krakende/schurende remmen bij Mazda CX 3 automaat

GijsHenk

Net ingestapt
Begin augustus nieuwe Mazda CX3 bij de dealer opgehaald. 2.0 sky-active motor met automaat.

Probleem:
De remmen maken een vervelende kraak/schuur geluid bij het (af)remmen. Bij het in- en uitparkeren , bij filerijden, bij het afremmen stoplicht. Terug gegaan naar de dealer. Monteur meegereden, maar die kan niets aan de remmen vinden en vertelde mij dat het normaal is bij een automaat. De vriendelijke receptionist kon technisch niets voor mij doen.

Ik rij al jaren automaat van diverse merken en heb dit nog nooit eerder gehad. (Volvo, Alfa, Renault). De auto is dus nog geen half jaar oud en dit irriteert mij enorm. Ik wil hier geen genoegen mee nemen maar weet ook niet wat ik er tegen kan inbrengen. Mij wenden tot de importeur?

Heeft iemand hier ervaring mee? En weet iemand wellicht wel een oplossing?
Alvast bedankt voor je reactie.

Rij je over het algemeen heel rustig of rem je altijd rustig?
Is het minder bij regen?
ze kunnen verglaast zijn. Je kan het soms verhelpen, zoek even op 'braking in brakepads'

Probeer vriendelijk en niet te zeurderig nog eens aan te dringen. Desnoods met advies van een andere dealer op zak (kan je een paar tientjes onderzoek kosten). Anwb om raad vragen.

Blijven ze onwillig dan kan je vragen of ze tegemoet willen komen en de remblokken willen vervangen (voor weinig).

(Je kan dat laatste ook gewoon meteen laten doen en de oude bewaren voor het geval het niet werkt. Echt 100% garantie is hier discutabel.)

Hallo VORQ,

Bedankt voor je reactie. Ik ben een rustige rijder en bij regen wordt het niet minder.
Stel dat de remmen verglaast zijn, is dat dan normaal bij een spiksplinternieuwe auto? Ik heb er nu slechts 5000 km mee gereden.

Doe (op een rustige weg zonder achteropkomend verkeer) eens een paar keer een stevige remactie vanuit 80 km/h naar stilstand zodat je remdelen goed op temperatuur komen en op elkaar inslijten, redelijke kans dat het euvel dan al een stuk minder wordt of zelfs geheel verdwijnt.

Hmm, wat versta je onder krakende remmen? Onze cx5 kraakt ook wel iets, maar alleen als de auto kruipt en je heel rustig remt. Als je zeg maar op het punt gaat zitten dat de wrijvingskracht van de remblokken net aan overwonnen word. Storend vind ik het allerminst.
Als het hiermee vergelijkbaar is, zijn andere remblokken (harder of zachter als die er zijn), denk ik de enige optie om te proberen, als de voorgestelde acties van muddy ook niets uithalen.
Persoonlijk denk ik van niet, want ik denk dat het vooral veroorzaakt wordt door de toch wel sterke kruip neiging van de automaat.

GijsHenk zei:
...
Stel dat de remmen verglaast zijn, is dat dan normaal bij een spiksplinternieuwe auto? Ik heb er nu slechts 5000 km mee gereden.

Ja juist bij een nieuwe auto die heel kalmpjes wordt afgeremd (met relatief grote remmen) kan dit gebeuren.

Buiten het verglaast zijn of niet: Er zijn remblokken die wat zachter zijn EBC Greenstuff bijvoorbeeld, die kraken ook minder (en je schijven slijten minder).

Zoals Muddy Bandit ook noemt, geef die remmen een paar keer de volle laag (op een stille afrit flink laat van 130 naar 20, op de aansluitende provenciale weg weer acceleren en weer van 80 naar 10). Liefst een paar keer achter elkaar en met wat dikke passagiers aan boord :D

Heb ook hetzelfde probleem bij mijn mazda 30 humora 2022. Monteur van mazda zegt gewoon dat die normaal is , maar daar heb ik mijn twijfels. Heb tweede opinie bij andere erkende garage gevraagd, en blijkt toch dat veel mensen zo'en probleem met hen mazda hebben, het is geen aangenaam geluid ,zeg maar kraakt.

Ander merk remblokken proberen, EBC Green stuff of zoiets.... Daar de auto op zich goed remt en er alleen gekraak is bij lage snelheden zal je die € 250 incl montage waarschijnlijk zelf moeten dragen.

Terug
Bovenaan