koplampen standaard aan peugeot 206

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ben sinds kort in het bezit van een peugeot 206 1.6 16V xs. Het is me opgevallen dat zodra ik de motor start de koplampen aangaan (auto is niet voorzien van automatische verlichting). De dashboardverlichting gaat pas branden als ik de schakelaar op dimlicht zet.

Weet iemand hoe ik dat uit kan zetten?

Alvast bedankt!

Dat hadden mijn ouders ook bij de 307 die ze gehad hebben. Volgens de garage hoorde dat zo.
Dus verder nooit meer naar gekeken, wel viel op dat er aardig wat lampen doorheen zijn gegaan in de jaren dat mijn ouders de 307 hadden,

Nou weet ik niet meer of de dashboard ook gelijk aanging bij het starten.

Waarschijnlijk is sprake van dagrijlicht. Dagrijlicht is een soort attentieverlichting voor overdag (om beter op te vallen) dat qua sterkte ligt tussen het stadslicht en het dimlicht.
De AANWEZIGHEID van dagrijlicht is niet verplicht, maar vrijwel alle nieuwe auto's zijn niettemin ermee uitgerust.
Als het dagrijlicht op de auto zit en functioneert, moet het wel volgens de regels zijn.

Als dagrijlicht brandt, hoeft achterlicht niet tegelijk mee te branden (er wordt echter gewerkt aan wijziging van de voertuigvoorschriften op dit punt).

Dagrijlicht brandt meestal automatisch als de motor loopt, maar het is ook mogelijk dat dagrijlicht werkt als je dat met een schakelaartje aanzet. Heb je het eerste en wil je het laatste,dan zul je een schakelaartje in moeten bouwen.

Het GEBRUIK van dagrijlicht is overigens niet verplicht. In landen waar men, al dan niet in een bepaalde periode, overdacht licht aan moet hebben, volstaat in zulke gevallen dagrijlicht. Heb je dat niet, dan kan ook dimlicht gebruikt worden. Als in tunnels of op andere donkere plekken gevraagd wordt je lichten te ontsteken, wordt altijd de gewone verlichting, dus het dimlicht bedoeld (ook als je normaliter overdag met dagrijlicht rijdt). En dat dimlicht hoort te branden samen met het achterlicht en de kentekenplaatverlichting.

Ik heb een peugeot 206 en nu gaat de dagrij verlichting niet uit . moet iedere keer de accu klem er af halen want het licht laat zich niet uitschakelen .

hoe krijg ik mijn verlichting uit dagrij verlichting .Gaat niet met de schakelaar cq knop op de richting aanwijzer.

Wat is het probleem ?
DRL hoort ook niet uit gaan (tenzij je het dimlicht aanzet)
Of bedoel je dat het nooit uit gaat ook als de auto van contact af is dus ook de sleutel eruit en op slot ?
Dan zou ik een garage opzoeken.

Terug
Bovenaan