Laguna 3 bwj 2011 startperikelen

heerlen1987

Net ingestapt
Beste autofanaten,

Twee weken geleden heb ik een nieuwe auto aangeschaft.
Een Renault Laguna station uit 2011 met een 2.0L benzinemotor. Starten gaat met een start-stop knop. In het begin merkte ik geen problemen maar de laatste drie dagen kamp ik met het volgende:

Telkens als ik de auto na lang stilstaan start via de startknop, valt hij de eerste keer direct weer uit. Ik druk op de knop, ik hoor dat hij de motor start maar de toeren vallen direct weg en de motor slaat uit. Druk ik een tweede maal doet hij het wel direct!
Hij heeft dit probleem niet als de auto kort stilstaat bijvoorbeeld na een bezoek bij het tankstation.

Ik rijd het liefst niet direct langs de garage vanwege de kosten en de tijd dat ik hem waarschijnlijk kwijt ben. Willen ze het probleem namelijk zelf zien, moet hij dus een tijd 'koud worden'. Bij de dealer heb ik 1 maand garantie op motor en versnellingsbak, maar deze dealer is op 2 uur afstand rijden.

Iemand tips of iemand die het probleem (her)kent?

Bedankt!
 
Enige tip die ik kan bedenken is het batterijtje van de sleutel even te vervangen. Ook al laad die vanzelf op als die in het gat word gestoken. Het is wel een 5 jaar oud batterijtje. Verder herken ik het eigenlijk niet...
 
Maar de sleutel is zo'n 'pasje' die steek ik niet in een slot maar zit gewoon in mijn broek. De startknop is de knop waarmee je de motor aanmaakt en de auto eventueel op contact zet..
 
Oh keyless ook nog?

Dan zou het nog best kunnen dat ie niet zo sterk meer is. De auto moet de sleutel immers herkennen om van zijn startblokkering af te gaan.

Graag gedaan en fijn dat ie wel bevalt, hopelijk kunnen we dat kleine euveltje nog even eruit helpen. Is niet vervelend maar een beetje jammer. En om het nu op karakter te gooien gaat mij wat ver. ;)
Hij kwam bij een Renault dealer vandaan toch? Zou je ook nog even kunnen bespreken met hen via de telefoon of je naar de dealer Jansen Kerres in Heerlen mag gaan onder het mom van garantie van een klein probleempje.
Wellicht dat ze direct een oplossing voor je hebben. En anders het batterijtje even willen vervangen (y) Hoef je ook niet zolang te rijden.
 
Maar hoe kan het dan dat hij de tweede keer drukken wel start, terwijl de sleutel nog steeds in mijn zak zit? En als de auto niet lang stilstaat start hij wel direct.
Helaas komt de auto niet van een renault dealer maar een gewone autohandelaar. Ik vrees dat ze niet akkoord gaan met dat voorstel...
 
Laat je auto ergens uitlezen voor een paar tientjes of koop zelf zo'n OBD plug.   

De batterij en sleuteloorzaak lijken mij iets wat wel op het display wordt gemeld.

Kan je zelf je accuspanning meten? Blijven je koplampen lekker fel branden als je airco, alarmlicht en grootlicht tegelijk aanzet zonder de motor aan (als auto koud is).

Ik zou lekker even naar een specialist/dealer in de buurt gaan, €50 voor uitlezen en een kundige blik lijken mij nooit verspild aan een auto die je vele duizenden heeft gekost en nog steeds per maand ook niet gratis is.    Je moet uiteindelijk toch ook een adres voor onderhoud hebben.
 
heerlen1987 zei:
Maar hoe kan het dan dat hij de tweede keer drukken wel start, terwijl de sleutel nog steeds in mijn zak zit? En als de auto niet lang stilstaat start hij wel direct.
Helaas komt de auto niet van een renault dealer maar een gewone autohandelaar. Ik vrees dat ze niet akkoord gaan met dat voorstel...

Dat is ook de reden dat ik het absoluut niet herken.

