jaar. Desondanks blijft het standpunt van Toyota Nederland ongewijzigd. Samen met de leverende partij kan ik u korting geven op de herstelkosten. De korting die u krijgt is echter niet naar tevredenheid. U bent van mening dat de reguliere kosten voor herstel bij de dealer al te hoog zijn en de korting te laag.

Als Toyota Nederland ontken ik niet dat dit bij meerdere auto’s van het model Toyota IQ gebeurd is. Bij deze auto’s kwam dit doordat de lak niet goed hechtte. Als de oorzaak een productiefout is, zal dit worden hersteld op basis van de fabrieksgarantie. Als de garantieperiode verlopen is, zijn de herstelkosten ook bij een productiefout in de basis voor rekening van de klant

Inderdaad een bekend probleem bij de IQ: op het www is er veel over te vinden.
Een tijdje op zoek geweest naar een IQ en kwam er regelmatig 1 tegen met slechte lak.

Dat Toyota het ontkent en er niet zoveel mee doet is natuurlijk erg zwak, maar ik weet niet hoe het wettelijk met dit soort zaken zit.

Gisteren kwam ik toevallig een IQ tegen (in Hoorn) en daarvan waren er grote stukken van de lak van de motorkap verdwenen. Het is dus zeker geen uniek probleem.

10 jaar is ook wel weg oud voor garantie en non-confirmiteit. Ik geef je wel gelijk, normaal is het zeker niet. Roest of verkleuring dat zie je nog wel eens, maar dit.

Zelf spuiten met 2 component spuitbussen? Even oefenen op een paar emmers ofzo, goeie informatie over primer en lagen inwinnen. Op YouTube zie je ze het zeer strak doen.

Waar komt de misvatting vandaan dat een wrap zo over een 'kapot' stuk heen kan om het op te lossen?

Nee niemand. Wel valt wrappen duurder uit. Auto is al 10jaar. Ik zou 'm met een roller verven.

Bizar o_O
Rechtsbijstand op zetten, jurisprudentie uit het buitenland is er al, maar goed dat is natuurlijk geen garantie.
Ook bizar dat Toyota NL een klant zo in de kou zet, ze pretenderen top kwaliteit te leveren.

Ik heb dezelfde lak op mijn 2010 Yaris en die blijft wel zitten. (tot nu toe)
Heb ook de verhalen gelezen maar lijkt toch exemplarisch/alleen bij bepaalde types.

Wim 8126236 zei:
. Als de garantieperiode verlopen is, zijn de herstelkosten ook bij een productiefout in de basis voor rekening van de klant

Dat is toch wel heel zwak. Een productiefout blijft een produktiefout en heeft met garantie niks te maken. Ik kreeg een paar maanden geleden een brief van de Audi importeur dat er mogelijk een produktiefout in mijn auto zit en dat men dat graag kosteloos wil herstellen. De auto is 22 jaar oud..........

Dan moet dat haast wel iets met de veiligheid te maken hebben...... Dat er wel eens dooien kunnen vallen....

Pietzoveel zei:
Dan moet dat haast wel iets met de veiligheid te maken hebben...... Dat er wel eens dooien kunnen vallen....

Hoeft niet persee, bij m'n mazda 626 van 94, hebben ze 3 jaar geleden ook kosteloos het contactslot vervangen.
Contactvet kon verbranden en brand veroorzaken....

marcel21674 zei:
Hoeft niet persee, bij m'n mazda 626 van 94, hebben ze 3 jaar geleden ook kosteloos het contactslot vervangen.
Ja, dat heeft helemaal niets met veiligheid te maken. o_O

Nissan GTR R34 zei:
marcel21674 zei:
Ja, dat heeft helemaal niets met veiligheid te maken. o_O

Nou na 21 jaar, zal het wel los lopen, denk ik. Heb ook nog nooit van brand gehoord bij 626'en van dat model.

Ze doen zo'n actie natuurlijk niet voor niets, als het geen risico was, doen ze het gewoon niet. Kost ook gewoon een hoop geld.

Ik denk dat de kans op problemen groter word hoe ouder die auto is. Dat het probleem juist ontstaat als het vet wat uitdroogt.

Wim 8126236 zei:
Ik ben in het bezit van een Toyota IQ. Heerlijk autotje rijdt erg goed en gewoon makkelijk.
MAAR er is een probleem, de lak van de auto Pearl white laat los, gewoon plekke lak die loslaten. Wat overblijft is het kale staal.

Naar de dealer gegaan en die doet helemaal niets, was een onbekend probleem volgens de service afdeling, terwijl de schade afdeling zegt het is een fabrieksfout. Dan maar contact opnemen met de importeur, die houden zich ook voor de domme, en zeggen dat de lak garantie is verlopen, ja dat weet ik ook maar we spreken over een fabrieksfout.

De importeur overlegt met de dealer en ja nu komt het ik krijg 20% korting op het overspuiten van het dakje. Nu is een dak van een IQ net zo groot als een schoenendoos, maar hun vonden het een super voorstel. Maar ze hadden wel eerst de normale prijs voor het herstellen verdubbeld Walgreenslistens en dan 20% korting geven is lekker verdienen voor ze. Ieder goed schadebedrijf kwam met een veel lager bedrag uit. Dus bij een schade bedrijf het dakje opnieuw laten spuiten,

Nu 1,5 jaar later laat de lak op verschillende plaatsen ook los, diverse zijpanelen hebben kale plekken, (het dak is perfect). Weer contact met Toyota importeur opgenomen en weer ontkennen ze het probleem. Dit probleem is wereld wijd en in de VS heeft de importeur alle auto's die met die lak waren gespoten terug geroepen en opnieuw gespoten en wel onder 100% garantie. Ook in de UK hebben ze dat gedaan want het was een fabrieksfout.

