Koppeling komt hoog op

A

Anoniem

Guest
Het betreft een peugeot 206+ uit 2012 met 107.000 kilometers op de teller!

Goedemorgen,

Sinds enkele dagen ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe peugeot 206+ uit 2012. Hiervoor reed ik ook een 206 uit 2003. De auto heb ik gekocht bij een peugeot dealer, tijdens het proefritje vond ik de koppeling erg hoog opkomen, ik schat dat koppeling hem pakte bij de 85-90%. De monteur gaf mij gelijk en gaf aan de hij de plaat zou vervangen.

Nu heb ik de auto opgehaald en blijf ik het zelfde probleem houden, de koppeling komt erg laat op. Nu weet ik alleen niet omdat ik geen factuur heb o.i.d. van de reparatie of nu alleen de plaat vervangen is of dat ook de lager en drukgroep vervangen zijn. Ook hoorde ik dat eventueel de zelfstellende kabel vervangen moet worden omdat deze mee rekt en dan niet meer lekker stelt. Nu weet ik dus niet of alleen de plaat vervangen is of dat alle drie de onderdelen: plaat, drukgroep en lager vervangen zijn en of de kabel ook vervangen is. Eerlijk gezegd denk ik alleen de plaat aangezien het hetzelfde aanvoelt als tijdens de proefrit.

Op dit moment is de auto weer bij de garage, maar werd er aangegeven dat er niks mis is met de koppeling en dat het grijppunt idd bij 85-90% hoort bij deze 206+. Ik weet dat een 206 hiervoor geen zelfde 206+ als deze is, maar de auto hiervoor pakte het grijppunt bij zon 40-50%. Ik vond dit ook veel fijner, nu moet ik erg veel spelen om weg te komen bij bijvoorbeeld een stoplicht.

Verder valt mij het volgende ook op.
- Toerental schommelt in zijn vrij, of met voet op koppeling en versnelling in 1 tussen de 800 en 1200 (lichte schommeling)
- Temperatuur schommelt tussen de 90 en 110.
- Auto houdt soms heel licht in of schokt heel licht.

Betreft de drie bovenstaande punten, ik las ergens dat dit kan komen door vervuilde injectoren en dat ik eventueel een Wynns injector cleaner kan proberen?

Geen idee of er een verband is, maar vind het wel een beetje balen dat dit gebeurd. Ik stel deze vraag zodat ik eventueel snel kan schakelen aangezien er nu veel over en weer gemaild en gezegd wordt dat alles wel in orde zal zijn terwijl ik het gevoel heb dat de koppeling veel te hoog aangrijpt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

u kunt vragen of de garage een aankoop factuur kan geven van de onderdelen. die is hij verplicht om te hebben.

dan kunt u die bedrijf bereiken of hij ze niet stiekem heeft retour gestuurt.

wil die dat niet. zou ik de koop laten omdraaien.

lijkt me ook dat u een hok hebt gekocht.

Dag Maarten,

Heb je enige vorm van garantie op motor/bak? Evt aankoopkeuring ?

Irritant deze issues, wij rijden ook 206 en nieuwe koppeling pakt rond 50%. Schommelend toerental kan stappenmotor zijn, wisselende temperatuur kan of sensor of thermostaat zijn.

Succes!

Goedendag,

Ik heb BOVAG garantie, probleem is dat de dealer aangeeft dat het aangrijpingspunt normaal is bij 85-90%, daar ben ik het totaal niet mee eens.

Ik heb alleen geen zin in gedoe, maar wellicht toch verstandig om de BOVAG eens raad te plegen.

snelle willy zei:
lijkt me ook dat u een hok hebt gekocht.

Niet gelijk zo negatief. Het is niet fijn, maar ik geef de dealer wel even de kans om het op te lossen. Factuur heb ik opgevraagd, reparatie is gedaan na het proefritje en voor de koop, er was afgesproken dat dit vervangen zou worden en ik dan de auto zou kopen, dus weet niet of er een factuur van is.

@Maarten: de koppeling vd 206 heeft een automatisch stelmechanisme, mogelijk dat het daar fout gaat indien de oude kabel is gebruikt.

Willem van Es zei:
@Maarten: de koppeling vd 206 heeft een automatisch stelmechanisme, mogelijk dat het daar fout gaat indien de oude kabel is gebruikt.
Bedankt Willem, iemand anders zei mij dit ook, er zit een zelfstellende kabel in die zich mee rekt, waarschijnlijk is deze niet vervangen waardoor de rek slecht is. Ik heb dit ook voorgelegd aan de dealer.

Ik kan uit ervaring melden dat een 206+ normaal gezien het aangrijppunt gewoon rond de 50% van de pedaalslag heeft zitten en niet bijna bovenaan.
Heb een paar jaar regelmatig in een toen fabrieksnieuw exemplaar gereden tot ongeveer dezelfde kmstand als wat jij hebt.

