Lada Kalina II kopen?

Adam2014

Wegverkenner
Momenteel ben ik in het bezit van een Citroën C1 uit 2012. Er staat bijna 88.000 km op de teller en de C1 bevalt eigenlijk heel goed.

Toch zou ik het fijn vinden als ik net iets meer comfort en tot op zekere hoogte 'meer auto' zou hebben. Nu ben ik volgens mij op een redelijk aantrekkelijk aanbod gestuit en ik merk bij mezelf dat het toch is gaan kriebelen.

Ik kan namelijk voor ongeveer € 1.000 bijbetalen een Lada Kalina kopen uit 2016 met pas 42.000 km op de teller.

Het model vind ik nog niet eens zo verkeerd, al zal ik het interieur een keer in het echt moeten zien denk ik. Maar het kriebelt wel om met slechts 1000 euro bijbetaling 4,5 jaar jonger en 45.000 kilometer minder te rijden.

Ik heb voor mezelf ook al wat plus- en minpunten opgeschreven van de Lada:

+ Meer comfort verwacht ik
+ Meer vermogen
+ Boordcomputer
+ ESP
+ Stoelverwarming
+ 4,5 jaar jonger
+ 45.000 kilometer minder op de klok.
+ Onderscheidende auto / anders dan anderen.

- Hogere vaste lasten
- Onzekerheid wat betreft betrouwbaarheid
- Onzekerheid wat betreft verkrijgbaarheid onderdelen
- Een Lada raak je aan de straatstenen niet meer kwijt (extreem hoge afschrijving)

Weten jullie hoe het zit met de kwaliteit en betrouwbaarheid van Lada in het algemeen en de Kalina 2 in het bijzonder? en hoe het zit met de verkrijgbaarheid van de onderdelen? Wat vinden jullie van de keuze?

Heeft een Lada Kalina ESP? Zou maar zo kunnen van niet. Rest van de minpunten kloppen wel behalve betrouwbaarheid. Volgens mij zijn ze vrij ongecompliceerd en daarmee betrouwbaar.

Ja, een Kalina II uit 2016 heeft zowaar daadwerkelijk ESP, én een bandenspanningscontrolesysteem. :)

2 Opties die mijn Citroën C1 niet heeft.

Weer wat geleerd. Qua auto is de Kalina een upgrade tov de C1. Blijft de rest van de minpunten over. Vaste lasten en onderdelen.

Het zal om deze gaan? https://www.autowereld.nl/lada/kalina/2192-airco-stoelverwarming-33225981/details.html

Jij wordt dan eventueel de eerste Nederlandse eigenaar als ik de informatie op RDW.nl juist interpreteer.

Het is een persoonlijke keuze, maar ik zou het alleen doen als je geld toe krijgt... :cool:

Je rijdt dan wat unieks, dat wel!

Geen verkeerd model! En qua auto gewoon een stuk meer dan zo'n halve Canta die je nu hebt!

Puur rationeel is het niet gek inderdaad!
Voor 1000 euro meer een ruimere auto, die jonger is en met minder kilometers.
Auto zit er op de foto's - als de eerdere link klopt - helemaal niet verkeerd uit!:LOL:

Ik zou de garage vragen of je hem eens een ochtend/middag mee mag hebben, zodat je rustig een paar uur lekker kunt sturen om de kijken of het rijden je bevalt, o.a. omdat je aangeeft meer comfort te willen: is het veergedrag goed en - nog belangrijker - heb je na 30 minuten geen blikkont van het zitten of last van je rug.

Qua betrouwbaarheid zou ik ook niet zoveel problemen verwachten, maar onderdelenvoorziening kan natuurlijk wel lastig(er) zijn als er wel eens iets stuk gaat.
Krijg je ook garantie van de garage?

Waar je denk ik wel rekening mee dient te houden is ... het is een incourante auto.
Mocht je er over enige tijd toch iets anders willen, dan zal de afschrijving (waarschijnlijk) hoog zijn omdat niemand de auto kent / of weet wat hij er mee aan moet.
Nu betaal je amper iets bij t.o.v. de C1, maar misschien krijg je bij een volgende inruil slechts de oud-ijzerprijs voor de Lada.:confused:

Onderdelen voor een Lada zijn geen probleem.... De auto rijdt gewoon nog in vele landen, (okay Oost-Europa) en onderdelenvoorziening is geen probleem.

