Krassen/groeven in remschijven, oorzaak?

Carkiller

Asfaltkampioen
Bij mijn Yaris willen de remschijven niet echt mooi inslijten. Ook piepen ze nogal.
Zijn nu 4 maanden oud en misschien 2500 km, vol groeven die je met je nagels kan voelen.
Merk is Brembo, zowel schijven als blokken.

1k0.jpg

Bij mijn Subaru zijn de schijven nu zo'n 2 jaar oud en iets meer kilometers.
Veel gladder en geen voelbare groeven met je nagels.

1k0.jpg

Ook Brembo schijven maar met Hawk remblokken.

Ik gebruik dezelfde remtechniek, in het verleden eigenlijk altijd mooi slijtende schijven gehad.
Blokken te hard? Wat gaat er mis?

Productiefout in de schijven of, meer waarschijnlijk, productiefout in je blokken. Even terug naar de garage ter controle.

De garage heeft ze getest en de auto is goedgekeurd met deze schijven. Ook nog remblokken opnieuw ingevet tegen het piepen.
Oppervlak is donkerder dan bij mijn ander auto, zouden ze dan te heet geworden zijn of zo...:confused:

Hoeft geen productiefout te zijn, het kan ook gewoon aan de vorm van de remblokken liggen.
Bij m'n Nissan had ik dat groevenprobleem en piepen ook opeens na het vervangen van remblokjes.
De nieuwe remblokjes hadden afgeschuinde aanloopvlakken (het deel wat met de groeven mee loopt), en hierin hoopte zich vuil en zand op wat de krassen/groeven en piepen veroorzaakte.
Heb die blokken op advies gewisseld voor blokken met niet afgeschuinde kanten en sindsdien is er geen groevenprobleem/piepprobleem meer.

Carkiller zei:
De garage heeft ze getest en de auto is goedgekeurd met deze schijven. Ook nog remblokken opnieuw ingevet tegen het piepen.
Oppervlak is donkerder dan bij mijn ander auto, zouden ze dan te heet geworden zijn of zo...:confused:

Hoop toch niet dat ze de remblokken hebben ingevet, dan zouden ze zeker niet meer piepen, maar zeker ook niet meer remmen:p

MLL zei:
Carkiller zei:

Hoop toch niet dat ze de remblokken hebben ingevet, dan zouden ze zeker niet meer piepen, maar zeker ook niet meer remmen:p

Grapjas.:T
De delen waar de remblokken de remklauwen raken uiteraard ingevet.

@marcel21674 :

Dan koop ik er toch liever eentje die af fabriek al groeven heeft...

Misschien zijn de remblokken gesinterd en daardoor wat aan de agressieve kant? Wellicht heb je met andere remblokken meer succes.

Wel leuk dat die Vredestein banden nog gewoon in Nederland worden geproduceerd!(y)

Remschijven zijn veelal van gietijzer en de kwaliteit hiervan kan nogal (per batch) verschillen. Voor de "goedkope" schijven, € 25-€40 per stuk, gebruikt met het goedkoopste van het goedkoopste schroot om het gietijzer mee te maken. De nabewerking en kwaliteitscontroles zijn marginaal, kan er niet uit voor dat geld. (Merk maakt niet uit). Heb je dan 'harde' remblokken en toevallig een batch gietijzer met veel koolstof, slijten de schijven wat sneller. Maar ze kosten geen drol,dat scheelt.

@Pietzoveel:

Was het maar waar, heb meerdere offertes laten maken en de goedkoopste was 376,92 Euro.
Remmen en blokken uiteraard...

Moet bij een Japanner/Yaris duidelijk de hoofdprijs kosten.

Mechanix zei:
Misschien zijn de remblokken gesinterd en daardoor wat aan de agressieve kant? Wellicht heb je met andere remblokken meer succes.

Wel leuk dat die Vredestein banden nog gewoon in Nederland worden geproduceerd!(y)

Nog wel, de productie wordt grotendeels verplaatst naar Hongarije.

Mechanix zei:

Ik geloof het wel inderdaad, over de remblokken...

