Koppeling die onder garantie vervangen is weer kapot

Guest
Goedemorgen,

Ik heb een vraag, ik heb een maand geleden een auto gekocht 2e hands. (Renault Megane II)
De persoon waarvan ik de auto gekocht heb heeft in maart 2015 de koppeling vervangen.
Maar een aantal maanden geleden is deze weer vervangen omdat hij kapot ging onder garantie (reparatie in 2016 dus)
Nu reed ik gisteren en plots had kon ik niet meer schakelen (ineens niet dat de koppeling eerder slipte)
Na afgesleept te zijn naar de Renault garage in de buurt zij de monteur dat het hoogstwaarschijnlijk de koppeling is!
Ik vanochtend de (Bovag) garage waar de vorige reparatie heeft plaats gevonden gebeld en eerlijk uitgelegd wat er aan de had was.
Zegt de meneer aan de telefoon:''De garantie is persoonsgebonden en niet auto gebonden'' (heel apart lijkt mij :confused: )
En de garantie is op de vorige reparatie en niet op de garantie reparatie die in 2016 is gedaan.

Wat moet ik nu doen? ik heb aangegeven bij de garage hier op terug te komen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!

Garantie geld idd alleen voor eerste reparatie 2015 en bovag garantie is niet overdraagbaar volgens google.

Lijkt me onzin. Garantie op een nieuwe reparatie is ook gewoon nieuwe garantie. Dat die niet overdraagbaar is, is een stomme regel, die de rechter aan de kant zal vegen. De te verwachten prestatie is immers niet geleverd. Of je naar de rechter moer voor een koppeling van een paar honderd euro is een andere vraag.

Van de andere kant, die garage heeft kennelijk geen gelukkige hand met koppelingen plaatsen... Plaatsen ze rommel? Een overweging om je verlies te pakken en een goede set te laten plaatsen.

uwbuurman zei:
Lijkt me onzin. Garantie op een nieuwe reparatie is ook gewoon nieuwe garantie. Dat die niet overdraagbaar is, is een stomme regel, die de rechter aan de kant zal vegen. De te verwachten prestatie is immers niet geleverd. Of je naar de rechter moer voor een koppeling van een paar honderd euro is een andere vraag.
Zo zie ik het ook. Kunt nog altijd rechtsbijstand inschakelen voor zoiets als ze moeilijk gaan doen (alleen al dreigen ermee heeft wel eens nut)

Van de andere kant, die garage heeft kennelijk geen gelukkige hand met koppelingen plaatsen... Plaatsen ze rommel? Een overweging om je verlies te pakken en een goede set te laten plaatsen.
Ik kan me voorstellen dat het niet aan de koppeling zelf ligt, maar aan de koppelingsinrichting (kabel of hydraulisch) in combinatie met een misschien niet even goeie rijstijl van de vorige eigenaar.

Pobresh zei:
uwbuurman zei:

Garantie op garantie bestaat niet!

2800i zei:
Pobresh zei:
uwbuurman zei:

Natuurlijk wel!
Sterker nog, toen mijn airfryer het begaf en niet meer te repareren was kreeg ik een nieuwe en omdat het een nieuwe was ging de garantie weer gewoon naar 2 jaar. En daarna gebeurde dat nog een keer. Dus inmiddels 4 jaar verder heb ik nog steeds garantie op dat ding.

2800i zei:
Pobresh zei:
uwbuurman zei:

Ja en nee. het product heeft opzichzelf weer fabrieksgarantie voor 2 jaar. Dus die gelden gewoon. Montagegarantie is gemiddeld een halfjaar. Maar bij garantiegevallen willen ze dat nog wel eens anders beweren (zal bij een rechter echter anders zijn)
Garantie op een reparatie (dus een onderdeel wat gerepareerd is, niet vervangen) dat al onder garantie is gerepareerd is meestal niet mogelijk.

Is de volledige koppeling vervangen of enkel de plaat, de drukgroep of het druklager?
Is er toevallig geen sprake van een olielekkage waardoor de koppeling telkens vet wordt?

Pobresh zei:
2800i zei:
Pobresh zei:
uwbuurman zei:

Ja en nee. het product heeft opzichzelf weer fabrieksgarantie voor 2 jaar. Dus die gelden gewoon. Montagegarantie is gemiddeld een halfjaar. Maar bij garantiegevallen willen ze dat nog wel eens anders beweren (zal bij een rechter echter anders zijn)
Garantie op een reparatie (dus een onderdeel wat gerepareerd is, niet vervangen) dat al onder garantie is gerepareerd is meestal niet mogelijk.

Zoals jij het zegt kan een garage bij een reparatie onder garantie gerust een beetje aanrommelen. Als het maar een paar dagen blijft werken.
Lijkt mij toch niet de bedoeling.

Het topic gaat er ook vooral om (zo zie ik het) of een garantie overdraagbaar is aan een volgende eigenaar.
Volgens mij lever je garantie op een product, en lever je geen garantie aan een person.

Dat wordt anders als je, als person, extra garantie bij hebt gekocht omdat die meestal wel op naam is gesteld.

Het hangt er vanaf.

Garantie is tegenwoordig niet zomaar garantie. Garantie op occasions wordt meestal door een autobedrijf bij een verzekeraar ingekocht. Wat verkocht wordt als "garantie" is vaak een garantieverzekering.
Fabrieksgarantie is volgens Europese wetgeving niet persoonsgebonden. Bij een garantieverzekering ben je afhankelijk van de voorwaarden van de verstrekker.

Garantie op garantie bestaat niet.
Als een onderdeel aan je auto na 18 maanden kapot gaat, en wordt vervangen, heb je daar in de regel nog 6 maanden garantie op. Ik ga ervan uit dat de fabrieksgarantie 2 jaar is. Het is dus niet zo, dat op dat nieuwe onderdeel nog eens 24 maanden garantie zit.

Janneman zei:
2800i zei:
Pobresh zei:
uwbuurman zei:

Natuurlijk wel!
Sterker nog, toen mijn airfryer het begaf en niet meer te repareren was kreeg ik een nieuwe en omdat het een nieuwe was ging de garantie weer gewoon naar 2 jaar. En daarna gebeurde dat nog een keer. Dus inmiddels 4 jaar verder heb ik nog steeds garantie op dat ding.

zo werkt het dus niet.

Het gaat hier toch niet om garantie op garantie?
Het gaat om garantie op een reparatie. En uiteraard zit op een reparatie garantie.
Dan gaat het om garantie op het vervangen onderdeel van de auto, het maakt, zover ik weet, niks uit wie die garantie claimt (dus een nieuwe eigenaar kan dat ook doen)

De crux zit hem meer in de garantietermijn die je op een reparatie hebt. De norm daarin lijkt 3 maanden te zijn.
Alles daarbuiten ligt er meer aan hoe graag de garage je als klant heft, dus hoe coulant ze zijn. In dit geval, met een andere eigenaar die de garage niet kent, hoef je daar niet op te rekenen.

Terug
Bovenaan