Krassen op dashboard verwijderen

Quadrifoglio Verde

Kilometervreter
Hoi,

Helaas ben ik niet iets te onvoorzichtig geweest met het inladen van gordijnrails met als gevolg een paar best wel diepe krassen op het dashboard. Ik heb al wat gegoogled en kwam dit tegen: picobello-dashboard-reparatieset Maar als ik de video bekijk, lijkt me dit meer voor gaten in je dashboard van een telefoonhouder oid.

Een andere oplossing zou dit product van Meguiars kunnen zijn: plastx-clear-plastic-cleaner-polish-kunststofreiniger-meguiars Maar dat lijkt me meer voor koplampen ed.

De krassen zitten dus op een stuk hard kunststof. Heeft iemand enige ervaring met bovenstaande producten of een ander idee? Ik houd me voor alles aanbevolen. Ik kan ook het paneel laten vervangen, maar dat is best prijzig, dus ik wil eerst eens kijken naar andere oplossingen. Hieronder een foto van de krassen:

35035878293_312c033a31_b.jpg

Even langs de sloop. Dat lijkt mij de snelste en goedkoopste oplossing. Zal vast wel ergens in Nederland een sloop Giulietta staan die nieuwer is dan 2014. Let wel even op dat je die van een versie pakt met het grote scherm.

Laten wrappen, dan kan je zelf ook nog een leuk tijgerprintje, pianolak of carbonfolie uitzoeken.

Als je dat nog net even te prijzig vindt (DYI enkele tientjes denk ik? Zelf (de)monteren waarschijnlijk ook nog) dan kan je machinaal polijsten proberen.

Die reparatieset is inderdaad meer voor gaten, heb zoiets ook weleens gebruikt en het is ok-ish, maar zeker niet voor deze klus. Is dit paneel door-en-door gekleurd, of is de toplaag gespoten? In het laatste geval is er niet echt iets aan te doen.

Anders kun je het paneel inderdaad polijsten, maar reken er dan wel op dat het behoorlijk gaat glimmen. De mooiste oplossing is dus vervangen.

Op een zo in het zicht zijnde plaats , krijg je dat niet netjes opgelost. Het wordt er niet fraaier op.

Het advies van de sloop voor een gebruikt exemplaar of een nieuwe ( afhankelijk van de hoe waardevol de auto is of voor je is) , zijn de enige duurzame en nette oplossingen.

Als je het onderdeel eruit kunt krijgen kun je het waterproof schuren en dan spuiten of met folie beplakken. Als je het netjes doet kan je zelfs een wat mooiere effect dan fabrieksaf krijgen. En anders idd gewoon een vervangend deel erin.

Bedankt voor de reacties!

Ik dacht eerst dat ik het paneel er niet af zou kunnen krijgen, maar dankzij Youtube en even goed kijken is het gelukt. Ik begrijp al dat ik niet aan die reparatiesetjes hoef te beginnen. Misschien dat ik het laat wrappen, maar anders bestel ik inderdaad wel een nieuw paneel.

Probeer eens een verfföhn. Als het niet gelakt is, of als de onderlaag dezelfde kleur heeft dan kan dit nog wel eens een redmiddel zijn. Op bumpers en toyota dashboards heb ik er goede ervaringen mee gemaakt.

Als het niet werkt, dan kan je altijd nog wrappen.

Inderdaad opwarmen, liefst met een blauwe vlam, en zo klein mogelijk. Kortdurend en op afstand beginnen , dichterbij tot je resultaat ziet.
Zo'n gasbrandertje koop je bij de bouwmarkt, of zelfs de action.
Nog idealer : van die gasstiftjes voor het kleine soldeerwerk... exacte naam schiet me niet te binnen.

Het is opgelost! Zoals gezegd heb ik het paneel eruit weten te krijgen en ben gaan schuren en spuiten, ik had immers toch niets te verliezen. En ik moet zeggen dat het best goed gelukt is. Uiteraard heb ik wel primer gebruikt, maar geen blanke lak om het geheel wat mat te houden. Ik ben dus erg blij dat ik niet met reparatiesetjes aan het klooien ben gegaan. Voor de liefhebbers het resultaat:

35152917953_ed8a334460_o.jpg

Mijn complimenten. Ik was heel erg benieuwd hoe je dit wilde oplossen.

Soms moet je een berekening maken hoeveel het jezelf heeft gekost, t.o.v een reparatie door een garage.
Dit ziet er zeker goed uit.

(Zijdeglans of matte blanke lak bestaat ook natuurlijk.)

Ik vind het schitterend! Begrijp ik goed dat de kras 'opgevuld' is met primer?

Heel netjes inderdaad! Complimenten!

Als afwerklaag kun je ook een soort (matte) textuurspray gebruiken, die zijn er in verschillende grofheden.
Een voorbeeld van een fijne, subtiele textuur heet Zaponspray, in de volksmond van de modelmakerijwereld ook wel verdoezelspray genoemd.
Vooral niet teveel aanbrengen, maar het lijkt hier al helemaal niet nodig (y)

Hallo,

Ik las hoe je de krassen eruit weten te krijgen, top! Welke soort korrel schuurpapier heb je gebruikt? En na het schuren heb je dus de primer voor kunstof (spuitbus) aangebracht en dat was het?

Groetjes

Ercan

Ik weet niet meer precies welke korrel ik gebruikt heb, maar eerst wat grof schuurpapier en daarna wat fijner, totdat de krassen niet meer zichtbaar waren. Toen schoongemaakt, ontvet, primer erop, even laten drogen, paar keer spuiten, laten drogen en teruggeplaatst. En alles met een spuitbus inderdaad.

Terug
Bovenaan