Koppakking Peugeot 206 SW Diesel

Guest
In februari heb ik een Peugeot 206 SW Diesel 1.4 voor 2000 Euro gekocht bij een garage. Had bijna 3 ton op de teller, maar goed, diesel he. En hij rijdt erg lekker. Nu lekte ie van de week ineens koelvloeistof (behoorlijk wat). Naar de garage gebracht en nu blijkt de koppakking lek. Duur geintje. Nu is mijn vraag: kan ik nog garantie of coulance claimen bij de garage? Is een BOVAG-bedrijf, maar heeft deze auto niet in onderhoud gehad. Iemand hier ervaring mee? En is het het waard om 1200 Euro (distributieriem moet ook, maar dat wist ik van te voren) uit te geven aan de auto? Graag advies.

Je weet als je een auto koopt met een hoge kilometerstand dat je de goedkope kilometers op een gegeven moment moet afkloppen. Bij dergelijke occasions komt een moment dat de koppeling, brandstofpomp, turbo oid de geest geeft en je een iets hogere reparatie op de koop moet toenemen. Reken voor de aardigheid maar eens uit wat je afschrijft aan waarde per jaar bij een nieuwe auto, dan valt die koppakking die eruit knalt bij 3 ton echt wel mee.;)

Als de auto geen achterstallig onderhoud heeft zou ik de reparatie gewoon laten uitvoeren en weer vrolijk doorrijden.
Het loont sowieso de moeite om bij diverse garages te informeren naar de kosten voor de reparatie. Het is goed mogelijk dat er ook een garage is die de koppakking vervangt voor 800 euro...

Garantie of coulance op een auto van €2000 met 300.000km, is dit een serieuze vraag of tikkeltje opportunistisch? Dat kan toch helemaal niet uit, als een garagist op dit soort bedragen serieus een reservering in zijn verkoopprijs moet maken voor garantie of coulance?

Het is een afweging om een auto voor weinig met veel kilometers te kopen, met het risico dat je wel eens een dure reparatie voor je kiezen krijgt. Dan moet je zelf vervolgens afwegen of je investeert in die auto of wat anders koopt.

Ik zou, mits de auto verder netjes is, gewoon de boel lqten vervangen. Op eigen kosten.

Je kan altijd garantie of coulance claimen.    Het is een vrij land.

Qua repareren...kijk naar de verdere staat van de auto.    Kan je buiten deze kosten nog meer verwachten op korte termijn?      Dingen zoals remmenwerk, banden, vering, uitlaat en koppeling.

@v70: Ja, misschien heb je ook wel gelijk, maar het voelt nogal onprettig om een auto te kopen, er 2000 Euro voor te lappen en vervolgens dit te hebben na 4 maanden. Het is een auto, dus er kan altijd iets stuk gaan, but still. Dank voor het advies, ik denk inderdaad dat we dat gaan doen.

@Mc1: Achterstallig onderhoud heeft ie niet, dus denk inderdaad dat we dat gaan laten doen. De garage waar ie nu staat doet het voor 800 Euro;) Dus dat is een goede prijs voor zo'n reparatie.

Vriendelijk dank voor het advies allebei.

@boppie: Ik twijfel of ik dat ook ga doen:) Ik ga bij de garage vragen hoe de verdere staat van de auto is, want daar heb ik zelf niet echt verstand van. Daarna dan maar de knoop doorhakken. Dank.

Boppie zei:

Zonde van de moeite. Je hebt geen poot om op te staan. Bovag garantie geldt alleen voor auto's vanaf 4500- euro. En als je 4 maanden kunt rijden zonder problemen, dan is de verkoper niet te verwijten dat hij een ondeugdelijk product heeft verkocht.

Ja, zo denk ik er inmiddels ook wel een beetje over. Net bij de garage langs geweest waar ie staat: voor 1200 Euro vervangt ie de distributieriem (maar dat wisten we toen we 'm kochten), de koppakking, de waterpomp en de spanrollen. Maar eerst laat ik 'm nakijken of er geen verdere gebreken aan zitten te komen. Zo niet dan laat ik 'm repareren. Dank voor de reactie.

Casanova zei:
Boppie zei:

Zonde van de moeite. Je hebt geen poot om op te staan. Bovag garantie geldt alleen voor auto's vanaf 4500- euro. En als je 4 maanden kunt rijden zonder problemen, dan is de verkoper niet te verwijten dat hij een ondeugdelijk product heeft verkocht.

Helemaal mee eens.

Verstandig, hou ook in het achterhoofd dat je dan een auto hebt met verse distributie.      Ga er maar weer eens een kopen voor €2000,-.    Grote kans dat je dezelfde meuk koopt of erger. Als de auto verder nog goed is...waarom niet.    De kans op versleten delen is groot (ik spreek uit ervaring).

Je koopt een auto die economisch nagenoeg afgeschreven is,deze gaat naar 4 maanden stuk en dan vraag je serieus of je coulance of garantie mag verwachten???

Denk eens na ;)

Nou, zo serieus vroeg ik het me nu ook niet af:) Was alleen benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Maar goed, vanmiddag staat ie op de brug, aan de hand van die check beslis ik of ik er die 1200 Euro tegen aan gooi.

Peuzjoo zei:
Nou, zo serieus vroeg ik het me nu ook niet af:) Was alleen benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Maar goed, vanmiddag staat ie op de brug, aan de hand van die check beslis ik of ik er die 1200 Euro tegen aan gooi.

Verstandig om eerst een grondige inventarisatie van de techniek te maken voordat je er 1200 euro tegenaan smijd.
Als de auto verder nog in goede staat is zou ik hem absoluut laten repareren het is altijd maar weer de vraag wat voor ellende je terugkoopt.

echt zeuren mag je niet, vind ik.

ik had een alfa gekocht(rond de 5.500euro) bij een bovag garage. en reed er 2 dagen mee en toen was de distributie versprongen. en ik heb aan de auto geen geld moeten steken(alleen effe 140euro voor nieuwe olie en filter) maar moest zelf een maand me vader's zijn auto gebruiken en soms een autotje huren bij een vriend. en was meer dan 500euro kwijt voor die maand.(diesel/km/huren/verzekering/enz) duss vind niet echt dat je dan mag zeuren over een auto die 2.000euro kosten en dan na 4 maanden een probleem heeft.

besten is dat je gewoon de reparatie doet en een goede garage zoekt.

Garage belde: zijn verder geen grote problemen te verwachten, dus hij wordt gerepareerd. Iedereen bedankt voor de reacties!

Terug
Bovenaan