Kunnen ze wel rekenen bij de overheid?

Casanova

Net ingestapt
Naar aanleiding van dit artikel: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/overheid-steekt-miljoenen-in-snelle-uitbreiding-laadnetwerk

500 laders per dag. Dat zijn 100.000 laders per jaar (ongeveer). We hebben echter ca. 6 miljoen auto's. Stel dat voor elke auto één laadpaal nodig is. Dan zijn we 60 jaar verder!

De levensduur van een auto is ca. 15 jaar. Het aandeel elektrisch is nu nog steeds beperkt. Maar het is redelijk te veronderstellen dat over 15 jaar vrijwel alle auto's die verkocht worden elektrisch zijn. Dan hebben we dus over 15 jaar 1 openbare laadpaal voor 4 auto's.

Volgens mij gaat er ergens iets spaak lopen. Je kunt je afvragen of voor elke auto een openbare laadpaal beschikbaar moet zijn. Maar ik vermoed dat 1 laadpaal voor 4 auto's echt te weinig gaat zijn. Een deel van de laadpalen kan particulier initiatief zijn (heb je er minder nodig), maar de veelrijders zullen daarentegen 2x per dag aan een laadpaal moeten. Ook is het zo dat overdag veel parkeerruimte in woonwijken niet wordt gebruikt, omdat alle auto's elders zijn geparkeerd.

En dan wordt er nog niet nagedacht over de enorme verzwaring van het elektriciteitsnetwerk, wat nodig is. Logisch zou zijn dat de overheid nu wetgeving maakt die gemeentes, energiebedrijven en ontwikkelaars verplicht stelt nu al de infrastructuur aan te leggen om elke openbare parkeerplek van een laadpaal te voorzien. Zeker als de elektrische auto's de pieken in de opwekking van groene stroom moeten gaan opvangen. Want een auto die dan niet aan een laadpaal hangt, doet ook niet mee. Iedereen 's nachts laden is geen optie, omdat de zon alleen overdag schijnt.

Wellicht dat heel veel meer deelauto's een oplossing gaan bieden?

Je vergeet dat hele volksstammen al een laadpaal thuis hebben.... en laden kost geen dag, maar een paar uurtjes...

Want nu heb je voor iedere auto een eigen tankstation natuurlijk.

Je hebt het over 1 openbare laadpaal po 4 auto's, waarom zou dat niet kunnen? Een significant deel van de laadpunten zal op privégrond staan. Je kan er rustig van uit gaan dat elke EV-rijder een oplaadpunt op eigen grond aanbrengt als de mogelijkheid dat toelaat. Datzelfde geldt voor bedrijven.

De capaciteit van het net is sowieso een probleem, dat is nog helemaal niet berekend op een all-electric Nederland.

Aanvullend: de (bouw)wetgeving is tegenwoordig wel degelijk ingericht op laadplekken, bij de bepaling van het aantal aan te leggen parkeerplaatsen is er nu ook een norm opgenomen voor het aantal laadpalen (een bepaald percentage van het totaal). Daarnaast zit er dacht ik ook een verplichting in dat je sowieso voorzieningen moet treffen om laadpalen makkelijk achteraf te kunnen plaatsen. Deze regels zijn vrij nieuw trouwens, ik ken ook nog niet alle ins en outs. Maar het is dus niet zo dat de overheid hier niks mee doet.

Aanvullend 2: linkje: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/gebouwen/wetten-en-regels/nieuwbouw/epbd-iii/laadinfrastructuur-elektrisch-vervoer

Tja,

Een auto heeft al snel meerdere Kw ter beschikking en al die kilowattjes moeten er ook een keer ingepompt worden. Ga je laden, dan is een een-fase, 16A aansluiting al snel te licht en meer geschikt voor een elektrische fiets. Een 3 fase, 32A aansluiting komt al meer in de richting en dat is een 22 Kw aansluiting.

In woonwijken worden huizen tot nu op het net aangesloten met één fase van 40A welke verdeeld wordt in de meterkast over meerdere groepen van 16A. Een normaal, Joop Doorzon woonhuis kan daarmee maximaal 9 Kw gebruiken, daarbij wordt de stroom die de eigen zonnepanelen leveren niet meegeteld.
Maar, de energieleverancier heeft bij het aansluiten van woonhuizen rekening gehouden dat gezinnen niet volcontinu die 40A gebruiken. Een wasmachine is 2 Kw, een wasdroger ook, een stofzuiger is 1 Kw en de momenten dat de hele straat tegelijk de wasmachine, droger en stofzuiger tegelijk voluit gebruikt zijn extreem zeldzaam.

