Lak dof na schadeherstel, is dit "normaal" of in bezwaar gaan?

mrnn

Startmotor
Nadat een omgevallen fiets de nodige krassen had achtergelaten hebben wij de auto laten herstellen bij een door de verzekering aangewezen schadeherstel bedrijf.

Nu valt het mij direct op dat de lak van het herstelde achterportier een stuk doffer is. Ik vind dit eigenlijk nog erger dan de krassen die we door de fiets hadden. Ook qua restwaarde is het voor een toekomstig koper direct duidelijk dat er schade is geweest. Dat kan de indruk wekken van een aanrijding terwijl het slechts om wat krassen ging.

Mijn vraag, is dit normaal? Of zouden voor- en achterportier er echt hetzelfde uit moeten zien? Met andere woorden, kan ik hier terecht bezwaar tegen aantekenen of wordt dat een lastig verhaal? De kosten van het herstel bedroegen zo'n 800 Euro.

Links is origineel, rechts is hersteld.

afbeelding.png

Dat is de zogenaamde "sinaasappelhuid". Dit komt veel voor bij watergedragen lakken. Te dik gespoten waarshijnlijk...dit is te verhelpen door wetsanden en daarna te polijsten.

Ik zou hier absoluut mee teruggaan. Je zult niet de eerste zijn die ontevreden is over spuitwerk, gewoon goed overleggen dan komt er vast een oplossing.

Oké ik ga maandag even bellen, dank zover en zal nog even laten weten wat eruit komt.

Dit is idd slecht herstelt, of in elk geval slecht gespoten.
De lak is niet persee doffer, maar heeft meer structuur waardoor het dof lijkt.

Als je dit gaat polijsten (wetsanden is ook nodig om de structuur eruit te krijgen) ziet de rechterkant er straks beter uit dan de originele lak.
Dus als ze dit willen herstellen met polijsten moet de hele auto fatsoenlijk worden gedaan. Anders blijf je altijd verschil zien.
Overigens kan dat wetsanden en polijsten pas als de lak een week of 2 oud is, anders is die hiervoor nog te zacht
(ondanks dat lak wordt "gebakken" in de spuitcabine, moet het nog een paar weken uitharden voor polijsten mogelijk is)

Hierbij nog even een update.

Eigenaar van het herstelbedrijf zag zelf niet echt het probleem. Als je op een bepaalde manier keek vond hij wel dat je misschien een beetje verschil zag maar hetzelfde werd het nooit dus binnen normale marges. Hij bood aan om die ene deur te polijsten waarbij hij liet merken dat dit vooral was om mij een goed gevoel te geven en niet omdat hij het echt nodig vond.

Daar maar mee ingestemd met onderstaande als resultaat. Het is iets minder erg dan het was maar nog steeds is de "sinaasappel structuur" duidelijk zichtbaar. Enige optie zou nog zijn om naar geschillencommissie te stappen maar dat kost nog meer tijd en ook geld. Dat geld krijg je terug als je in gelijk wordt gesteld maar dat is nog maar de vraag. Wij laten het er maar bij.

afbeelding.png

Bij sinaasappelhuid is polijsten zinloos als je dit met een foampad of wolpad doet. Je polijst dan de dalen naast de verhogingen ook mee. Je wilt juist de toppen afvlakken. Dat lukt alleen middels wetsanden of speciale denimpads. In dit geval is hij er waarschijnlijk even snel met de rotary en wol overheen gefietst en daarna vol gesmeerd met fillers. Grote kans dat je over een paar weken naast sinaasappelhuid ook nog hologrammen hebt.

Spuitwerk wat ik op de foto's zie is wat mij betreft prutswerk.

Mocht je toevallig in de buurt van Friesland wonen mag je best even een keer langs komen. Ik heb nog wel een paar denimpads liggen. Wil ik best een poging doen om het wat strakker te krijgen. Als je belangstelling hebt, stuur maar even een PM.

Thunderbird zei:
Mocht je toevallig in de buurt van Friesland wonen mag je best even een keer langs komen.

Bedankt voor je toelichting en aanbod, helaas is dat voor mij niet bepaald om de hoek.

Ben nog wel benieuwd of iemand tips heeft om herhaling te voorkomen?

Hebben netjes alle officiële paden bewandeld, via verzekering en moest verplicht bij dit Bovag aangesloten bedrijf. Resultaat dus niet naar tevredenheid maar puntje bij paaltje is er niets aan te doen.

Hoe zorg ik dat mij dit niet nog eens overkomt?

Je kan sowieso de Bovag inschakelen, wat is het nut om zo'n keurmerk te voeren als het geen extra zekerheid biedt?

Mijn ervaring met door verzekeringen aangedragen schadeherstellers is vaak bedroevend. je ziet heel vaak sinaasappeleffect. Omdat het allemaal niks mag kosten raffelen ze het werk vaak af en nemen niet de tijd voor goed spuitwerk.

Wat ik zelf heb gedaan bij een schade is een aantal van de door de verzekeraar erkende schadeherstellers bezoeken en aangegeven dat ik erg kritisch ben en geen sinaasappelhuid wil en de vraag gesteld of ze dat konden.

Er was er eentje bij die mij direct mee nam naar de werkplaats en daar een aantal net gespoten plaatdelen liet zien en vroeg of dat goed genoeg was. Heb direct een afspraak gemaakt.

Je kunt ook voor iets meer premie per maand vrije keuze in schadeherstel nemen.

Leon in zn Fiesta zei:
Hoezo, volgens mij mag een verzekeraar je helemaal niet verplichten/verbieden om met een bepaald bedrijf in zee te gaan.

Klopt, maar ze kunnen wel lastig doen met eigen risico of bijvoorbeeld zelf vooruit betalen.
Mijn ervaring is dat als je het bedrijf naar keuze met de verzekering maatschappij contact op laat nemen het vaak alsnog wel goed komt.

Terug
Bovenaan