Je kunt altijd proberen. Zal inderdaad wel niet.
 
Als het aan de sleutelkaart zou liggen, of batterij van de sleutel, dan zou je een melding in het display moeten krijgen. Ik zou gewoon even langs een dealer gaan. Ze willen je vast wel even helpen door even uit te lezen. Kan je daarna altijd nog beslissen om naar de handelaar terug te gaan.

Klinkt ook niet echt als een groot probleem, wellicht is het zo gefixt.
 
Een vriend van me heeft zo'n apparaatje om uit te lezen. Bij de aankoop 2 weken geleden was er niets op te zien.. Zal hem nog eens vragen. Zelf vroeg hij of de bougies niet vervangen moeten worden..
 
Dit heb ik nooit gehad.

**Ik zou eerst contact zoeken met de verkoper, misschien weet hij de oplossing.**
**Vraag het aan een Renault dealer**
***Hier kan het ook aan liggen: Start de auto altijd als auto in zijn VRIJ staat, kijk GOED naar de display, op de display kan de auto aangeven dat je de rem en/of koppeling moet intrappen om te starten, als je dit niet doet dan start de auto niet***

Vervang voor de zekerheid de batterij in de afstandbediening. Dit kun je rustig bij de Renault dealer laten doen, dat is gewoon service van de Renault dealer. (ook al meldt de auto zelf als de batterij minder wordt)
**En rijdt in ieder geval een lange rit met de kaart in de kaartsleuf.**

Speelt het probleem ook met de andere kaart ?
Laat voor de zekerheid de accu doormeten (dit is meestal gratis), wat is de staat ?

Je zult merken als je de auto bijvoorbeeld een week of langer niet gebruikt dat het automatische opening niet werkt, je moet de deur dan handmatig met de afstandsbediening ontgrendelen. De auto staat dan in een slaap modus om de accu te sparen.
 
Uitlezen bij dealer kost bijna altijd geld, zo'n eigen OBDplug is alleen leuk voor algemene codes, die dingen missen nogal eens wat of hebben domweg geen (verdere) toegang.
 
Aan dat apparaatje van je vriend heb je denk ik niet veel. Kijk even in het boekje wanneer de auto de laatste beurt heeft gehad, en wanneer de bougies zijn vervangen (waarschijnlijk is dat bij 120.000 kilometer).    En kijk gelijk even of de auto toe is aan een beurt.
Het probleem lijkt mij zeker niet in de bougies te zitten, kijk verder in mijn vorige bericht.
 
ak2 zei:
Dit heb ik nooit gehad.

**Ik zou eerst contact zoeken met de verkoper, misschien weet hij de oplossing.**
**Vraag het aan een Renault dealer of de Renault importeur**
***Hier kan het ook aan liggen: Start de auto altijd als auto in zijn VRIJ staat, kijk GOED naar de display, op de display kan de auto aangeven dat je de rem en/of koppeling moet intrappen om te starten, als je dit niet doet dan start de auto niet***

Vervang voor de zekerheid de batterij in de afstandbediening. Dit kun je rustig bij de Renault dealer laten doen, dat is gewoon service van de Renault dealer. (ook al meldt de auto zelf als de batterij minder wordt) En rijdt in ieder geval een lange rit met de kaart in de kaartsleuf.   

Speelt het probleem ook met de andere kaart ? Meet voor de zekerheid de accu door, wat is de staat ?

Ik zal straks de reservekaart proberen en eventueel de kaart langere tijd in het 'vakje' om hem op te laden (wist niet dat dit kon). Ook zal ik de verkoper eens mailen om te kijken of hij het probleem kent. ik trap standaard de koppeling en rem in, hij zegt ook dat dit moet maar daar zit het hem niet in denk ik..
 
heerlen1987 zei:
Iemand tips of iemand die het probleem (her)kent?

Bedankt!

Ja.

Had een Laguna3 2.0 GTturbo met eenzelfde type storing. Het heeft de dealer veel hoofdbrekens gekost om het probleem te achterhalen. Uiteindelijk wel gelukt, maar dat was een lange weg. Het successievelijk afslaan resulteerde uiteindelijk in helemaal niet meer starten.