Kortom, het net is zeker NIET berekend op dit soort stroomverbruik. Je merkt het nu al op sommige plaatsen met zonnepanelen, sommige buurten hebben zo veel zonnepanelen dat de regelaar de geleverde stroom gaat afknijpen tot hetgeen het buurtnet kan verwerken. En voor de aanvraag van een laadpaal moet soms eerst het lokale net aangepast worden. Maar ik kan de Tesla opladen met zonnepanelen.... Voor een Tesla die je iedere dag leeg rijdt, heb je dik 100 panelen nodig - als de zon iedere dag voluit schijnt. .

Als de elektrische auto binnenkort echt populair gaat worden, moet er flink geïnvesteerd worden in het buurtnet. Ja, een elektrische auto heeft maar een paar uur nodig om op te laden, maar gedurende die paar uur loopt er wel 32A door alle drie de fases. Maar gelukkig kan je ook op de werkplek de auto opladen, elektriciteitsnetten zijn in industriële gebieden meestal wel wat zwaarder uitgevoerd.
Toch, we hebben ook een samenleving gemaakt die nu al volledig afhankelijk is van elektriciteit. Stroomuitval kan ernstige schade aanbrengen, zeker wanneer de stroom over meerdere dagen uitvalt. Denk aan het werk, de supermarkt, de zieke medemens, veel apparaten in huis en straks ook het vervoer. Als straks het transformatorhuisje affikt, hoe lang valt dan de stroom uit?
Investeren in een eigen noodgenerator lijkt steeds meer noodzaak te worden. De plofmotor uit de auto halen en in de schuur laten draaien ... o_O

Ondanks deze noodzaak van uitbreiding van het net is onze overheid met haar reken-je-rijk-show het gebruik van elektriciteit vrolijk aan het promoten. Je moet ook een warmtepomp in je huis laten monteren, je moet ook elektrisch gaan koken. Die warmtepomp wil ik 's nachts en in de winter gebruiken, vooral omdat het 's nachts en in de winter wel eens koud is. Als het zonnetje dus niet of nauwelijks schijnt, dat soort momenten.
Dat kooktoestel wil ik - net zoals de buren - 's avonds rond 18:00 uur gebruiken. Wederom als de zon al wat minder krachtig schijnt.
En de elektrische auto opladen?

Pietzoveel zei:
Je vergeet dat hele volksstammen al een laadpaal thuis hebben.... en laden kost geen dag, maar een paar uurtjes...

Hoeveel mensen zullen hier plek voor hebben? Nog grotere volksstammen wonen in rijtjeshuizen en appartementen. Misschien dat je aan 20% komt, maar daar houdt het wel op.

En wat is de gemiddelde laadtijd voor een accu? Voor een Tesla 3 blijkbaar een kleine 6 uur. Nu is die accu natuurlijk niet altijd leeg. Er is een idee dat je je auto van de laadpaal haalt, als die vol is. Maar in de praktijk is dat alles behalve prettig en ook niet altijd haalbaar. En als je je auto 's avonds 11 uur van de laadpaal haalt, moet iemand anders 's avond 11 uur ook zijn auto nog aan de laadpaal hangen. Een groot deel van de nacht kun je wel afboeken als beschikbare tijd. En dat geldt ongetwijfeld ook voor overdag. Veel Vinex wijken bevatten overdag veel minder auto's dan 's nachts. Veel van die laadpalen worden waarschijnlijk alleen effectief tussen 17:00 uur en 23:00 uur benut.

Uit het artikel:

Naar schatting rijden er volgens het ministerie in 2030 zo'n 1,9 miljoen elektrische auto's op de Nederlandse wegen. Er zouden dan zo'n 1,7 miljoen laadpalen nodig zijn.

Als ze de plannen al halen, dan hebben ze er nog geen miljoen staan. Overigens gaat de overheid er wel vanuit dat je dus 0,9 laadpaal per auto nodig hebt. Die resterende 700.000 laadpalen zal dan van particulier initiatief moeten komen.