Hoe kan het zo zijn dat de Nederlandse importeur er niets aan wil doen, zij vinden het normaal dat bij een auto van 10 jaar oud de lak er gewoon afvalt als bladeren van een boom. De importeur vindt mij vervelend en lastig want hun product is goed.
Wat kan je er aan doen?

Toyota's paint-peeling problem to be covered under 'unprecedented' extended warranty for certain models. In what one automotive expert calls an "unprecedented" response, Toyota has announced details of a plan to fix vehicles with peeling white paint, a problem that has plagued the automaker for years.

There have been cases of pearl white paint on early IQ's peeling, but this is the first report I've seen for any other models. Toyota GB have provided help with this issue for some owners of IQ's under goodwill

Your profile indicates you aren't in the UK, so would advise contacting your Toyota importer (ie. Toyota Ireland, Toyota France, etc). Be aware that with a 10 year old car, the
tellthebell issue isn't covered under any warranty, but the importer may agree a goodwlll contribution or similar.

Hier exact hetzelfde probleem met mijn IQ. Vorige winter ging de lak van het dak er bizar snel vanaf. Ook hier bevestigde Toyota op de hoogte te zijn van het probleem, maar valt buiten de garantie. Wel waarschuwde ze om de rest van de auto in de gaten te houden, aangezien het een kwestie van tijd is voor de rest van de auto ook gaat.

IMG-20210211-WA0005-jpeg.jpg

Schandalig dat Toyota de kosten van overspuiten niet voor haar rekening neemt.

CD9LOP zei:

Ze beroepen zich er op dat de lakgarantie voorbij is bij veel van deze auto's.
Ze hebben over de hele wereld problemen met deze specifieke witte lak gehad. Het zou ze wel sieren als ze hier in ieder geval een ruime coulance voor aanbieden voor de eerste eigenaren van deze auto's.
Als je de auto gebruikt hebt gekocht had je het wel kunnen weten aangezien het al jaren bekend is dat dit gebeurd. Dat zal een importeur al snel op je onderzoeksplicht gooien.

golfdiesel zei:
CD9LOP zei:

Ze hebben over de hele wereld problemen met deze specifieke witte lak gehad. Het zou ze wel sieren als ze hier in ieder geval een ruime coulance voor aanbieden voor de eerste eigenaren van deze auto's.
Als je de auto gebruikt hebt gekocht had je het wel kunnen weten aangezien het al jaren bekend is dat dit gebeurd. Dat zal een importeur al snel op je onderzoeksplicht gooien.

Vind ik ook zeker voor een bedrijf dat kwaliteit zo hoog in vaandel heeft staan, toch een smet op het blazoen maar eerder ook zelf meegemaakt met diesel Toyota, rampenplan vwb coulance....

CD9LOP zei:
golfdiesel zei:
CD9LOP zei:

Vind ik ook zeker voor een bedrijf dat kwaliteit zo hoog in vaandel heeft staan, toch een smet op het blazoen maar eerder ook zelf meegemaakt met diesel Toyota, rampenplan vwb coulance....

Het vreemde is dat ze op andere vlakken wel weer goed zaken oppakken en oplossen. Ik heb ook genoeg mensen gezien waarbij de D-CAT diesel problemen wel goed waren afgehandeld.

Hoi wim
Dit probleem heb ik ook je bent niet de enige
Welk bouwjaar is jouwn auto?

Groetjes

Gezien dit draadje.. blijkt al dat Wim niet de enige is. ;)

Op basis wat hij schrijft in de laatste alinea in zijn openingspost; schat ik in dat het bouwjaar 2010 / 2011 zal zijn.

Op welke delen laat bij jouw iQ de lak los?

Bij mijn iQ uit 2009 begon het probleem ongeveer in 2017. Eerst op de motorkap, later op het dak. Inmiddels heeft mijn stiefdochter deze auto in haar bezit en ik zag laatst dat er hele "stukken" van wel 30 cm cm ervan af waren. Ziet er niet uit.

Vind raar dat ze het niet vergoeden. Mijne kreeg in 2020 lak problemen en werd kostenloos overgespoten. Omdat toyota weet dat het een fabrieksfout is. Hoop dat ze het alsnog voor je hebben opgelost.

^^^ wellicht heb jij geluk gehad met een goed service (dealer) punt en een welwillend persoon aan de importeurskant?

Kunt u mij gegevens sturen waar ik terecht kan met dit probleem. ? Als het voor de ene wel kan en voor de ander niet. ! Dan klopt er iets niet

De garantie hierop was 10 jaar dus wellicht dat de allerlaatst geleverde modellen nog in aanmerking kunnen komen.
Toyota importeur L&P zal na 10 jaar waarschijnlijk niks meer gaan betekenen voor je. Je kan het altijd proberen natuurlijk.
Er zijn ook dealers die het op zich genomen hebben en de auto (soms maar deels!) hebben laten spuiten vanwege geldige occasion garantie.

Terug
Bovenaan