Eerst wat Laguna ervaring:
Je accu kan het niet zijn. Daarvan krijg je een melding in je display.
De batterij van de kaart geeft ie normaliter ook aan in je display zoals hierboven al reeds is aangegeven.
Ook als je de kaart (zelfs bij keyless entry) even in de sleuf moet steken vanwege 'ondersteunen van het systeem' geeft ie dit aan in je display tussen de klokken.


Uitlezen en opnieuw inladen van verse software was de oplossing in mijn geval. Uiteraard bij de officiële Renault dealer. Helaas geen snelle klus, was de auto bijna een maand kwijt...
 
ENTE zei:
heerlen1987 zei:
Iemand tips of iemand die het probleem (her)kent?

Bedankt!

Ja.

Had een Laguna3 2.0 GTturbo met eenzelfde type storing. Het heeft de dealer veel hoofdbrekens gekost om het probleem te achterhalen. Uiteindelijk wel gelukt, maar dat was een lange weg. Het successievelijk afslaan resulteerde uiteindelijk in helemaal niet meer starten.


Eerst wat Laguna ervaring:
Je accu kan het niet zijn. Daarvan krijg je een melding in je display.
De batterij van de kaart geeft ie normaliter ook aan in je display zoals hierboven al reeds is aangegeven.
Ook als je de kaart (zelfs bij keyless entry) even in de sleuf moet steken vanwege 'ondersteunen van het systeem' geeft ie dit aan in je display tussen de klokken.


Uitlezen en opnieuw inladen van verse software was de oplossing in mijn geval. Uiteraard bij de officiële Renault dealer. Helaas geen snelle klus, was de auto bijna een maand kwijt...

Jezus laten we hopen dat het euvel bij mij iets minder ver gaat.. En die maand de auto kwijt was alleen het opnieuw installeren van de software of het hele proces?
 
Het hele proces, inladen van nieuwe software moet in een paar uur geregeld zijn. Maar.....als dat het geval zou zijn is het denk ik slimmer om wel even te zorgen dat de verkoper het betaalt.
 
Nissan GT-R zei:
Het hele proces, inladen van nieuwe software moet in een paar uur geregeld zijn..

Dat dacht ik destijds ook. Niets bleek minder waar helaas.

D'r stonden destijds 2 Laguna's aan de beademing voor hetzelfde euvel.
 
ENTE zei:
Nissan GT-R zei:
Het hele proces, inladen van nieuwe software moet in een paar uur geregeld zijn..

Dat dacht ik destijds ook. Niets bleek minder waar helaas.

D'r stonden destijds 2 Laguna's aan de beademing voor hetzelfde euvel.

Serieus? Jeetjemina dat is best desastreus....ik hoop toch niet dat dat het is.

heerlen zei:
Kan ik dat 'eisen'? Ik heb slechts garantie op motor en versnellinsbak..

Naar mijn bescheiden mening wel, de motor loopt tenslotte niet zonder de software. Dus ja.....
 
Ik kijk het eens even aan, maar handel evt binnen een maand (garantie is een maand). Hoop inderdaad niet dat het dit probleem gaat zijn.. Is dat een dure klus?
 
Hmm,
even afgezien van mogelijke softwareproblemen (ik vind een maand wel erg lang voor het herprogrammeren van een ecu... Moet sneller kunnen, een nieuwe pc heb je ook binnen een dag volledig operationeel met alle software e.d.)

je hebt het probleem alleen bij koudstart, en je merkt dat het toerental direct wegzakt na het starten.
Dat is een teken dat er te weinig benzine in word gespoten. Bij warme start maakt dit niet uit, aangezien warm een motor altijd armer loopt.
Hoeft niet direct een softwareprobleem te zijn. Kan iets simpels zijn als een slecht werkende inlaattemperatuursensor bijvoorbeeld.
Zou ook eerst eens laten uitlezen en dan op daadwerkelijke sensorwaarden, niet alleen op foutcodes.
Liefst bij koudstart, dan is het ook gewoon te zien wat er gebeurt.

