Koopadvies: Station, 10.000 euro

Maurice Overkleeft

Net ingestapt
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar een "nieuwe" auto. Op dit moment rijd ik in een Peugeot 308 Hatchback uit 2008. Omdat wij nu 2 kids hebben (waarvan de oudste 2.5 jaar), zoek ik toch naar een auto met wat meer ruimte: Dus een station.

Ik rijdt ongeveer 35-40.000 per jaar dus ik dacht aan een Diesel. Verder moet de auto vooral comfortabel zijn, maar ook best een beetje pittig.

Nu kijk ik al een tijdje naar de nieuwe 308, dus vanaf 2014. Ik vind deze er zelf erg strak uitzien, ook van binnen. Van deze auto zijn er veel te vinden (bj 2014/2015, 125.000 km rond de 9.500 euro). De octavia staat ook op het verlanglijsverlanglijstje. Maar buiten deze twee is er gewoon verschrikkelijk veel keus (Renault Clio, Megane, Opel Astra, Seat, Volvo v60 (paar jaartjes ouder met meer km's), etc.

Ik vooral bij de 308sw en Octavia hangen. De Renault heeft vanuit het verleden een wat minder naam als het om betrouwbaarheid gaat, maar lees toch wel goede verhalen. De Opel oogt wat saai, net als de Seat Ibiza en de Volvo is toch wat duurder.
Is het slim om rond de 125.000 te zoeken, zodat ik er toch 4 jaar goed mee kan rijden (richting de 250.000) of zullen de meeste auto's langer (of korter) mee gaan?

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

Een Ibiza is een slag kleiner, de Leon is van een vergelijkbaar formaat.
Renault doen niet meer onder wat betrouwbaarheid betreft, het niveau van Japanners hebben ze niet maar scheelt niet veel.
Van de Peugeot en Skoda vind ik de 308 veel mooier dan de Octavia.

De 308 2 vanaf 2014 is gewoon een hele goede keus, die heel veel auto voor het geld biedt. Met goed onderhoud en een nette rijstijl haal je 250.000 km heel makkelijk, en waarschijnlijk heel veel meer. Eigenlijk is het belangrijker hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan, 125.000 of 150.000 km maakt dan niet veel uit. Als je bij de 308 het beste gevoel bij hebt dan zou ik het gewoon doen.

Volgens verschillende statistieken is de Renault Megane nog wat betrouwbaarder dan de Peugeot 308. Ook al zijn de verschillen niet groot. De slechte naam van de Megane komt nog van de Megane 2 fase 1 uit 2003. Op de Reability index heeft de Megane 62 punten en de 308 88 punten, 100 is gemiddeld. De 308 2 is natuurlijk wel gewoon duidelijk moderner dan de Megane 3. De nog betere Megane 4 valt nog buiten het budget.

Een leuke oudsider is de Seat exeo ,altijd een 2.0 TDI en bewezen techniek. Alleen wel zwaarder in wegenbelasting.

Voordeel van de 308 is dat de 1.6 blues HDI meer koppel heeft dan de 1.5dci van Renault en de 1.6tdi van vag, en de 308 een euro 6 diesel is zodat je in de toekomst bepaalde Duitse steden nog in mag. Je kan ook voor een e-hdi gaan das de voorganger van de blues HDI.

Een Kia Ceed is ook een leuke oudsider en als die dealer onderhouden is en nog geen 150.000 km heeft gelopen ook nog fabrieksgarantie

Waarom perse een station?

Je hebt een oudere 308, en daarmee heb je de drama tijd met kinderen doorstaan (kinderwagen, buggy, campingbedje). Juist nu heb je geen giga station nodig lijkt me zo. Mijn tip; koop een dakkoffer voor die 1 a 2 keer per jaar dat je ruimte nodig hebt, en blijf lekker in je 308 rijden. Kinderen in deze leeftijd (ik heb ze ook) is hooguit een rugzakje, of luiertas als je weggaat, toch?

Als je je budget iets opschroeft, kom je toch op vrij nette exemplaren met relatief weinig km´s (je ruilt je auto neem ik aan, in):
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/308/40457989

Allemaal bedankt voor de tips. Zaterdag besloten toch voor de 308sw te gaan. Heb zowel in een Octavia als een 308 een testrit gemaakt en had geen duidelijk voorkeur. De 308 was iets duurder, maar ook met minder kilometers (97.000 om 135.000) en ik vond deze auto echt erg mooi. Het is een executive 1.6l uit 2014 geworden (metallic wit).

Morgen haal ik hem op! Nogmaals dank!

Bedankt voor de terugkoppeling altijd leuk om te lezen wat het geworden is, heel veel plezier er mee.

Gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe auto, een 308 in wit metallic vind ik zelf een bijzonder fraaie fombinatie. Veel plezierige kiloneters gewenst.

Terug
Bovenaan