Die zelfstellende kabel kan in sommige gevallen terug gesteld worden. Indien dat niet het geval is moet die ALTIJD worden vervangen als de koppeling gedaan wordt.
En het is erg dom om alleen de koppelingsplaat maar niet de drukgroep en het druklager te vervangen.

Temperatuurmeter zou eigenlijk strak op de 90 moeten blijven staan. Die meters zijn niet zo gevoelig normaliter.
Kan zijn dat er wat mis is in het koelsysteem. bijvoorbeeld de thermostaat en of temperatuursensor.
De waterpompen van deze motoren staan er ook om bekend dat ze opbrengst problemen kunnen krijgen. Vervanging bij distributiewissel is daarom een must.
De schoepen roesten langzaam weg tot er alleen nog maar een plat plaatje overblijft in de ergste gevallen. Dit komt helaas vrij vaak voor, ook bij exemplaren die netjes volgens het boekje zijn onderhouden. Het vervelende is dat je het pas merkt als de opbrengst al zeer ver terug is gevallen. Tot warmlopers aan toe.

Stationair toerental: stappenmotor vervuild of slecht aan het worden. Deze bevind zich in het gasklephuis en is een kwaaltje van dit type motor.

Beide zaken kunnen zorgen voor minder goede motorloop, dus dat inhouden. Maar hoeft niet met elkaar te maken te hebben.

Bovag garantie: ga even naar een lokale garage die ook bovag gecertificeerd zijn en vraag hun mening erover.

Pobresh zei:
Ik kan uit ervaring melden dat een 206+ normaal gezien het aangrijppunt gewoon rond de 50% van de pedaalslag heeft zitten en niet bijna bovenaan.
Heb een paar jaar regelmatig in een toen fabrieksnieuw exemplaar gereden tot ongeveer dezelfde kmstand als wat jij hebt.

Die zelfstellende kabel kan in sommige gevallen terug gesteld worden. Indien dat niet het geval is moet die ALTIJD worden vervangen als de koppeling gedaan wordt.
En het is erg dom om alleen de koppelingsplaat maar niet de drukgroep en het druklager te vervangen.

Temperatuurmeter zou eigenlijk strak op de 90 moeten blijven staan. Die meters zijn niet zo gevoelig normaliter.
Kan zijn dat er wat mis is in het koelsysteem. bijvoorbeeld de thermostaat en of temperatuursensor.
De waterpompen van deze motoren staan er ook om bekend dat ze opbrengst problemen kunnen krijgen. Vervanging bij distributiewissel is daarom een must.
De schoepen roesten langzaam weg tot er alleen nog maar een plat plaatje overblijft in de ergste gevallen. Dit komt helaas vrij vaak voor, ook bij exemplaren die netjes volgens het boekje zijn onderhouden. Het vervelende is dat je het pas merkt als de opbrengst al zeer ver terug is gevallen. Tot warmlopers aan toe.

Stationair toerental: stappenmotor vervuild of slecht aan het worden. Deze bevind zich in het gasklephuis en is een kwaaltje van dit type motor.

Beide zaken kunnen zorgen voor minder goede motorloop, dus dat inhouden. Maar hoeft niet met elkaar te maken te hebben.

Bovag garantie: ga even naar een lokale garage die ook bovag gecertificeerd zijn en vraag hun mening erover.
Bedankt voor je bericht. Ik heb het ook voorgelegd aan de dealer. Daar staat de auto nu, als ik nu voor de 3e keer de auto terug krijg zonder dat er wat gebeurt is dan neem ik even contact op met de BOVAG en zal ik een andere garage benaderen.

De dealer geeft aan dat de koppeling hoog oppakt normaal is (lees >85%), toerental schommelt + temperatuur is ook redelijk normaal zeggen ze. Ik heb ook gevraagd wat er precies vervangen is en of ik de factuur mag, hier wordt niet op gereageerd.

Ik wacht even af of het beter wordt en anders ga ik verder met de BOVAG.

Bedankt voor je reactie.

En dat is dan een dealer...

Als die daar ook onderhouden is, vraag ik me af wat er voor onderhoud aan verzuimd is de afgelopen jaren.

btw: bij een dealer krijg je normaal gezien ook leeuwekeur op een occasion. Dat is gedekt via de bovag. Maar zou je op zich ook mee bij een andere dealer kunnen aankloppen bij mijn weten.

De tellerbak ligt nu extern bij een bedrijf zeggen ze, maar eerlijk gezegd geen idee waarom de tellerbak bij een extern bedrijf is.

De schommelende toerental en temperatuur schommelingen lijken me geen reden om de tellerbak te laten nakijken, maar goed. We gaan het binnenkort zien :)

ehm... met betrekking tot de tempertuurmeter is dat op zich nog te snappen. Daar hoort normaliter een systeempje in te zitten waardoor die niet zoveel op fluctuaties reageert als oudere tellerbakken. Maar van 90 naar 110 is vrij veel verschil.