MAAR je moet je wel bewust zijn dat een gemiddelde dealer/handelaar wat meer moeite voor onderdelen moet doen. En wellicht zich er niet aan willen branden...

Er is een erg actieve club. Daarnaast kun je via Autobedrijf Snippe heel veel onderdelen krijgen. Zij verkopen ook Lada´s, EN hebben contact met Duitsland (dealers, voormalige dealers, grijze import) . Daar is de Kalina 2 gewoon verkocht

Een Kalina 2 is geen slechte auto, en is betrouwbaarder dan velen denken. Het is wel meer auto dan een C1, qua verfijning maakt het denk ik niet eens zoveel uit denk ik. Ik ken de binnenkant van een C1 niet, de Kalina 2 is simpel en het solide. Maar het is natuurlijk wel een auto die in Rusland één van de goedkoopste auto's op de markt is..

De eerste generatie Kalina, zeker van het eerste modeljaar hebben een vage besturing, ik geloof dat de Kalina 2 wel op dit gebied beter is.

Qua inruil-restwaarde... Ja dat is een goeie... Dan zul je denk OF moeten zoeken naar een liefhebber (Lada Club, eventueel Autobedrijf Snippe) of incalculeren dat je er weinig voor terugkrijgt, wellicht bedrijven die het niet willen hebben. Ik denk dat je ook moet denken "hoe lang wil je er in rijden" wil je een jaar erin rijden zou ik niet persé voor de Kalina gaan, wil je er langer in rijden ja waarom niet.

Gebruik je Facebook? Zo ja kan ik je wel een linkje geven naar wat groepen. Met ook mensen erin die in Kalina 2 rijden, die kunnen je misschien nog betere antwoorden geven!

rzasa zei:
Het zal om deze gaan? https://www.autowereld.nl/lada/kalina/2192-airco-stoelverwarming-33225981/details.html

Jij wordt dan eventueel de eerste Nederlandse eigenaar als ik de informatie op RDW.nl juist interpreteer.

Ja, om deze gaat het inderdaad!

Ik zou dan inderdaad de eerste Nederlandse eigenaar worden zie ik. Zal wel om Duitse import gaan dan.

Peter O zei:
Onderdelen voor een Lada zijn geen probleem.... De auto rijdt gewoon nog in vele landen, (okay Oost-Europa) en onderdelenvoorziening is geen probleem.

MAAR je moet je wel bewust zijn dat een gemiddelde dealer/handelaar wat meer moeite voor onderdelen moet doen. En wellicht zich er niet aan willen branden...

Er is een erg actieve club. Daarnaast kun je via Autobedrijf Snippe heel veel onderdelen krijgen. Zij verkopen ook Lada´s, EN hebben contact met Duitsland (dealers, voormalige dealers, grijze import) . Daar is de Kalina 2 gewoon verkocht

Een Kalina 2 is geen slechte auto, en is betrouwbaarder dan velen denken. Het is wel meer auto dan een C1, qua verfijning maakt het denk ik niet eens zoveel uit denk ik. Ik ken de binnenkant van een C1 niet, de Kalina 2 is simpel en het solide. Maar het is natuurlijk wel een auto die in Rusland één van de goedkoopste auto's op de markt is..

De eerste generatie Kalina, zeker van het eerste modeljaar hebben een vage besturing, ik geloof dat de Kalina 2 wel op dit gebied beter is.

Qua inruil-restwaarde... Ja dat is een goeie... Dan zul je denk OF moeten zoeken naar een liefhebber (Lada Club, eventueel Autobedrijf Snippe) of incalculeren dat je er weinig voor terugkrijgt, wellicht bedrijven die het niet willen hebben. Ik denk dat je ook moet denken "hoe lang wil je er in rijden" wil je een jaar erin rijden zou ik niet persé voor de Kalina gaan, wil je er langer in rijden ja waarom niet.

Gebruik je Facebook? Zo ja kan ik je wel een linkje geven naar wat groepen. Met ook mensen erin die in Kalina 2 rijden, die kunnen je misschien nog betere antwoorden geven!

Ik stuur je wel een privéberichtje! :)

AJ Schuurmans zei:
Ja, om deze gaat het inderdaad!

Ik zou dan inderdaad de eerste Nederlandse eigenaar worden zie ik. Zal wel om Duitse import gaan dan.

Denk ik ook. Ik vind het een leuke auto. Als ik voor mezelf spreek, echt een auto om je op de een of andere manier aan te gaan hechten na verloop van tijd. Het is wel iets bijzonders namelijk. Maar wel eerst een goede proefrit maken en eventueel meenemen met verse APK. Want als de klik er niet is, raak je hem onmogelijk weer kwijt.

Mijn ouders hebben jarenlang Lada gereden. De 1200 en de 2105 als ik het goed heb. Dan heb ik het over jaren 80. Ik heb er goede herinneringen aan; naar zuid Frankrijk met twee surfplanken, hond en broer en volle aanhanger met aardappelen en pindakaas was geen probleem. 60 Km p/u op de snelweg de berg op. Goed, het zag er niet uit maar geen pech gehad in al die jaren. Bulletproof. Pa had het toen vaak over de droom om met een Lada Niva Parijs-Dakar te rijden, zoveel vertrouwen had ie in Lada.

Ik heb vandaag op het punt gestaan de dealer een bezoekje te brengen. Maar ik durf het nog niet aan, bang dat ik een impuls aankoop doe. :D

Ik vind het een ongelooflijk sympathiek merk en autootje, maar ik twijfel nog steeds.

Ik denk dat ik een ruil met gesloten beurzen ga voorstellen en dat ik dan de gok wel durf te nemen, als de proefrit bevalt en het materiaalgebruik en afwerking mij niet teveel tegenvallen althans.

Inmiddels kan ik melden dat ik vandaag heb besloten tot aanschaf over te gaan van de Lada Kalina, tegen geringe bijbetaling en een nieuwe APK.

De auto stond er als nieuw bij en het interieur zag er beter uit dan verwacht. De proefrit beviel ook.

Ik zal komende dinsdag de eerste Nederlandse eigenaar worden van deze Lada.

Heb ook geprobeerd zoveel mogelijk historie te achterhalen. Onderhoudsboekje is aanwezig. Hij is in 2016 geïmporteerd uit Duitsland, diverse sites hebben geen Europees schadeverleden kunnen vinden ondanks het extreem lage BPM bedrag op de site van de RDW.

Helaas dat laatste vergeten na te vragen bij de verkoper. Maar ik heb aan de auto verder niets merkwaardigs waargenomen en ziet er verder goed uit, dus heb er wel vertrouwen in.

Tof dat je het gedaan hebt! Ben wel benieuwd naar je ervaringen. Toch een heel bijzondere auto in Nederland.

Leuk, ik hou wel van dit soort unieke auto's.
Dat vraagt om een Mijn auto topic (y)

Hij kost weinig dus je kan nooit veel afschrijven..... Degelijke auto's die Kalina's maar wel wat gevoelig voor roest .
Onderhoud zal geen probleem zijn want gewoon simpele degelijke motoren .
Ik denk dat dit een goede gok is , een exclusievere auto kun je niet rijden en ook nog eens stukken veiliger dan je gewend was !
Veel rijplezier !

Misschien nog een paar honderd euro investeren in een goede Dinitrol behandeling. Dan hou je ‘m járen vrij van roest.

Gaaf dat je het aandurft, een erg leuke aanschaf!
Ik hoop dat je ons regelmatig op de hoogte houdt van het (hopelijk veel) wel en (weinig) wee! :D

Goed gedaan! Het is gewoon een flinke upgrade tov je nu rijdt. En het oogt gewoon goed.

Onder de zinsspreuk: Lada. De auto zonder blabla.

Fantastisch! Gefeliciteerd AJ!

Ik ben blij dat je dankzij mijn contacten wat informatie hebt gekregen en je daardoor over de streep kunnen trekken! Paar jaar geleden had ik graag een Kalina 1 gekocht, maar durfde het niet aan, niet omdat ik bang was voor "een slechte auto" maar meer voor "wat als er wat stuk gaat.. En dan...."

Wel een topic aanmaken hoor ;)

Terug
Bovenaan