En inderdaad hier gemaakt de banden, maar ik zou zelf het merk niet kiezen.
Het is dat er 4 nieuwe banden op de auto zaten bij aankoop, maar bij nat weer zijn ze maar heel matig.
Bij droog weer ook maar net aan, het is niet veel bijzonders.

Pietzoveel zei:
Remschijven zijn veelal van gietijzer en de kwaliteit hiervan kan nogal (per batch) verschillen. Voor de "goedkope" schijven, € 25-€40 per stuk, gebruikt met het goedkoopste van het goedkoopste schroot om het gietijzer mee te maken. De nabewerking en kwaliteitscontroles zijn marginaal, kan er niet uit voor dat geld. (Merk maakt niet uit). Heb je dan 'harde' remblokken en toevallig een batch gietijzer met veel koolstof, slijten de schijven wat sneller. Maar ze kosten geen drol,dat scheelt.

Ik rij al meer dan 60.000km met een set blokken en schijven van 35 euro voor t complete plaatje. (tegenwoordig zijn die setjes voor 30 euro al te krijgen)
En ze zijn nog lang niet versleten, laat staan gegroefd. (en nee ze liggen niet in de achterbak o_O )

Remmen van brembo die binnen 3000km al gegroefd zijn en piepen? Dan wordt er of heel erg verkeerd mee geremd, of het inremmen is niet goed gebeurt of er zit gewoon een flinke productiefout in.
En dan verdenk ik vooral de blokken die te grof zijn, waardoor de schijven slijten ipv de blokken.

Overigens zijn er ook sets voor rond de 45-50 euro te vinden voor toyota yaris. Das schijven + blokken voor beide zijden. (zonder montage uiteraard)

@Muddy Bandit: andersom kan ook: Piepende remmen door de rechte afkanting van de blokken. na het (lichtelijk) afschuinen ervan was het piepen over.

Probesh zei:
Remmen van brembo die binnen 5000km al gegroefd zijn en piepen? Dan wordt er of heeel erg verkeerd mee geremd, of het inremmen is niet goed gebeurt of er zit gewoon een flinke productiefout in. En dan verdenk ik vooral de blokken die te grof zijn, waardoor de schijven slijten ipv de blokken.

Het is de eerste keer dat ik dit heb en ik heb ze ingeremd zoals ik bij elk nieuw setje doe.
Ze piepen trouwens al vanaf montage tot nu...

https://www.ebcshop.nl/catalog/293869/2005-2009

Bij lichte auto's beviel me dit prima! Remmen doseren met je kleine teen.

Carkiller zei:
Mechanix zei:

Ik geloof het wel inderdaad, over de remblokken...

En inderdaad hier gemaakt de banden, maar ik zou zelf het merk niet kiezen.
Het is dat er 4 nieuwe banden op de auto zaten bij aankoop, maar bij nat weer zijn ze maar heel matig.
Bij droog weer ook maar net aan, het is niet veel bijzonders.

Sportrac 5? DIe heb ik voor ook op de Fiesta gehad. Ok, ze waren niet nieuw meer maar wat trilde dat ding bij 130 km/h!:eek: Na opnieuw balanceren werd het beter, maar de Goodyears die er nu op liggen rollen een heel stuk beter.

Wbt die remmen, als ze zoveel gekost hebben zou de garage uit coulance toch wel een nieuwe set andere blokken kunnen aanbieden?

Pietzoveel zei:
Top service voor een waarschijnlijk gewaardeerde klant!

Ze hebben een gezond respect voor me.;)
Betalen voor goed spul vind ik niet erg, maar slechte kwaliteit accepteer ik niet.

Schijven zijn een tijdje geleden afgedraaid en nieuwe originele remblokken zijn gemonteerd.
Al flink wat kilometers gereden en geen groef of kras te zien.(y)

1k0.jpg

Ook geen gepiep of gebrom meer, oude bokken waren zoals hier al gesuggereerd werd gewoon te hard. Zelfs veel minder stof nu.
Blijft raar, origineel Brembo net als de schijven...

Terug
Bovenaan