Koopadvies voor 2e hands wagen

Volvi

Startmotor
Beste autoweekers!

Mijn trouwe auto (Volvo v40 diesel) heeft mij 3 ton ver gebracht echter staat deze nu ter reparatie bij de garage. De kosten zijn momenteel duurder dan de waarde van de auto helaas. Dus het advies is om naar een andere auto te kijken, omdat er nog dure reparaties aan zitten te komen (turbo moet nog vervangen worden, koppeling moet nog vervangen worden, schokbrekers moeten binnenkort).
Nu is de keuze niet makkelijk in de huidige omstandigheden met een hete automarkt en diesels die je meer crimineel maken dan iets anders.
Mijn kilometers per jaar zijn er ongeveer 45k tot 50k. Meeste van deze kilometers zijn woon-werkverkeer.

Zou het advies zijn om toch naar een euro6 diesel te kijken? Of een hybride (voor meer restwaarde)?
Mijn garage geeft aan dat het verkopen van diesels in het buitenland nog prima lukt, maar weet niet of ik daar alleen op wil gokken.

Stel dat je rond 30k€ een auto zoekt, wat zou dan het advies zijn voor auto? Golf 8 diesel? Of iets anders?

Hoor graag jullie mening!

Laatst bewerkt:
Hoelang wil je met de auto doen? En hoe ver is de afstand woon/werk?
Afhankelijk van hoelang je er nog mee wilt rijden kan je enigszins iets zeggen over de restwaarde/ verkoop, al blijft dat koffiedik kijken!

Voorlopig kan je nog gewoon door met een diesel en met jouw kilometers staat er over 5/6 jaar zeker 3ton op de teller.
Maar een Golf 8, wat zoek je voor een auto, wat wil je er op hebben aan optie? Ik zou er geen willen hebben, ik moet er niet aan denken alles met sliders te moeten doen ipv knoppen.

Woon werk verkeer is ongeveer 150-175km per dag. Ligt beetje aan of er veel files staan of niet.
Hoeft geen grote station oid te zijn.
De golf 8 had ook niet mijn directe aandacht, echter geeft mijn garage aan dat die nog betrouwbaar genoeg zijn qua kwaliteit en anders een megane.

Woon werk verkeer is ongeveer 150-175km per dag. Ligt beetje aan of er veel files staan of niet.
Hoeft geen grote station oid te zijn.
Dan heb je weinig aan een PHEV maar ik denk ook niet dat je daar op doelde met hybride, wel?
Volgens mij kan je dan het best voor een mooi zuinige diesel gaan, in plaats van een benzine hybride.
Je zal er, zoals Frits zegt, niet gigantisch veel jaren mee rijden met zo'n jaarlijks kilometrage.

Voorlopig kan je nog gewoon door met een diesel en met jouw kilometers staat er over 5/6 jaar zeker 3ton op de teller.
Maar een Golf 8, wat zoek je voor een auto, wat wil je er op hebben aan optie? Ik zou er geen willen hebben, ik moet er niet aan denken alles met sliders te moeten doen ipv knoppen.
Ik verwacht er 4 jaar mee te doen om de “restwaarde” niet te ver te laten zakken. Echter is het natuurlijk een grote koffieprut waar je in kijkt omtrent diesels.
Heb je evt andere leuke diesels die zuinig en betrouwbaar zijn?
De golf 8 was puur op advies van de garage. Kreeg daar te horen dat Volkswagen en Renault nog als enige merken de diesel door ontwikkeld hebben. Andere merken niet zo zeer meer. Vandaar de keuze. Ben ook zelf niet zo fan van de megane

Dan heb je weinig aan een PHEV maar ik denk ook niet dat je daar op doelde met hybride, wel?
Volgens mij kan je dan het best voor een mooi zuinige diesel gaan, in plaats van een benzine hybride.
Je zal er, zoals Frits zegt, niet gigantisch veel jaren mee rijden met zo'n jaarlijks kilometrage.
Bedoelde alle hybrides. Maar betwijfel of ik er veel aan heb vanwege de snelwegkilometers.

Bedoelde alle hybrides. Maar betwijfel of ik er veel aan heb vanwege de snelwegkilometers.
De afweging is dus hybride tegenover diesel. Wanneer je het verbruik weet kan je rekenen.
Maar ik zou dan geen plug-in hybride kiezen, dat is vooral interessant voor kortere afstanden. Zijn relatief zware wagens en wanneer ze eenmaal op benzine rijden erg dorstig. Dus 150 km red je dan niet enkel elektrisch...
MHEV OF HEV is dan dus een optie naast diesel. Maar naast het verbruik zit je dan nog met brandstofkosten, diesel is echt weer een stuk goedkoper nu. Wegenbelasting is daarentegen hoger, oftewel, mooi rekensommetje.
En dan natuurlijk ook kijken naar de auto zelf, je wilt niet alleen de zuinigste maar ook een mooie wagen toch? Maak ik wel op uit je verhaal, je weet al aardig wat je mooi vindt.

Plug-in hybrides worden nog duurder ook, de korting op de mrb gaat er af.
Diesel of hybride, allebei voor en nadelen.

