Koppeling BMW 518i E34

APT

Startmotor
Beste lezers,

De koppeling (denk ik althans) van mijn bmw doet vreemd. Parkeren in vrij is eigenlijk geen optie. Start ik de auto, dan kan ik daarna amper de versnelling inleggen. Met moeite in 3 en dan pas in de 1. Parkeer ik de auto in 1 is er niets aan de hand. Parkeer ik de auto in 1 op een helling, zet ik de motor af en trap vervolgens de koppeling in rolt de auto niet weg. Pas als de auto gestart wordt gaat deze rollen. Pedaaldruk is altijd prima, koppeling voelt goed en de bak schakelt verder wel altijd soepel. Alleen als de auto dus even in vrij staat niet meer. Koppeling slijtage voel je normaal toch middels slippende koppeling of hoger of andere Pedaaldruk? Iemand een idee?

Het lijkt erop dat de koppelingsplaat niet goed vrij komt. Dit kan veroorzaakt worden door meerdere punten: De koppelingsplaat zelf blijft plakken aan het vliegwiel of drukgroep. De spiebanen op de ingaande as van de versnellingsbak zijn verroest waardoor de koppelingsplaat niet goed 'vrij' kan schuiven als de koppeling wordt ingetrapt. De slag van de koppeling is onvoldoende. Dit laatste kan komen doordat de diafragmaveer in de drukgroep door ouderdom zijn flexibiliteit en vorm verliest, het druklager versleten is of de koppelingscilinders (hydraulisch) vast zitten in hun slag etc. Om eea vast te stellen zal wel de bak achter de motor vandaan moeten.... Ik meen dat bij een E34 een rails in de bodemplaat zit om de bak, na loskoppelen cardanas, hangend aan de bodemplaat naar achteren te kunnen schuiven.

Wat pietzoveel zegt. Als de koppeling bekrachtigd is zou je ook nog een keer kunnen proberen of ontluchten.

Verder niks aan toe te voegen.

Wordt dus gewoon naar de BMW dealer. Meteen de gehele auto maar eens grondig na laten kijken. Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Terug
Bovenaan