Zou me verbazen als het keyless systeem het probleem veroorzaakt. Dan zou het toerental niet terugvallen, maar is het gewoon starten en gelijk stop. Toeren vallen dan niet echt terug maar gewoon direct weg.
 
Ah....probresh!

Dan kan het ook nog een algemeen Renaultdingetje zijn. :D Iets wat mijn clio en mijn moeder's Kangoo ook hebben. Een vuile smoorklep/gasklep/het huis.
Maar das met name op echt koude dagen merkbaar. En is iets wat we 1x in de 3 jaar hebben. Zo gepiept!
Maar ik weet niet of dat met deze motor ook geld. Mochten de sensorwaarden kloppen dan zou het daaraan kunnen liggen.
 
Nissan GT-R zei:
Ah....probresh!

Dan kan het ook nog een algemeen Renaultdingetje zijn. :D Iets wat mijn clio en mijn moeder's Kangoo ook hebben. Een vuile smoorklep/gasklep/het huis.
Maar das met name op echt koude dagen merkbaar. En is iets wat we 1x in de 3 jaar hebben. Zo gepiept!
Maar ik weet niet of dat met deze motor ook geld. Mochten de sensorwaarden kloppen dan zou het daaraan kunnen liggen.

Goed punt.
Ook een volzittende inlaat (egr rotzooi) kan voor soortgelijke problemen zorgen.
 
heerlen1987 zei:
Telkens als ik de auto na lang stilstaan start via de startknop, valt hij de eerste keer direct weer uit. Ik druk op de knop, ik hoor dat hij de motor start maar de toeren vallen direct weg en de motor slaat uit. Druk ik een tweede maal doet hij het wel direct!
Hij heeft dit probleem niet als de auto kort stilstaat bijvoorbeeld na een bezoek bij het tankstation.

Los van alle elektronica en software die zoiets kan veroorzaken, zou ik ook eerst aan een benzinetoevoerprobleemje denken. Lang stil staan betekent koud, maar ook meer kans op lucht in het systeem. Heb je al een keer getankt sinds de aanschaf? Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen? Het brandstofsysteem wordt doorgaans al op druk gezet vóór er gestart wordt, bv op het moment dat de bestuurdersdeur geopend wordt. De brandstofgalerij waar de inspuiters op zitten wordt dan op druk gezet, zodat de injectoren direct beginnen te injecteren tijdens het starten. De vraag is of daar dus al voldoende druk op staat tijdens de eerste startpoging, of dat de eerste keer op de startknop drukken pas die trigger geeft.
Vermoedelijk start hij dan wel als er extra brandstof in de luchtinlaat gesprayd wordt.

In elk geval eerst contact opnemen met de verkoper en overleg plegen. Misschien vindt hij het prima dat je even een diagnose bij de dealer laat stellen.
 
heerlen1987 zei:
...Hij heeft dit probleem niet als de auto kort stilstaat bijvoorbeeld na een bezoek bij het tankstation...

Hij is dus wel al minimaal één keer getankt. Tank een keer leeg gereden?
 
Een generiek OBD-apparaatje geeft niet alle modelspecifieke storingen weer. Ik zou 'm laten uitlezen door een dealer.

Batterij in de keycard leeg wordt inderdaad op de display weergegeven. Heb ik honderden keren gezien, bij vrijwel elke Renault ouder dan twee jaar.
 
Nou, gisteren heb ik constant rond gereden met de kaart in de daarvoor bestemde gleuf ipv mijn broekzak. Telkens voor het starten erin gedaan. Vanochtend wederom met spanning de kaart erin gedaan en gestart en hij startte direct. Kan een toevalstreffer zijn, maar de afgelopen 3 dagen heb ik dit 'toeval' niet gehad, dus ik kijk het morgen en overmorgen nog eens aan.
 
Allereerst vervelend dat je dit ongemak net treft na aankoop..