Beleid voeren op de langere termijn is niet altijd harde wetenschap Casanova. Ik snap je rekensom en de vraagtekens daarbij, maar 1 + 1 is in dit soort langetermijngevallen niet altijd exact 2. Daarbij sluit ik ook niet uit dat men bijvoorbeeld veel meer dan 500 van die palen gaat/kan realiseren, maar dat men even een slag om de arm houdt. Als je er nu 650 belooft en het worden er slechts 645 dan heb je direct Wilders en Baudet weer in je nek. En nogmaals: houd ook rekening met oplaadpunten op private gronden, zie daarvoor het linkje van de RVO / EPBD die ik eerder poste. Er is een 'cultuuromslag' gaande van fossiel naar elektrisch, dat zal een combinatie blijven van beleid voeren enerzijds (de theorie) en daarmee vraag/aanbod aan de andere kant (de praktijk). Zolang theorie en praktijk een beetje op elkaar blijven passen komt dat wel goed, je zal vaak ook zien dat e.e.a. wel naar elkaar toegroeit. Het wordt pas vervelend wanneer het beleid bijvoorbeeld strijdig is (fossiel verbieden maar vervolgens geen laadpalen mogelijk maken).

Ik denk dat we openbare laadpalen steeds meer als 'tankstation' gaan zien. Ze zijn relatief schaars, en geen vaste parkeerplek. Dat er bijv. overdag 2 uur nadat je auto vol is een (hoog)parkeertarief gaat lopen, zodat je je auto weg moet zetten en plaats moet maken voor een ander. En dat parkeervergunningen op die plekken ook niet geldig zijn, of alleen als je daadwerkelijk laadt.

Zolang het nog langer dan 15 minuten duurt voordat een auto geladen is zie ik alleen voor thuisladers een echte mogelijk om elektrisch te rijden. Openbaar laden is veel te veel gedoe.

@Haarr: Ik denk dat dit ook een vorm van omdenken vergt. Een vriend van me (model S) gaat of rondje hardlopen (30 minuten) of even aan het werk tijdens het laden. Filmpje kijken kan ook. Vergt iets andere invulling van je tijd..

Pietzoveel zei:
@Haarr: Ik denk dat dit ook een vorm van omdenken vergt. Een vriend van me (model S) gaat of rondje hardlopen (30 minuten) of even aan het werk tijdens het laden. Filmpje kijken kan ook. Vergt iets andere invulling van je tijd..

Dat is dus precies wat ik met gedoe bedoel.
Als ik nu niet direct bij een vrije pomp terecht kan tank ik bij de volgende pomp of morgen.

Warhamstr zei:

Precies dat, ik kan de redenering van Casanova ook niet echt volgen.

En dan nog staan auto's voor 90% van de tijd stil, dat gecombineerd met urbanisatie en uitbreidingen in het OV-netwerk zorgt ervoor dat je deze plannen niet bepaald rechtstreeks kunt vergelijken met de huidige situatie.

@Haarr: We leven maar X aantal jaren, of je nu aan het wachten bent of niet. Tijdverdrijf (werk/fun) kan in een Tesla makkelijker dan nu nog een BMW of Mercedes. Netflix, spelletjes, autoweek lezen... ongeveer het zelfde als ik nu met de laptop op de knieën zit.

Het is vooral een praktische en gemaksfactor (je auto kunnen laden zonder je diner te onderbreken of ver te lopen). De capaciteit van een miljoen palen is meer dan voldoende.
Een gemiddelde automobilist rijdt 13000km per jaar.
Dat zijn ongeveer 2600kWh ongeveer de helft het verbruik helft van een gezin met pubers.
(0,2kWh/km is een busje, Porsche of model X, 0,15 voor de Model 3 of Ioniq)

Met 10kW thuisladen is dat slechts 260 uurtjes per jaar. Peanuts!! Zelfs een "chaotisch' 1 keer in de week bijladen heeft dan 5 uur nodig. Met alle informatica in auto's en laders kan dat perfect 's avonds laat beginnen tot 6u 's morgens, 1 keer per week.

Iemand die niet kan laden op het werk of thuis heeft gemiddeld dus maar 1 keer per week een paal nodig. Palen doen overigens 20kW dus de laadpaalloze veelrijder (40000km) in grote EV moet 8000kWh laden in 400 uur. Deze dwarsligger laadt dan nooit bij snelladers! Zeg dat dit altijd op alle 200 werkdagen nodig is, 2 uurtjes per werkdag. (Super irritant dat je dan in een soort appgroep komt en misschien 's avonds of 's nachts je auto moet verzetten, maar ok, misschien kan je dan even wat drinken bij die buurvrouw die toevallig ook geen laadpalen heeft ;) elk nadeel..... )

CBS:"In 2018 legden we samen 121,4 miljard kilometer af, waarvan 14 procent in het buitenland."

