Koppelingspedaal bij indrukken blijft op bodem Ford Transit 2011 2.2 TDCI

Ibrahim 1410970

Startmotor
Goedemiddag, ben op de weg terug naar NL en sinds gisteren in Frankrijk uit het niets toen ik weg wou rijden drukte ik mn koppelingspedaal in en de pedaal bleef op de grond, kan deze alleen met de hand naar boven klikken en weer naar beneden.

Nu zegt de garage vanochtend dat de hoofdkoppelingscilinder en de hydraulische druklager defect zijn, druklager lekt olie.
Kostenpost van €748€,
en hij raad aan om ook de koppeling erbij te vervangen, totale kostenpost 1500€

Nu is het zo dat ik een maand geleden de Hoofdkoppelingscilinder bij de pedaal heb laten vervangen, en een nieuwe koppelingsset merk Luk met vliegwiel in September 2024, 50000km meegereden tot nu toe.

Wie kan me hier wijzer uit maken, Graag hulp wat te doen?

Alvast bedankt.

Vervelend op verlof en nog vervelender om in het buitenland te stranden waar ze de €s van de toerist al zien glimmen.

Is de "hulpcylinder" toen ook vervangen? Als deze faalt (lek, slijtage), kan je niet ontkoppelen en blijft het pedaal "hangen" - maar een diagnose mee proberen stellen vanop afstand is altijd lastig.

Ik weet niet waar je alle genoemde zaken hebt laten vervangen, bij een garage of laten doen door een kennis. Indien bij een garage zou ik de auto naar Nederland laten komen, want de meeste garages geven een jaar garantie op delen en arbeid en alles is nog geen jaar geleden vervangen.

Alleen de hoofdkoppelingscilinder bij de pedaal is vorige maand vervangen.
Onderdelen heb ik bij een officiële dealer gehaald en heb de factuur er nog van, reparatie is gedaan door een monteur in zn vrije tijd op zaterdag.

Weet dan niet of ik daar nog wel garantie op krijg tenzij het denk ik aan het onderdeel ligt weet iemand dat?

En wat is verstandig om nu te doen? Alleen die koppelingscilinder en druklager laten vervangen voor €748€?
Of denken jullie dat de koppeling ook meteen weer moet?

Garage zegt als ik de koppeling niet wil vervangen is wel eigen verantwoordelijkheid.

Ik weet niet waar je alle genoemde zaken hebt laten vervangen, bij een garage of laten doen door een kennis. Indien bij een garage zou ik de auto naar Nederland laten komen, want de meeste garages geven een jaar garantie op delen en arbeid en alles is nog geen jaar geleden vervangen.
Nou, kennelijk is er tussen september 2024 en nu al 50dkm mee gereden. Een jaar garantie is wel standaard, maar ik kan me voorstellen dat daar wel een kilometerbeperking op zit.

Een koppelingscilinder hoort weliswaar langer mee te gaan dan een jaar, maar als die het na 50dkm begeeft kun je je ook afvragen wat daar de oorzaak van is, en dat hoeft niet per se aan het materiaal te liggen - rijstijl is ook een factor.

Toen ik rijles gaf was het niet heel ongebruikelijk dat een koppeling het een jaar of twee (60-100dkm) uithield.

50K per jaar / Transit Diesel lijkt op een koerier?
Mijn idee : vraag een 2nd opinion. En laat die hulpcylinder checken? Ooit ook mee gestrand lang geleden, werkje van niks maar vervelend onderweg...

Als alles toch al open is 750 Euro extra vragen voor een koppelingssetje? Absurd.

Ook is 50.000 km erg weinig voor een koppeling, maar goed je weet zelf het beste of het alleen maar stadsverkeer is of redelijk wat snelweg. In het laatste geval lekker zo laten.

Als ik het voor mezelf moest doen zou ik enkel de hulpcilinder vervangen, aangezien de koppeling nog zo goed als nieuw zou moeten zijn (tenzij ze mishandeld is).

Als ik een garage was? Tja dan zou ik de complete set vervangen - tenzij het er allemaal heel goed uitziet als het uit elkaar ligt, kwestie van gezeur achteraf te voorkomen want je weet nooit of dat de klant de waarheid spreekt.

Is die hulpcilinder/druklager de vorige keer eigenlijk mee vervangen? Want dat hoort eigenlijk wel als je de koppeling vervangt.

Ik zou met die cilinder beginnen. Die is redelijk bereikbaar denk ik. Als het het druklager is moet alles open en dan kan je voor €200 meer de koppeling inderdaad ook gelijk meenemen.

Als het uit de bak lekt dan is het hydraulisch druklager het probleem, en de kans dat de olie hierbij ook op de koppelingsplaat terecht is gekomen is redelijk aanwezig.
En een verzadigde koppelingsplaat doet precies hetzelfde als verzadigde remvoering: problemen geven.
Ga je het zelf vervangen dan loont het nog wel om eerst alles open te leggen en te kijken of de plaat nog droog en in goede staat is voordat je de benodigde onderdelen besteld, maar als garagebedrijf zou ik ook zeggen alles gelijk vervangen of laten zitten op eigen risico... want op een brug die een dag niet gebruikt kan worden omdat er een gedemonteerde Transit op staat in afwachting van onderdelen zit geen enkel garagebedrijf te wachten.

Terug
Bovenaan