Schommelend toerental los je er niet mee op, tenzij de motor niet anders is qua geluid terwijl de naald wel staat te dansen. Al verwacht je dan eerder dat het signaal niet klopt, de tellerbak verwerkt die alleen maar.

Beetje vreemde aanpak. Alsof ze het weg willen moffelen...

Pobresh zei:
ehm... met betrekking tot de tempertuurmeter is dat op zich nog te snappen. Daar hoort normaliter een systeempje in te zitten waardoor die niet zoveel op fluctuaties reageert als oudere tellerbakken. Maar van 90 naar 110 is vrij veel verschil.

Schommelend toerental los je er niet mee op, tenzij de motor niet anders is qua geluid terwijl de naald wel staat te dansen. Al verwacht je dan eerder dat het signaal niet klopt, de tellerbak verwerkt die alleen maar.

Beetje vreemde aanpak. Alsof ze het weg willen moffelen...
Dat laatste idee had ik ook.

Ik kan me ook heugen dat volgens mij het lampje op het dashboard van "losse gordel" niet werkte, maar zal dit de reden zijn dat ze deze opsturen naar een extern bedrijf? Als zij het vinden dat de koppeling hoog hoort dan kan ik me niet voorstellen dat ze voor een kapot lampje? wel de tellerbak opsturen. Maar goed, auto is nog bij de dealer. afwachten weer.

Auto weer terug.

Koppeling is velen malen beter, het kan dus toch :)

Toerental lijkt me ook stukken beter, heel af en toe bij een start dat die opeens naar de 1500 toeren gaat brommen en binnen 2 seconden weer naar de 800-900 gaat.
Temperatuur is ook iets stabieler, op de snelweg met airco aan en radio wil die wel eens richting de 100 gaan, (komt niet boven de 100 meer)

Verder valt me op zodra je de auto op contact zet dat het olielampje en de gordel verklikker niet meer aan gaan, deze werken ook niet als ik de gordel los maak op de snelweg. Wellicht een zekering? Het zijn na mijn weten alleen deze 2 verklikkerlampjes die niet werken en geen geluid maken meer.
Welke lampjes horen eigenlijk kort te branden voor de auto start? (oliepeil en gordel branden sowieso niet)

Verder is de auto weer helemaal in top conditie :)

Fijn dat de koppeling bedient kan worden zonder knie in je nek te leggen :)

Apart v lampje gordel en olie, deze horen wel aan te zijn op contact. Net als abs, airbag, motormanagement en accu.
Gordel moet ook geluidsignaal geven. Uit laten lezen?

hebben ze die eruit geschreven ofzo? Tellerbak was toch weg geweest? Of vergeten terug te zetten? Lampjes kapot gegaan? (geen idee of het led is of niet)

Lampjes die wel horen te branden met contact aan en niet branden kunnen in bepaalde gevallen problemen geven bij de apk als de keurder zn werk goed doet.
En een niet werkend oliedruklampje zou ik trouwens erg zorgelijk vinden.

Is er gemeld wat er gedaan is om de boel op te lossen?

Het gaat trouwens om dit lampje: https://serviceright-autos.nl/wp-content/uploads/2019/02/Olie-lampje-blijft-branden.png

De dealer geeft aan dat deze niet verplicht hoeft te branden bij contact / starten auto.. Kan dit kloppen?

Jawel. Moet aan staan bij contact aan, en uit gaan bij het starten of net na het starten. Kan me ook niet herinneren dat dat bij een 206+ anders was.
Dat is je oliedruk controle...

Gordel brand alleen als je op een stoel zit, terwijl je de gordel niet ingeklikt hebt.

Pobresh zei:
Jawel. Moet aan staan bij contact aan, en uit gaan bij het starten of net na het starten. Kan me ook niet herinneren dat dat bij een 206+ anders was.
Dat is je oliedruk controle...

Gordel brand alleen als je op een stoel zit, terwijl je de gordel niet ingeklikt hebt.

Ik ben er eindelijk uit.

Gordelverklikker zit er niet in, op het dashboard zit wel een teller waardoor je het wel kan zien, maar deze uitvoering heeft het niet.

Betreft het olielampje. Bij de peugeot uitvoering(deze auto) wordt dit aangeduid door STOP en niet door het olie lampje. Iemand anders heeft ook een peugeot bekeken en die deed exact hetzelfde en ook in de boekjes staat dat STOP ook de oliedruk aangeeft.

Probleem opgelost, ofterwijl niks aan de hand :)

ehm... Waar dient het OLIEkannetje dan voor in dat symbool... Of zou het alleen een te laag peil aangeven? (of combinatie van stop en dat lampje)
Fransozen....

Terug
Bovenaan