Koppeling versleten of toch niet?

Mechanix

Kilometervreter
De koppeling van mijn Fiesta slipt wel eens door na het wisselen van versnelling bij hard optrekken. Je laat de koppeling dan snel opkomen en geeft daarna meteen veel gas. Dan zie ik het toerental soms eerst stijgen voordat het daalt. Ook slipt de koppeling soms in de derde versnelling. Als ik de bak in z'n 4 zet bij een lage snelheid en dan vol gas geef, slipt de koppeling weer niet.

Wat zou jullie diagnose zijn?
 
Mechanix zei:
De koppeling van mijn Fiesta slipt wel eens door na het wisselen van versnelling bij hard optrekken. Je laat de koppeling dan snel opkomen en geeft daarna meteen veel gas. Dan zie ik het toerental soms eerst stijgen voordat het daalt. Ook slipt de koppeling soms in de derde versnelling. Als ik de bak in z'n 4 zet bij een lage snelheid en dan vol gas geef, slipt de koppeling weer niet.

Wat zou jullie diagnose zijn?

Als je dan even de koppeling in tikt zodat het toerental oploopt, zakt het toerental dan direct weer of blijft het lang hoog?
Kan ook zijn dat de koppeling niet goed/snel terugkomt?
 
haarr zei:
Mechanix zei:
De koppeling van mijn Fiesta slipt wel eens door na het wisselen van versnelling bij hard optrekken. Je laat de koppeling dan snel opkomen en geeft daarna meteen veel gas. Dan zie ik het toerental soms eerst stijgen voordat het daalt. Ook slipt de koppeling soms in de derde versnelling. Als ik de bak in z'n 4 zet bij een lage snelheid en dan vol gas geef, slipt de koppeling weer niet.

Wat zou jullie diagnose zijn?

Als je dan even de koppeling in tikt zodat het toerental oploopt, zakt het toerental dan direct weer of blijft het lang hoog?
Kan ook zijn dat de koppeling niet goed/snel terugkomt?

Dan zakt het toerental meteen weer terug. Zou het ook aan de afstelling van de koppeling kunnen liggen? Bij m'n motor kan ik bijvoorbeeld de kabel stellen om de vrije slag te vergroten of verkleinen.
 
Je belast een koppeling op die manier te veel... Niet gek dattie slipt dus.
Echter is het wel een indicatie dat de koppeling versleten begint te raken. Normaal gezien slipt een koppeling niet dan.

Als je dit constant doet vraag je er eigenlijk zelf om...
 
Pobresh zei:
Je belast een koppeling op die manier te veel... Niet gek dattie slipt dus.
Echter is het wel een indicatie dat de koppeling versleten begint te raken. Normaal gezien slipt een koppeling niet dan.

Als je dit constant doet vraag je er eigenlijk zelf om...

Hmm, ik had al zo'n vaag vermoeden... :) Toch maar wat rustiger aan doen dan.

Weet ook niet wat de vorige eigenaar met de auto gedaan heeft, wellicht alleen maar stadsverkeer gereden.
 
is het een 1.6L diesel??

want dan wil ik het ook weten, me maat heeft na het in schakelen dat de koppeling slipt(rond de 2.000toeren) maar na 1 keer slippen doet die het niet meer in die versnelling.
 
Nee, 1.3 benzine. Je moet aardig poken om nog een beetje vooruit te komen. Daar zal ook wel het probleem liggen.
 
haarr zei:
Per ongeluk de mat onder het pedaal?

Ik zal het nog even nakijken. Zojuist had ik geen problemen met de koppeling, maar verder ook rustig gereden.

Kan een koppeling uit het niets helemaal kapot gaan? Mijn strategie is om zo gewoon nog even door te rijden, en daarna een andere wagen te kopen. Zit toch al een beetje te kijken. Maar ik wil niet dat deze auto onbetrouwbaar wordt vanwege de koppeling.
 
Het lijkt er nderdaad op koppelingsplaten die de beste tijd gehad hebben en toe zijn aan vervanging. Als je de platen echter regelmatig laat slippen dan gaan de koppelingsplaten nog sneller achterruit. Misschien is het verstandig om je rijstijl wat aan te passen of binnenkort de koppelingsplaten, drukgroep en lager te laten vervangen.