Ik zou in plaats van een Golf 8 liever een late Golf 7 hebben. Als diesel niet duur in aanschaf, maar wel een fijne auto!

De plug inn hybride uitvoering vsn de prius is nog steeds zuinig als je niet meer voorledig elektrisch rijdt, dus das te overwegen waard omdat je nog korting krijgt op de mrb

Ik had hiervoor een 308 diesel. Die was behoorlijk zuinig. Gemiddeld met alleen het woon werkverkeer rond de 1 op 22 met uitschieters naar 1 op 24.
Nu een Octavia op benzine die daar heel dicht in de buurt komt. Ruim 1 op 20 is sowieso goed te doen en uitschieters naar 1 op 23.
Ik denk dat ik onder de streep per maand niet veel duurder uit ben doordat de mrb voor benzine natuurlijk lager is.

Gezien het aantal kilometers per dag zou mijn advies zijn om voor een diesel te gaan. Betaal er niet teveel voor.

Je rijdt er veel kilometers in, dus maak ook proefritten met de Renault Megane en VW Golf. Kijk welke auto het beste bevalt.
De Renault Megane scoort wel in bijna alle onderzoeken hoger op betrouwbaarheid.

Kijk dan ook naar lpg, een Renault Clio 5 met standaard lpg rijdt opvallend goed en comfortabel, maar een stuk goedkoper.
De Clio 5 is in andere landen ook als diesel geleverd.

De restwaarde is koffiedik kijken, betaal voor een auto vooral niet teveel, dat is de eerste winst.

Ik verwacht er 4 jaar mee te doen om de “restwaarde” niet te ver te laten zakken. Echter is het natuurlijk een grote koffieprut waar je in kijkt omtrent diesels.
Enerzijds is het inderdaad koffiedik kijken, anderzijds is de restwaarde van Diesels al enkele jaren flink aan het zakken. Voor zover het een graadmeter is; bij leasemaatschappijen zijn diesels bijzonder duur geworden omdat hun verwachting is ze over 4 jaar niet aan de straatstenen kwijt te raken.
Gezien het om eigen geld gaat zou mijn advies zijn om een diesel enkel te kopen als je bereid bent om de auto langer dan 4 jaar en tot technisch einde levensduur te rijden.

Met betrekking tot de Golf 8; maak een proefrit en stel voor jezelf een aantal taken in om uit te voeren tijdens het rijden. De afgelopen weken heb ik er toevallig met twee gereden en ik vond het geen prettige ervaring. Het totaal gebrek aan knoppen en de menustructuur moet je maar net liggen.

Stel jezelf de vraag. Ben je tevreden over je huidige auto? Want wat weet je wat je hierna binnen haalt, momenteel is de 2e hands markt best wel een duur geintje. Wat is er mis met je turbo? Waarom zou die vervangen moeten worden. Onderbouwing vanuit de garage. Is het omdat ze geld willen verdienen of is deze defect. Hoor je lagers of is het verbruik buitenproportioneel. Ik heb met turbo's gereden en er mee geracet en die dingen kunnen heel wat hebben en als ze vervangen moeten worden rijdt je auto voor geen meter. Maar als ze goed werken, lekker laten zitten. Ze gaan niet kapot van t ene op t andere moment, het kan hoor. Maar dan vindt er meestal buitensporig misbruik plaatst of ze worden op veels te kleine motoren geplaatst zoals een 1 liter. Maar dat is een ander verhaal. Ze zijn oliegesmeerd, motorolie. Dus wil je de levensduur van je Turbo verlengen, zeker bij een Diesel. Regelmatig het oliefilter vervangen, uiteraard ook de olie. Maar een keer tussendoor het filter kan geen kwaad. Want het is leuk dat ze zeggen, ja die moet vervangen worden. Maar hebben ze die dan op tafel gehad? Daar geloof ik weinig van.

Dan de schokbrekers, wat is daar mis mee. Zijn die lek? Kapot of wat is er mis mee. Als je auto belabberd in de rijcomfort is kijk eens naar je lichtmetalen velgen en banden en bandendruk. Grote velgen met extreem dunne banden is leuk en aardig en ziet er cool uit, maar je rijcomfort gaat er op achteruit. Er moet echt een serieuze reden zijn als schokbrekers vervangen moeten worden. En ja sinds 1995 is dit land helemaal volgesmeten met drempels en als je die normaal neemt dan gaan die dingen eeuwig mee. In mijn hele rij carriere 1x een lekkende schokdemper gehad, maar dat kwam door simpelweg 10 jaar stilstand en t roest de keerringen hebben kapot gemaakt, en 1x een kapot gesprongen veer gehad. En voor afkeur moet er echt een heel serieus probleem zijn, als die niet meer 100% werkt als toen die van de lopende band kwam is logisch maar zal nooit afkeur zijn.

En waarvoor staat die nu allemaal in de garage dat het zo buitensporig in de kosten loopt. Maken ze niet bewust een probleemgeval van je auto. Ga eens voor de verandering naar een andere garage of laat hem eens inspecteren bij een instantie, anwb doet dat toch, misschien de RDW zelf?

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan