Kurzzeitkennzeichnen + eVB verzekering (auto import Duitsland)

Aeonis

Net ingestapt
Hallo mensen,

De zoveelste vraag over het importeren vanuit Duitsland. Ik ga volgende week maandag een auto ophalen uit Hattingen en heb zo goed als alles geregeld. Het plan is om met een Kurzzeitkennzeichnen (5 dagen geldig, herkenbaar aan gele vlak) tot aan de grens van Duitsland te rijden. Daar woont een kennis en stallen we de auto eventjes. De volgende dag heb ik een keuringsafspraak bij de RDW. Ik haal dan de auto op, rij tot de Nederlandse grens, daar het eendagskenteken van de RDW erop en door naar de keuring. Verzekeringen in NL zijn al geregeld, in Duitsland ook casco geregeld, alleen de WA in Duitsland moet nog.

Heeft iemand wat tips over hoe het verkrijgen van het Kurzzeitkennzeichnen in Duitsland in z'n werk gaat en weet iemand toevallig een handige site om online op chassisnummer een tijdelijke Duitse WA verzekering af te sluiten? Ik heb namelijk een eVB verzekeringsnummer nodig.

De verkoper geeft aan dat we samen naar 'Meldestellen' rijden en daar de uitschrijving regelen. Kan ik daar ook direct het Kurzzeitkennzeichnen verkrijgen? Of krijg je alleen een kentekenbewijs en moet je vervolgens nog naar een 'platenschilder'?

Alvast bedankt, dit is het laatste stukje van de puzzel voor mij ;)

Heb het vorige maand ook gedaan. Eerst naar de Schildermacher die bij de Zulassungsstelle zit. Daar de eVB regelen. Kan ook online en scheelt iets maar ik heb het gewoon bij de Schildermacher geregeld. Daarna naar de Zulassungsstelle alle papieren invullen. Vervolgens krijg je een papiertje waarmee je naar de Schildermacher kan en die drukt dan je platen. Daarmee weer terug naar de Zulassungsstelle en vervolgens kun je de weg op.
De verkoper moet inderdaad mee en ook wat formulieren invullen.
Heeft bij mij al met al een drie kwartier gekost om alles te regelen. Goed bevallen.

Kristian zei:
Heb het vorige maand ook gedaan. Eerst naar de Schildermacher die bij de Zulassungsstelle zit. Daar de eVB regelen. Kan ook online en scheelt iets maar ik heb het gewoon bij de Schildermacher geregeld. Daarna naar de Zulassungsstelle alle papieren invullen. Vervolgens krijg je een papiertje waarmee je naar de Schildermacher kan en die drukt dan je platen. Daarmee weer terug naar de Zulassungsstelle en vervolgens kun je de weg op.
De verkoper moet inderdaad mee en ook wat formulieren invullen.
Heeft bij mij al met al een drie kwartier gekost om alles te regelen. Goed bevallen.

Bedankt voor je bericht Kristian! Moet ik verder nog iets meenemen naar de Zulassungsstelle? Paspoort sowieso, maar daarnaast ook iets waar mijn woonadres op staat? Of is dat niet nodig?

Voor de zekerheid heb ik een BRP aangevraagd bij mijn gemeente, dus een officieel document met mijn adres. Geen idee of het ook echt nodig is. Morgen haal ik de auto op!

Voor de mensen die hier terecht zijn gekomen voor een kurzzeitkennzeichen verzekering / eVB nummer. Ik heb er online 1 gekocht via: https://www.nondos.de/shopping/kurzzeit/kurzzeit-pkw-5-tage-gruener-karte/. Dit ging heel makkelijk en ik kreeg direct de verzekering in mijn mailbox, de groene kaart op een groen A4tje geprint en klaar. Zo ben ik i.i.g WA verzekerd.

Casco verzekering is ook geregeld (in Duitsland + ritje RDW + de week dat de auto op het oprit staat terwijl ik wacht op de kentekenpapieren). Hiervoor heb ik de verzekeringsmaatschappij gebeld waar ik de auto ga verzekeren. Ze vonden het geen probleem om de auto Casco alvast een weekje te verzekeren, voordat ik de echte polis krijg o.b.v. het Nederlandse kenteken.

Terug
Bovenaan