Casanova
Net ingestapt
Naar aanleiding van dit artikel: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/overheid-steekt-miljoenen-in-snelle-uitbreiding-laadnetwerk
500 laders per dag. Dat zijn 100.000 laders per jaar (ongeveer). We hebben echter ca. 6 miljoen auto's. Stel dat voor elke auto één laadpaal nodig is. Dan zijn we 60 jaar verder!
De levensduur van een auto is ca. 15 jaar. Het aandeel elektrisch is nu nog steeds beperkt. Maar het is redelijk te veronderstellen dat over 15 jaar vrijwel alle auto's die verkocht worden elektrisch zijn. Dan hebben we dus over 15 jaar 1 openbare laadpaal voor 4 auto's.
Volgens mij gaat er ergens iets spaak lopen. Je kunt je afvragen of voor elke auto een openbare laadpaal beschikbaar moet zijn. Maar ik vermoed dat 1 laadpaal voor 4 auto's echt te weinig gaat zijn. Een deel van de laadpalen kan particulier initiatief zijn (heb je er minder nodig), maar de veelrijders zullen daarentegen 2x per dag aan een laadpaal moeten. Ook is het zo dat overdag veel parkeerruimte in woonwijken niet wordt gebruikt, omdat alle auto's elders zijn geparkeerd.
En dan wordt er nog niet nagedacht over de enorme verzwaring van het elektriciteitsnetwerk, wat nodig is. Logisch zou zijn dat de overheid nu wetgeving maakt die gemeentes, energiebedrijven en ontwikkelaars verplicht stelt nu al de infrastructuur aan te leggen om elke openbare parkeerplek van een laadpaal te voorzien. Zeker als de elektrische auto's de pieken in de opwekking van groene stroom moeten gaan opvangen. Want een auto die dan niet aan een laadpaal hangt, doet ook niet mee. Iedereen 's nachts laden is geen optie, omdat de zon alleen overdag schijnt.
Wellicht dat heel veel meer deelauto's een oplossing gaan bieden?
500 laders per dag. Dat zijn 100.000 laders per jaar (ongeveer). We hebben echter ca. 6 miljoen auto's. Stel dat voor elke auto één laadpaal nodig is. Dan zijn we 60 jaar verder!
De levensduur van een auto is ca. 15 jaar. Het aandeel elektrisch is nu nog steeds beperkt. Maar het is redelijk te veronderstellen dat over 15 jaar vrijwel alle auto's die verkocht worden elektrisch zijn. Dan hebben we dus over 15 jaar 1 openbare laadpaal voor 4 auto's.
Volgens mij gaat er ergens iets spaak lopen. Je kunt je afvragen of voor elke auto een openbare laadpaal beschikbaar moet zijn. Maar ik vermoed dat 1 laadpaal voor 4 auto's echt te weinig gaat zijn. Een deel van de laadpalen kan particulier initiatief zijn (heb je er minder nodig), maar de veelrijders zullen daarentegen 2x per dag aan een laadpaal moeten. Ook is het zo dat overdag veel parkeerruimte in woonwijken niet wordt gebruikt, omdat alle auto's elders zijn geparkeerd.
En dan wordt er nog niet nagedacht over de enorme verzwaring van het elektriciteitsnetwerk, wat nodig is. Logisch zou zijn dat de overheid nu wetgeving maakt die gemeentes, energiebedrijven en ontwikkelaars verplicht stelt nu al de infrastructuur aan te leggen om elke openbare parkeerplek van een laadpaal te voorzien. Zeker als de elektrische auto's de pieken in de opwekking van groene stroom moeten gaan opvangen. Want een auto die dan niet aan een laadpaal hangt, doet ook niet mee. Iedereen 's nachts laden is geen optie, omdat de zon alleen overdag schijnt.
Wellicht dat heel veel meer deelauto's een oplossing gaan bieden?