Ga het ook nog wel een keer doen. Heb genoeg ervaring met rijden met caravan dus verwacht dat het ook geen probleem wordt.
Halve weekend met de Z4 bezig geweest. Vrijdag met mijn vrouw de tulpenroute in de Noordoostpolder gereden. Heerlijk tochtje!
Zaterdagochtend ben ik begonnen met het verplaatsen van de dakpomp. Die zit in het achterscherm net achter het portier en zorgt voor problemen als de afwatering verstopt zit. Dan loopt de behuizing van de motor vol water en dat vind het motortje niet zo fijn. Gebeurt heel vaak en is een bekend probleem.
Er zijn verschillende manieren om bij het motortje te komen maar het is echt een enorme rotklus. Er zijn wat bedrijven die dit regelmatig doen maar die vragen de hoofdprijs en zitten ver weg.
Je kunt de softtop deels verwijderen of alles via de kofferruimte doen. Dat laatste leek me de beste keuze en heb ik gedaan.
Betekent wel dat je in een verschrikkelijke houding in de kofferbak moet kruipen en boven je macht en deels op de tast de klus moet uitvoeren. Echt enorm krap, ook nauwelijks ruimte voor je handen. In het wilde weg tie wraps knippen en lopen trekken is niet handig want als je de hydraulische leidingen beschadigt ben je veel verder van huis.
Toen ik de behuizing van de motor eindelijk los had gekregen en de motor bloot lag de fijne verrassing dat alles kurkdroog en fabrieksnieuw is. Voordeel van een auto die zijn leven heeft gesleten in Italie.
Boel verder uit de behuizing halen en de behuizing los maken was een drama. Gisteren eind van de middag met een half gedemonteerde auto het maar opgegeven. Balen! Nachtje slapen en vanochtend alsnog redelijk vlug gelukt met gericht bruut geweld.
Pomp in de kofferbak aangebracht en alle kabels en leidingen netjes verlegd zodat ze niet in de knel kunnen komen als de dakconstructie beweegt.
Laatste afwerking doe ik komende week maar, ondanks dat het succesvol is verlopen en ik minimaal 400 euro heb uitgespaard met deze DIY-klus overal spierpijn en de handen onder de snijwonden.
Natuurlijk wel veel meer voldoening dan uitbesteden en zo leer je de techniek van de auto goed kennen.
Weinig geschikt fotomateriaal om te laten zien, deze YouTube-video laat het hele proces goed zien.
In werkelijkheid kost het wel even wat meer bloed, zweet en tranen, zeker als je ook flink langer bent dan de aziaat in de video en grote handen hebt.
Volgende klussen staan ook alweer op de planning. Checken op een draadbreuk in de bekabeling onder de hemelbekleding en dit evt. repareren en montage van een mooi fris en onbeschadigd stuur dat ik op Marktplaats heb gekocht. En zo blijven we lekker bezig met knutselen en rijden.