Verstandig is om geen aanhangers meer te trekken, als de platen steeds iets blijven slippen dan worden ze te warm en verbranden ze. Dan heb je inderdaad pech. Een koppeling bestaat uit verschillende onderdelen, door lomp gebruik, kunnen de koppelingsplaten, veren, drukgroep kapot gaan,
dan heb je pechl. Vaak komt dit door veel te zware aanhangwagens achter de auto/ en/ of erg lomp gebruik. Natuurlijk kan ook gewoon de kabel breken.

Off Topic: ik heb zelf gereden met een Citroen C5 V6 automaat en was bijzonder onder de indruk., wat een geweldige auto. Als de auto goed onderhouden is door een Citroen dealer of specialist, en in goede staat is dan kun je er een hele fijne auto aan hebben. Controleer wel goed of alle elektronica werkt, en er geen rare lampjes branden. Het is zeker geen troep, de auto is eigenlijk gewoon zeer ondergewaardeerd.
 
Hard optrekken met een 1.3 Endura blok?
Dat is al vrijwel onmogelijk en veel toeren draaien houdt dat blok helemaal niet van.

Maar alles wat je doet zou de koppeling tegen moeten kunnen, hij is dus gewoon versleten.
Even nieuwe platen monteren, zal ook de hoofdprijs niet kosten.

Doorrijden is een optie, totdat je dit soort toestanden krijgt.

DSCF0013.jpg
 
@Ak2: dank voor de reactie. Op zich doe ik niet heel gek met die auto, maar ik houd er wel van om vlot op te trekken. Dan worden de platen wat meer belast, maar dat zou toch geen problemen mogen geven? Aanhangers trekken doe ik in ieder geval niet met de Fiesta.

@CC: haha, klopt. Vandaar ook de 'sportieve' schakelmethode om er toch nog een beetje vaart in te krijgen. Doortrekken tot 5k kan overigens makkelijk, maar heel veel zin heeft het niet. In 99% van de gevallen schakel ik voor de 3,5k al over.

Vrijdag gaat de auto naar de garage voor een beurt + APK, dus dan zal ik meteen vragen hoeveel het kost om de koppelingsplaten te laten vervangen. Maar als ik de auto binnen afzienbare tijd weg ga doen, is het wel een beetje zonde geld. Als ik de platen laat vervangen, moet ik van mezelf nog minimaal een jaar doorrijden met deze wagen. Keuzes, keuzes... :)
 
CC?:confused:

Maar voor 350 Euro zou je klaar moeten zijn.
Tenzij je alles laat vervangen, dus ook de drukgroep dan 450/500 Euro.
 
Carkiller zei:
Maar voor 350 Euro zou je klaar moeten zijn.
Tenzij je alles laat vervangen, dus ook de drukgroep dan 450/500 Euro.

Valt me wel mee. Maar de Ford-garage zal iets duurder zijn denk ik.
 
Nooit alleen plaat of drukgroep of lager vervangen....

Altijd alles tegelijk.
Als je namelijk maar 1 ding vervangt, gaat over een paar weken het andere stuk en heb je daar weer nieuw arbeidsloon voor.
Aangezien de koppeling vervangen in de meeste gevallen een erg arbeidsintensief (dus duur) werkje is, kun je beter alles tegelijk vervangen.

Om op je vraag terug te komen of een koppeling ook ineens stuk kan: Ja dat kan. ik heb al eens vol door een koppeling heen getrapt die alleen een rammelend druklager had(maar wel al jaren) Helaas heb ik het spul zelf niet gezien nadat het was gedemonteerd maar ik vermoed dat de druklager door de drukgroep was gegaan, althans zo voelde het in het pedaal wel toen het gebeurde.
You don't want that... Gelukkig gebeurde het me vlakbij huis en kon ik vanuit stilstand hem in de 1 starten, en eenmaal lopend in z'n 1 terugrijden en hopen dat je nergens hoeft te stoppen.
Versleten koppelingsplaten kunnen ook ineens volledig versleten zijn. Dan kom je dus niet meer vooruit en blijft het ding slippen.
 
Koppeling is inderdaad op z'n eind, evenals de remschijven en nog wat andere dingen. Wordt een leuke rekening... o_O
 
Terug
Bovenaan