Lak oudere auto, andere auto extreem vieze omgeving

Mr Bart

Startmotor
Ik heb een oude zwarte sedan uit 2006 (ca. 175.000km op de teller). Technisch zou hij nog in orde zijn volgens de garage, interieur ziet uit alsof hij gisteren is afgeleverd, altijd netjes en weinig rommel erin. Maar mij valt zelf op dat de lak als je dichterbij kijkt ontzettend veel kleine krasjes heeft. Daarom ga ik soms naar de autowasstraat met een 'uitgebreid waxprogramma', maar het probleem is dat op mijn werk mijn auto nooit langer dan een dag of twee netjes blijft aan de buitenkant (industrieterrein met productie- en bouwbedrijven, ontzettend veel rotzooi op de weg: in de herfst/winter modder, in de lente/zomer zand en steentjes/kiezeltjes) Ik denk ook dat de extreme slijtage van de lak daardoor komt in vergelijking met vooral binnen de bebouwde kom rijden.
Zou er relatief voordelig iets te doen zijn aan deze zichtbaar verouderde lak? Gezien het een oudere auto is ben ik niet van plan om veel te investeren.
De locatie(s) waar ik moet zijn houdt mij dan ook tegen om een andere auto te kopen, waarvan ik ook verwacht dat die snel zal verslijten qua buitenkant.
Ik zie meerdere (gloed)nieuwe auto's waar je ook in korte tijd toch wat beschadigingen aan de lak ziet, zonde. Een kennis raadde aan om bijv. naar een andere kleur zoals grijs/metallic of bruin te kijken, zodat het minder opvalt.
Door kennissen goedbedoelde aangedragen 'oplossingen' als: 'dan laat je hem toch staan, ga je met de fiets; gebruik P&R of parkeer hem buiten het terrein etc' helpen natuurlijk, maar dat kon ik zelf ook wel bedenken en zijn in mijn geval onpraktisch. Vandaar dat ik hier tips zoek.
 
Eens in het jaar eens goed laten poetsen en polijsten door een gespecialiseerd bedrijf helpt zeker!
Maar bij zwart is het verschil tussen 100% schoon en 99% schoon inderdaad erg zichtbaar, bij grijs valt zoiets een stuk minder op.
 
die ontzettend vele kleine krasjes komen vooral door het gebruik van de krasstraat ;) Daarom noemen ze die ook zo.
Zwart laat die krassen (swirls) heel erg goed zien. En dat is op andere kleuren inderdaad minder het geval.

Zoals Barri al zegt: laat het ding eens polijsten door een gespecialiseerd bedrijf. En een lakverzegeling aanbrengen.
En daarna ga je niet meer door de krasstraat maar ga je de auto met de hand wassen en niet met een borstel maar met zachte sponsen en doeken. Dan blijft je lak veel langer netjes.
 
Eens met bovenstaande maar ook:

Belangrijkste tip: Hou het zelf goed bij.
Elke 1-2 weken even in de wasbox, twee emmermethode even googlen en met een makkelijke spraywax even de gevoelige delen aanpakken (alles op wielhoogte) en dan elke keer een ander paneel goed waxen. (Je kan natuurlijk ook elke maand alles flink waxen en na twee weken alleen wat (thuis), afsproeien of een simpele wasstraatbeurt)

Elke 2 weken alles weer gewaxt hebben is ambitieus, elke 2 maanden helpt ook al. Eens per jaar is te weinig.

Hoe gladder de lak (wax+reinigen) voelt hoe minder vuil blijft plakken en als het plakt spoelt het makkelijk weg.

Gebruik zeker niet de borstel in de wasbox.

Toptip: als je zeker weet dat het gaat regenen of nog liever in de regen: even thuis met een grote emmer en goeie 'washmitt' (autowashand) in een paar minuten rond de auto.
Werk van dak naar wielen, knijp het vieze water niet in je emmer uit, roer niet al het vuil/zand van de bodem de emmer op je mitt.
 
Terug
Bovenaan