Elke 2337777
Net ingestapt
Beste forummers,
Mag ik jullie om tips/advies/ideeën vragen? Vorige week ben ik mijn mijn Hyundai i20 GB 1.4 CRDI uit 2015 stil komen te staan langs de snelweg. Tijdens het rijden begon ineens het lampje van het (diesel) brandstoffilter rood te flikkeren (als een los contactje, dus niet met een ritme), waarna er binnen korte tijd veel meer lampjes aangingen en ik de auto langs de kant heb gezet. Toen ik nog rijdend mijn gevarenlichten aan wilde doen lukte dit al niet meer, ook de stuurbekrachtiging en rembekrachtiging waren verdwenen. Het instrumentenpaneel bleef staan op de snelheid + toerental dat ik reed toen de auto uit viel, echt dood dus. Nadat ik de auto in z'n vrij en op de handrem had gezet, zag ik rook onder de motorkap vandaan komen en ben ik uitgestapt en aan de andere kant van de vangrail gaan staan, uiteraard het contact uit gezet en de sleutel meegenomen uit de auto. Er bleef echter voor een minuut of 2/3 nog wel een tikkend/ratelend geluid hoorbaar en na een poosje rook ik ook een hele nare geur. De man van de bergingsdienst vermoedde kortsluiting.
De auto staat nu in de garage en we hebben al geconstateerd dat de starmotor was doorgebrand, ergens bleef sluiting ontstaan toen de auto net in de garage stond, als de minpool de accu raakte hoorde we een tikje (vermoedelijk van de startmotor). De startmotor is dus inmiddels vervangen, de accu bleek helemaal leeg en is weer opgeladen. Verder is er geen enkel spoor van kortsluiting meer vindbaar, alle zekeringen zijn nog heel, er is geen enkele kabel doorgebrand/gesmolten en ook lijkt alles het na het vervangen van die startmotor en het opladen van de accu weer normaal te doen. Voor zover ik begrepen heb zou de kortsluiting niet initieel door de startmotor veroorzaakt kunnen zijn, maar zou de startmotor kapot zijn gegaan door de kortsluiting elders. We hebben alle zichtbare kabels gecheckt/doorgemeten, maar niks kunnen vinden. De oorzaak lijkt dus onbekend en dat geeft me niet echt een fijn gevoel als ik weer met die auto de weg op ga, want wie zegt dat ik volgende week dan niet weer ergens stil sta?
Hebben jullie nog tips/ideeën over wat het zou kunnen zijn? Het liefst laat ik die hele auto binnenstebuiten keren maar dat is natuurlijk onbegonnen werk...
Dank voor jullie hulp alvast!
Groet,
Elke
Mag ik jullie om tips/advies/ideeën vragen? Vorige week ben ik mijn mijn Hyundai i20 GB 1.4 CRDI uit 2015 stil komen te staan langs de snelweg. Tijdens het rijden begon ineens het lampje van het (diesel) brandstoffilter rood te flikkeren (als een los contactje, dus niet met een ritme), waarna er binnen korte tijd veel meer lampjes aangingen en ik de auto langs de kant heb gezet. Toen ik nog rijdend mijn gevarenlichten aan wilde doen lukte dit al niet meer, ook de stuurbekrachtiging en rembekrachtiging waren verdwenen. Het instrumentenpaneel bleef staan op de snelheid + toerental dat ik reed toen de auto uit viel, echt dood dus. Nadat ik de auto in z'n vrij en op de handrem had gezet, zag ik rook onder de motorkap vandaan komen en ben ik uitgestapt en aan de andere kant van de vangrail gaan staan, uiteraard het contact uit gezet en de sleutel meegenomen uit de auto. Er bleef echter voor een minuut of 2/3 nog wel een tikkend/ratelend geluid hoorbaar en na een poosje rook ik ook een hele nare geur. De man van de bergingsdienst vermoedde kortsluiting.
De auto staat nu in de garage en we hebben al geconstateerd dat de starmotor was doorgebrand, ergens bleef sluiting ontstaan toen de auto net in de garage stond, als de minpool de accu raakte hoorde we een tikje (vermoedelijk van de startmotor). De startmotor is dus inmiddels vervangen, de accu bleek helemaal leeg en is weer opgeladen. Verder is er geen enkel spoor van kortsluiting meer vindbaar, alle zekeringen zijn nog heel, er is geen enkele kabel doorgebrand/gesmolten en ook lijkt alles het na het vervangen van die startmotor en het opladen van de accu weer normaal te doen. Voor zover ik begrepen heb zou de kortsluiting niet initieel door de startmotor veroorzaakt kunnen zijn, maar zou de startmotor kapot zijn gegaan door de kortsluiting elders. We hebben alle zichtbare kabels gecheckt/doorgemeten, maar niks kunnen vinden. De oorzaak lijkt dus onbekend en dat geeft me niet echt een fijn gevoel als ik weer met die auto de weg op ga, want wie zegt dat ik volgende week dan niet weer ergens stil sta?
Hebben jullie nog tips/ideeën over wat het zou kunnen zijn? Het liefst laat ik die hele auto binnenstebuiten keren maar dat is natuurlijk onbegonnen werk...
Dank voor jullie hulp alvast!
Groet,
Elke