Hopelijk is het inderdaad de sleutelkaart batterij..    Misschien nét niet leeg genoeg voor een melding in een dashboard maar wel genoeg voor het verbreken van de startverbinding?
Tja, niet heel logisch omdat de motor bij de 2e start wel blijft draaien..    maar goed, computers zijn niet altijd logisch (voor de gebruiker) in hun gedragingen.. vind ik.

Misschien dat je nog wel even achter het onderhoudsschema aan kan.. bijvoorbeeld voor de check of het brandstoffilter op tijd vervangen is..
Want ik denk ook dat het eerder in het brandstofaanvoer systeem gezocht kan worden.. om ergens te beginnen.
 
Huidige KM stad: 143.000

Brandstoffilter vind ik nergens terug in de onderhoudsgeschiedenis. Wel de oliefilter en bougies bij 122.000 km. Ook komt een aantal keer de "interieurfilter" terug...
 
batterij in de sleutel kost maar 3 euro oid. Is toch een gewone knoopcel?
Die zou ik als eerste eens vervangen.

En de auto accu even meten,
 
heerlen1987 zei:
Huidige KM stad: 143.000

Brandstoffilter vind ik nergens terug in de onderhoudsgeschiedenis. Wel de oliefilter en bougies bij 122.000 km. Ook komt een aantal keer de "interieurfilter" terug...

Is het niet verstandig om de auto gewoon een grote beurt te laten geven bij de Renault dealer, Renault hanteert vaste prijzen, je weet dus van te voren wat het gaat kosten, bij mijn auto vielen de kosten tot op heden erg mee. Die van 120.000 is een duurdere beurt i.v.m. nieuwe bougies, en V riem met spanners, die heeft de auto al gehad. Officieel moet de auto een maal in de 2 jaar of 30.000 kilometer naar de garage, bij zwaardere omstandigheden is het verstandig de interval korter aan te houden. Volgens mij kan het zeker geen kwaad, en weet je zeker dat alles in goede staat is. De Beurt kost volgens mij € 274,00 exclusief interieur filter.

En meld je via de Renault site aan bij My Renault (gratis), of bij My Renault plus (€ 39,95), je hebt dan veel voordeeltjes als Renault rijder.

Ze kunnen je dan gelijk advies geven over de startproblemen, als die er dan nog zijn. Volgens mij synchroniseert de kaart ook als hij in de gleuf zit (zoals je nu een tijd doet)    Ze bellen ook altijd eerst als er duurdere dingen kapot zijn en wat dat kost.
 
Helaas, vanochtend toch weer een keer afgeslagen. Ik heb de handelaar gebeld waar ik hem gekocht heb en deze heeft toegezegd dat ik hem langs een dealer in de buurt breng om het probleem te constateren. Daarna weer terugbellen voor de vervolgstappen..
Ik zal volgende week eens langs de dealer gaan!

EDIT:
Zojuist de renault dealer gebeld in mijn omgeving. In een straal van 50KM zitten ze allemaal tot juni vol!! Zaken gaan blijkbaar goed bij Renault..
Tips wat ik nu kan doen? Tot juni wachten is vervelend, maar 2 uur rijden voor een check en daarna weer terug is ook niets. Vooral niet als het probleem niet duidelijk is..
 
Bellen met Renault Route Service. 0800-0303

Je hebt 'm gekocht bij een handelaar, ik hoop dat de wagen wel al het onderhoud heeft gehad bij de officiële dealer (check stempeltjes in boekje).    Anders is het vrij nutteloos om te bellen.
 
is dealeronderhouden ja, zie de stempels op de onderhoudsgeschiedenis. Wat kan Renault Route Service voor mij betekenen?
 