Bij iedereen 100% EV (nog steeds de lompe models X) is dat 24 miljard kWh. We verbruiken sinds 2006 zo'n 120 miljard kWh per jaar, met name overdag. Ook hier peanuts! Van 2005 tot 2017 kregen we er 10 miljard kWh per jaar uit wind en zon erbij.

Met wat zonnepanelen, batterijen in huis of in de wijk en meer 0,10kWh/km auto's wordt de impact alleen maar minder. (Let op! Hoeveel stroomslurpende 24/7 pompstations kunnen dan hun lichten uit doen??)

Pietzoveel zei:
@Haarr: We leven maar X aantal jaren, of je nu aan het wachten bent of niet. Tijdverdrijf (werk/fun) kan in een Tesla makkelijker dan nu nog een BMW of Mercedes. Netflix, spelletjes, autoweek lezen... ongeveer het zelfde als ik nu met de laptop op de knieën zit.

Het zal echt niet uitzonderlijk zijn dat er 1 of 2 voor je zíjn. Zit je zo een uur. Voor mij onacceptabel. Alles meer dan 10 minuten zou ik niet willen.

Ik sta ook nooit in de file. Dat zou ik ook zonde van de tijd vinden., maar wachten om te tanken is minstens even erg.

der Magistrat zei:
Warhamstr zei:

Precies dat, ik kan de redenering van Casanova ook niet echt volgen.

En dan nog staan auto's voor 90% van de tijd stil, dat gecombineerd met urbanisatie en uitbreidingen in het OV-netwerk zorgt ervoor dat je deze plannen niet bepaald rechtstreeks kunt vergelijken met de huidige situatie.

Zelfs al is je accu half vol, je hangt je auto aan een laadpaal. Maar stel dat er 2x zoveel EV's zijn als laadpalen, dan kan die tweede helft niet bijladen. Als je gedwongen wordt binnen een bepaalde tijd je auto te verzetten, dan is dat (in ieder geval voor mij) een heel belangrijke reden om geen EV te kiezen (los van het feit dat ik op eigen terrein kan parkeren). Willen mensen massaal overstappen op een EV, dan moet het wel aantrekkelijk zijn. Je auto 300m verderop parkeren is al vervelend, als je 4 uur later terug moet, in de stromende regen, op een moment dat je al in bed had willen liggen, is nog veel vervelender.

En het is pas aantrekkelijk als je er op de zelfde manier mee om kunt gaan als een auto op fossiele brandstof. De overheid rekent zelf met 0,9 paal per EV. Ik denk dat dat minimaal is. Wil elektrisch rijden echt aantrekkelijk worden dan heb je gewoon heel grote zekerheid nodig dat je je auto kan laden op het moment wanneer je dat wilt.

Ik noemde al eerder het argument dat veel laadpalen bijdragen aan net-stabiliteit, maar een grote beschikbaarheid aan laders maakt het ook minder noodzakelijk elke auto te voorzien van een range van 400 km of meer. Daarmee kunnen auto's weer lichter worden uitgevoerd.

Er is weer een rapport verschenen (ja je moest die rapportenschrijvers eens de kost geven), ditmaal van de European Alternative Fuels Observatory, waarin het gebruik van alternatieve energiebronnen voor auto's en hun levering onder de loep is genomen. Resultaat: in Nederland staan de meeste openbare laadpalen.

laadpalen.png

Op het gebied van aantal EV's per openbare laadpaal staan we op plaats 2. Ik mis Noorwegen in die top 5, maar dat land zit met 24-25 stuks ongeveer een factor 10 achter ons.

bev.png

Ik had gedacht dat de situatie minder rooskleurig zou zijn, gezien de populariteit van alle lease-EV's, maar het valt dus reuze mee.

Casanova zei:
500 laders per dag. Dat zijn 100.000 laders per jaar (ongeveer). We hebben echter ca. 6 miljoen auto's. Stel dat voor elke auto één laadpaal nodig is. Dan zijn we 60 jaar verder!

