Kraakgeluid Fiat 500 1.2 bij drempels

Rowan 6781354

Net ingestapt
Dag autofreaks,

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen, dan kan ik éindelijk zorgeloos over een drempel rijden.

Ik heb een fiat 500 1.2 uit 2008. Elke keer als ik over een drempel ga, hoor ik een soort kraak. Ook in scherpe bochten hoor ik het soms. Op hobbelweggetjes hoor ik het een beetje rommelen. Het kraakgeluid wat ik hoor komt voor mijn gevoel altijd vanuit de rechterkant, en dan in het midden van de auto ongeveer.

Alle schokdempers zijn vervangen en vering gereinigd, maar dat heeft niks geholpen.

Ik heb hier en daar gelezen dat het te maken kon hebben met draagarm rubbers/stabilisatorstang rubbers?

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar zou het probleem ontzettend graag oplossen. Mijn vraag concreet is: weet iemand precies wat dit zou kunnen zijn, en hoe ik dit vervelende geluid op kan lossen?

Groet,

Rowan

Meestal komt dit geluid van de stabiloratorstang rubbers en kan meestal niet veel kwaad, het geluid hoor je het sterkste bij lage temperaturen, omdat de rubbers dan harder zijn.

Ik snap ook niet dat ze daarmee niet zijn begonnen, omdat stabilisatorstang rubbers maar heel weinig kosten, en vaak relatief eenvoudig zijn te vervangen.

Als ik het goed begrijp, ben je naar een garage gegaan voor die kraak, en hebben ze de schokdempers rondom vervangen?
En hebben ze schijnbaar nooit naar de stabilisatorstangen gekeken? Iets wat HEEL erg vaak de bron van zo'n soort geluid is?
Bijzonder. Waren de schokdempers al slecht?
Wat zeiden de mensen van de garage toen je de auto weer kreeg?

Maar om antwoord te geven op de vraag, ja dat kan zeker, en zoals je het omschrijft klinkt het ook wel als een stabilisatorstang.

Dank voor jullie antwoord! Schokdempers moesten sowieso vervangen worden blijkbaar, maar inderdaad zeer vreemd dat ze allemaal niet naar de stabilisatorstang hebben gekeken. Ik heb met twee garages contact gezocht voor het vervangen van de rubbers.

Thanks!

Terug
Bovenaan