Wellicht e.e.a. versnellen.
Ik heb een aantal Renault gehad en dan heb je wel eens te maken met wat storinkjes...
Het nummer ken ik zelfs nog uit m'n hoofd, kan je nagaan;)
 
ENTE zei:
Wellicht e.e.a. versnellen.
Ik heb een aantal Renault gehad en dan heb je wel eens te maken met wat storinkjes...
Het nummer ken ik zelfs nog uit m'n hoofd, kan je nagaan;)

Het viel bij ons dan nog mee, wij hebben nooit ANWB of Renault Route Service nodig gehad. En het is maar 1 keer fout gegaan met de auto. Wat onder garantie prima hersteld is en daarna nooit meer ergens last van gehad.
 
nou ook met Renault Route Service gebeld. Zij kunnen iemand langssturen, maar als als hij het "probleem" niet ter plekken kan oplossen neemt hij hem mee naar een garage in de buurt (waarschijnlijk de garage waar ze hem pas in juni kunnen bekijken).
Andere garage gebeld op aanraden van de mevrouw aan de telefoon. Deze kunnen hem wel uitlezen maar niet beloven (uiteraard) dat ze iets vinden. Kost me dan €40.
Ik vind het lastig. Het is een ongemak maar waarschijnlijk niets ernstigs. Dalijk ben ik een hoop geld kwijt (€40 is veel als er niets uitkomt) voor iets dat verholpen is bij de volgende beurt. Ik denk dat ik het maar eens op zijn beloop laat en kijk of het probleem verergert. Als ik stilsta kan ik altijd nog bellen...
 
Heb je wel ANWB? Ze geven ook telefonisch advies bij zulke zaken.

Probeer anders een een bosch of vakgarage. €40 euro (en vakkundig oog) lijkt me in geen geval verspilling. Zeker niet als je garantie straks vervalt, een kapotte injector of bobine vervangen is niet gratis.
 
Zal de andere sleutelkaart proberen.. Op een renault forum vroeg iemand hem 3x op contact te zetten en dan pas te starten. Geen idee wat dat moet doen?!
 
heerlen1987 zei:
In een straal van 50KM zitten ze allemaal tot juni vol!! Zaken gaan blijkbaar goed bij Renault.

Of Renaults vragen zoveel onderhoud en reparaties dat ze daarom geen ruimte hebben...
Denk eerlijk gezegd dat dat eerder het geval is dan dat er goed word verkocht ;)

Afijn. paar keer op contact zetten zorgt ervoor dat je de benzinepomp een paar keer laat lopen voor de motor start.
Normaal gaat de pomp voor een paar seconden aan als je de auto op contact zet. Als je dit meerdere keren doet weet je zeker dat er benzine in de leidingen naar de motor zit.
Al weet ik niet hoe dit precies bij een keyless systeem werkt.

Mocht het trouwens nut hebben zeg ik een oud brandstoffilter. En ja die wordt vaak bij onderhoud "vergeten" omdat ie meestal op een vervelende plek hangt en er zijn ook merken die beweren dat ze onderhoudsvrij zijn.
Eigenlijk moet een brandstoffilter elke grote beurt worden vervangen. (c.a. 60.000km intervallen) Anders worden ze veel te smerig. Tevens kan het zo zijn dat ze intern scheuren(geen filtering meer + alle rotzooi uit het filter kan ook door naar de motor) of extern gaan lekken (benzinelucht, en flink benzineverbruik)

Ik zie echter regelmatig dat dit soort filters er soms wel meer dan 120.000km in hangen en een jaartje of 10.

Je kmstand is rond de 143.000 lees ik. Dan zou die al minstens 2x vervangen moeten zijn en de huidige slechts een 23.000km oud.
Ben er bang voor ;)
 
Probresh zei:
Of Renaults vragen zoveel onderhoud en reparaties dat ze daarom geen ruimte hebben...
Denk eerlijk gezegd dat dat eerder het geval is dan dat er goed word verkocht

Zo jammer weer he :p

Ik weet niet of je de recente verkoopcijfers hebt gezien maar Renault doet toch erg goed mee in de top 5. Maar ja, klaarblijkelijk doet een generatie Megane en Laguna meer schade bij Renault dan verscheidene generaties Golf/Polo/Passat/etc. bij VW.... ;) (y)
 
Terug
Bovenaan