Krakend koppelingspedaal

Christiaan 1001927

Net ingestapt
Goedenavond,

Tot mijn grootste ergenis heb heb ik sinds enkele weken een krakend koppelingspedaal.
Even de feiten op een rij:

- Seat Leon 2016 - 54.000km
- De koppeling kraakt alleen bij een warme motor. Als de auto een paar uur stil staat en ik trap het pedaal in, dan hoor ik helemaal niks. Het geluid wordt erger des te langer de reis en des te vaker ik het pedaal indruk.
- Het geluid komt onder de motorkap vandaan. Het koppelingspedaal zelf kraakt niet. Heb deze ook even gesmeerd.
- Het is een hydraulisch koppelingssysteem.
- Het kraken is ook voelbaar in de voet. Het voelt allemaal stroever.
- Er zijn geen problemen met het koppelen. Hij schakelt prima en daar is verder dus geen probleem zover ik weet

Bij deze stuur ik een filmpje voor het geluid: https://streamable.com/ddjrq (geluid wat harder zetten. Het is geluid is zeer goed hoorbaar in de auto).

Heeft iemand enig idee waar het vandaan kan komen en hoe dit op te lossen?

Heel erg bedankt!

Chris

Zit als het goed is een plastic ding achter het pedaal die ‘m terugdrukt als je het pedaal loslaat.
Hier zit een veer in die na verloop van tijd vuil wordt.

Ding moet uit elkaar en compleet worden schoongemaakt en ingevet worden.
Daarna is de kraan weg.
Had het bij mijn vorige auto ook, na de ‘revisie’ was het weer een verademing (y)

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Kan er uberhaubt wel iets gesmeerd worden als het een hydraulische koppeling is?
Hoe kan het zijn dat het wel bij een warme motor dit geluid geeft en niet bij een koude motor?

Christiaan 1001927 zei:
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Kan er uberhaubt wel iets gesmeerd worden als het een hydraulische koppeling is?
Hoe kan het zijn dat het wel bij een warme motor dit geluid geeft en niet bij een koude motor?

kijk ook even na of je remolie (of koppelings olie als ge 2 reservoirs hebt) na of de olie niet zwart is.

als ge 2 reservoirs hebt kijk dan zeker eens, soms vergeten ze de koppelings reservoir.(zelfs de dealer) en word die zwart.

Ik heb dit ook met mijn Seat, al een jaar of 6 :)
Bij mij komt het krakende geluid uit de hydraulische actuator bij de versnellingsbak. Smeren van alle bewegende punten bracht bij mij geen verbetering.

Terug
Bovenaan