Leapmotor B05

Rutger DC

Asfaltkampioen
Leapmotor heeft een nieuwe C-segment hatchback meegenomen als wereldprimeur voor de IAA in München. Die hatchback heet in Europa B05 en in China Lafa5. De B05 is 4,43 meter lang, 1,88 meter breed en 1,52 meter hoog. De wielbasis is gelijk aan die van de B10, waarmee de auto ook zijn platform deelt.

Hier gaat de auto concurreren met auto's als de nieuwe MG4, Kia EV4, Volkswagen ID.3, Cupra Born, Opel Astra, Peugeot 308 en Citroën C4. Reken op in ieder geval op de 218 pk sterke elektromotor uit de B10, met een 67,1 kWh accupakket. Snelladen kan met 168 kW.

Embargo%2010h00%20CET%20on%20Mon%208%20Sept%202025%20-%20Leapmotor%20B05%20-%20Debut%20at%20IAA%20Munich%20%283%29.jpg


Embargo%2010h00%20CET%20on%20Mon%208%20Sept%202025%20-%20Leapmotor%20B05%20-%20Debut%20at%20IAA%20Munich%20%284%29.jpg


Embargo%2010h00%20CET%20on%20Mon%208%20Sept%202025%20-%20Leapmotor%20B05%20-%20Debut%20at%20IAA%20Munich%20%281%29.jpg


202509083894732310147782144_13280927_22.jpg

w1200_yichecar_202509083955732326054025639.jpg.webp


w1200_yichecar_202509083958732326065073498.jpg.webp


w1200_yichecar_202509083951732326041015394.jpg.webp


w1200_yichecar_202509083953732326050848303.jpg.webp



Op de IAA Mobility Show München:

photo_2025-09-08_10-21-01.jpg


leap-hd-1.jpg


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet spannend of herkenbaar, maar dat heeft ook wel weer wat. Maar in München staat dus een China-spec?
Wat is een China spec?
Volgens een aantal artikels gaat het over een wereldpremière. Ik vermoed daarom dat ze deze in China ook nog niet gelanceerd hebben.

Als ze hier eens de koets van een Peugeot 308 over zouden zetten... want zoals hij er nu uitziet, vind ik het maar nietszeggend. Deze gaat het vooral van de prijs moeten hebben

Op de frontpage:
 
Inderdaad een China-spec, omdat op de IAA een Lafa5 en geen B05 staat met 零跑 (Lingbao ofwel Leapmotor) achterop.

Vind het vergeleken met de tamelijk onooglijke B10 wel een mooie auto. Inderdaad volstrekt anoniem, maar wel gewoon mooi, strak en redelijk evenwichtig.
 
Net als bij de B10 vooral benieuwd naar de footwell achterin en de afstand tussen stuur/stoel en stoel/achterbank ivm kinderstoeltjes. Dus na de B10 ga ik ook zeker hier een proefrit voor aanvragen want hoe kleiner hoe beter vind ik persoonlijk.
 
Van mij had er ook niet aan de topictitel gesleuteld hoeven worden, overigens. Als een auto hier verkocht wordt, vind ik het minder overzichtelijk en relevant om de namen in overige markten in de topictitel te zetten. Die worden in de tekst van het openingsbericht alsnog wel vermeld. Bovendien heet de auto in China geen Lafa 5 maar Leapmotor Lafa 5.
 
Een soort Golf 4, 5 ,6 of 7..... Onwaarschijnlijk hoeveel modellen en met welk tempo de gele karavaan deze kant op gaat.
Ik parafraseer "la croisière jaune", de tocht met Citroën C6 in 1931, die van Parijs naar Beijing leidde. Een soort Paris-Dakar in perform.
 
Leapmotor-B05-009-SB-Medien.webp


Leapmotor-B05-004-SB-Medien.webp


Leapmotor-B05-005-SB-Medien.webp


Leapmotor-B05-007-SB-Medien.webp


Leapmotor-B05-010-SB-Medien.webp



In Nederland staat Leapmotor op plek 37. Ongeveer de helft verkocht van bv Zeekr. Het Chinese MG stond in zijn topjaar op plek 22. Ik weet nog niet zo of Leapmotor wat wordt op langere termijn. Er zijn al zoveel Chinese auto's gelanceerd. En het is steeds dezelfde Cayenne-look alleen dan met rare verhoudingen.
 
Wie rijdt er nou langer dan drie jaar tegenwoordig... Daarnaast is de service gewoon via Stellantis.
Nou waar vroeger 2 maar vaker 3 en 4 jaar standaard waren voor lease termijnen hoor ik nu toch meestal 5 jaar. En als ik voor mijzelf spreek ik rijd een auto (economisch) op voordat ie vervangen word, dus nu al ruim 7 jaar in een Fiat Punto die inmiddels 10 is. Zo'n B05 zou hier als eerst de primaire vervanger kunnen zijn en op termijn als een 2e auto blijven mochten de MRB regels niet te gek veranderen en we toch behoefte hebben aan een 2e auto tegen die tijd.
 
Wie rijdt er nou langer dan drie jaar tegenwoordig
Serieus? Dus iedereen ruilt zijn auto in binnen 3 jaar. :unsure: :cool:

Kan je dit toelichten? Ben benieuwd hoe zulke jonge auto's al onbetrouwbaar blijken te zijn.
Dat is mijn vraag, hoe zit het met de betrouwbaarheid en bouwkwaliteit?
Vooral software blijkt ruw te zijn bij lancering van de C10 evengoed de B10 in China
Dat klopt, met name de hulprijsystemen geven/gaven veel ergernis. Kon ook niet uitgezet worden.
 
Een leuke anekdote over waarom we op de IAA niet het interieur te zien kregen:

Leapmotor-baas Zhu Jiangming had een interieur met een bepaalde configuratie besteld. Maar gaandeweg beviel de man de combinatie uiteindelijk niet meer. Het in China geproduceerde voertuig had de fabriek echter al verlaten en bevond zich op het containerschip op zee. Bij aankomst in Duitsland stelde deze specifieke B05 de CEO teleur, die verzocht het interieur niet aan het publiek te tonen. Sterker nog, de voor dit exemplaar gekozen configuratie is niet meer in de catalogus van de compacte auto te vinden.
Bron: https://www.automobile-magazine.fr/...-dernier-moment-linterieur-de-sa-nouvelle-b05
 
Het Duitse Automobilwoche kwam met dit verhaal.
Het had een gründliches Gespräch met CEO Zhu JM.
Neem aan dat het nu géén 'broodje aap' meer is?
 
Terug
Bovenaan