Je maakt hier een forse denkfout. Jij gaat helemaal uit van de huidige technologische stand van zaken. Maar er worden al heel veel nieuwe zaken bedacht om met minder laadpunt uit te komen. Parallel aan de transitie naar elektrisch rijden lopen de ontwikkelingen mbt autonoom rijden. 1 van de oplossingen waar aan gewerkt wordt is dat auto's (bijvoorbeeld 's nachts of bij bedrijven overdag) zelfstandig naar een laadpunt rijden, en als ze zijn opgeladen weer naar een normale parkeerplaats. In parkeergarages bij bedrijven of appartementen is dat geeneens zo heel moeilijk te implementeren. Dan heb je maar een fractie van het aantal laadpunt nodig. Nu misschien nog een beetje toekomstmuziek, maar de huidige technologie is ver genoeg om dit op afgesloten parkeerterreinen te bouwen.

^^^ moet wel de inductie laadtechnologie gereed zijn, lijkt mij.
Of komt er ook een AI robotje die de snoeren aan en afkoppelt? :T

Dat inductieladen.. lees / hoor ik weinig over de laatste tijd.

Wat betreft dat laadpunten overzicht. Griekenland staat boven ons.. zijn ze daar zo groen bezig dan? Verrassend.

Als je de particuliere laadpalen ook meerekent, heb je veel meer laadpalen nodig dan stekker auto's (= electrisch en/of phev).

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat alle stekker auto's 's-nachts kunnen laden. (dat geeft een factor x1 alle stekker auto's) Daarna heb je nog de behoefte voor onderweg. DAn heb je het over snelladers en laadpalen op logische bestemmingen. Kom je al snel op x2 uit.

Er waren dacht ik al voorzichtige doelstelling om brandstofauto's te verbieden per 2030. Dan hebben we bijna 9 miljoen elektrische auto's nodig en een nog groter aantal laadpalen. Ohnee, ze hebben het over 1.9 miljoen. Dat zou maar 20% van het aantal auto's zijn? Dat is inderdaad gek.

Je zou kunnen denken dat laadpalen redundant kunnen zijn, maar niemand heeft zin in een stoelendans 's-nachts. Dus als je een gezin hebt met 2 stekker auto's, dan wil je 2 laadaansluitingen hebben. Dat die aansluitingen dan niet voltijd gebruikt wordt is dan jammer. Gemak dient de mens zullen we maar zeggen. DAt zie je nu ook op het werk. Daar staan alle stekkerplaatsen vol met stekkerhybrides. Als ik met mijn elektrische auto extra prik nodig heb (bijv. omdat mijn vrouw em gebruikt heeft tijdens een nachtdienst en ik dus bijna leeg aankom op mijn werk) dan moet ik tijdens de lunch proberen om een laadpaal te vinden die is vrijgekomen. Dat wil je eigenlijk niet en dus zou je kunnen concluderen dat er meer behoefte is aan laadpalen.

Je moet je ook afvragen wie dat allemaal gaat betalen. Uiteindelijk kost elke laadpaal geld en elektriciteitsmaatschappijen zijn natuurlijk wel goed maar niet gek. Ik neem aan dat het gebruik van laadpalen geoptimaliseerd moet worden. Wellicht door het onnodig bezet houden te bestraffen (door de meter door te laten lopen, ook als de accu vol is). in parkeergarages kan het feit dat parkeren soms 5 eur per uur kost ook al prikkel genoeg zijn natuurlijk.

Je ziet nu trouwens dat stekkerhybrides door hun kleine batterijtjes laadpalen vaak onnodig bezet houden en wil je ze optimaal benutten ook vereisen dat je ze op alle bestemmingen kan laden, terwijl elektrische auto's vaak wel heen en terug kunnen komen op een thuislading.

Durashift zei:
Wat betreft dat laadpunten overzicht. Griekenland staat boven ons.. zijn ze daar zo groen bezig dan? Verrassend.

Nee, Griekenland staat onder ons. Het grafiekje geeft het aantal EV's per openbaar laadpunt weer. Hoe minder, hoe beter dus. Wij hebben 2,4 EV's per openbare laadpaal. Misschien heeft Griekenland (2,9 EV/openbare laadpaal) bijvoorbeeld slechts 10 laadpalen en daarbij dan 29 EV's, dat zou ik toch niet "groen bezig" noemen.

Terug
Bovenaan