Koppelingspedaal blijft hangen na lange file.

Hhenk

Net ingestapt
Hallo,

Van de zomer voor de St Gotthard in Zwitserland kwamen we in een lange file te staan. De koppeling werd dus veel gebruikt bij het telkens kleine stukjes naar voren rijden. De weg ging licht omhoog, de Hillhold functie werd dus ook gebruikt. Toen we eindelijk in de tunnel zelf waren en konden doorrijden merkte ik dat de koppeling halverwege ingedrukt was blijven staan. Het rijden zelf leek niet anders dan normaal. Bij een stop net voorbij de tunnel bleek het enorm te stinken vanonder de motorkap. Het pedaal dat halverwege stond kon ik handmatig terugtrekken. Hierna hebben we nergens meer last van gehad, trouwens ook niet meer zolang in de file gestaan. Bij de garage een check laten doen maar geen onregelmatigheden gevonden. Wat kan dit zijn? Het betreft een Focus waarvoor een terugroepactie is geweest betreffende warm wordende koppelingsplaten, hier is echter ook naar gekeken door de garage.

Hhenk

Geen onregelmatigheden gevonden...hmmm. Mijn vorige auto (opel Astra) had hier last van bij ca 110.000 km, toen kwam het herhaaldelijk voor tijdens normaal gebruik, toen is het druklager van de koppeling vervangen. Onder coulance, aangezien het kennelijk vaker voorkwam. Maar goed, het druklager dus, dat is het eerst waar ik aan moest denken. Heeft de auto al veel gelopen?

90.000 km.
Sinds de ene keer van de zomer is het niet meer voorgekomen, hopelijk blijft het hierbij.

Die stank komt waarschijnlijk doordat je koppeling flink aan het slippen is geweest.

Als het slechts 1x is voorgekomen zou ik me er niet te druk om maken.
Mocht het nog eens voorkomen, zorg er dan voor dat je niet gaat rijden wanneer de koppeling maar half opgekomen is. Anders verbrand je je koppeling helemaal.

Terug
Bovenaan