Koopadvies diesel occasion

Mijn huidige auto, Fiat Punto Evo multijet (diesel) uit 2012, is aan vervanging toe.

Ik rijd zo’n 25.000 km per jaar, merendeel snelweg. En kijk dan ook weer naar een diesel.
Wensen:
- slagje groter dan huidige auto (Megane bv)
- budget zo’n 10.000
- betrouwbaar no nonsense

Er zijn nogal wat opties binnen die wensen. Welke auto’s denken jullie dan aan/zouden jullie mij wel of niet adviseren?

Thanks voor het meedenken!

Ik zat toevallig net gisteren te kijken naar een Civic diesel. Ik rij nu een Civic benzine met 1.4, bevalt prima, rijdt en stuurt voortreffelijk, maar heeft erg weinig koppel. Met een aanhanger er achter merk je dat goed. Ik kom eigenlijk overal, ook in de bergen, als ik maar op tijd terugschakel. Met een diesel zou dat makkelijker gaan. Op het moment rij ik 30.000km per jaar, maar toch kwam het rekensommetje voor de diesel niet zo gunstig uit als ik had gehoopt.

Moraal van het verhaal. Ik zou met 25.000km per jaar niet alleen maar naar diesels kijken maar voor iedere auto de kosten doorrekenen.
Voordeel van diesel is wel dat de aanschafprijzen behoorlijk gunstig kunnen zijn, maar dat heeft dus een reden.

Een diesel kun je voordelig aanschaffen, maar de wegenbelasting is natuurlijk fors.
Als je het omslagpunt berekent met alleen belasting en brandstof, dan zit je bij 25k ongeveer op het omslagpunt denk ik.
Als je dan een vergelijkbare diesel of benzine auto wilt aanschaffen dan betaal je voor de eerste veel minder.
Je krijgt er echter ook veel minder voor terug én je moet wel je km's blijven rijden. Als je hem aanschaft zou ik er dus van uit gaan dat hij meteen niks meer waard is. Dat is op zich niet erg als je er paar jaar in bijft rijden.

Ik heb zelf een diesel (Volvo V60) te koop staan en die raak ik moeilijk kwijt. Financieel kan het echter niet uit om deze om te ruilen tegen een benzine of EV. Het verschil in maandlasten is eigenlijk maar klein. Toch ga ik het doen want ik wil wel weer eens wat nieuws.

Met die kilometers was mijn eerste gedachten ook om benzine (wellicht een zuiniger) niet uit te sluiten. Ik heb een (heel ruwe) selectie gemaakt en daarbij kwamen zowaar ook enkele hybriden (Prius, Auris, CT200h) naar boven. Ik heb zelf een CT200h gereden, pakweg 40.000 km/jaar op de snelweg. Goed te doen, ook qua kosten. Je zou daar zeker naar kunnen kijken én er zitten een paar stationwagons tussen als je de link volgt. Opvallend was ook een enkele Opel Ampera plugin hybride. Dan rijd je zelfs een redelijk afstand helemaal elektrisch. Ik heb die een keer een week op dezelfde afstand gehad en vond hem best fijn maar onder andere door de ondiepe kofferbak iets minder praktisch. Je ziet dat de auto's in het B-segment (diesel, bijvoorbeeld Clio Estate) duidelijk minder kilometers hebben en jonger zijn. Persoonlijk zou ik met jouw kilometers zeker naar een benzine- of hybrideauto kijken. En de Japanners zijn over het algemeen zeer betrouwbaar.

Dank voor de input!
Wat mij vooralsnog een beetje tegenhoudt bij benzine is dat de auto's in mijn prijsrange bijna allemaal een aanzienlijke km stand hebben. Nu leef ik op de aanname dat een benzine motor eerder uitdagingen geeft bij een hoge km stand dan een diesel. Is dat iets waar ik volledig mis zit en gerust kan kijken naar 100.000+ bij benzine auto's bv in de Japanse merken?

Diesel motoren zijn wel gecompliceerd om de uitgasnormen te halen. Bij pech kunnen de kosten hoog oplopen. Kijk naar het merk en model wat je wilt kopen en vooral welke motor. Op de motortype even googelen wat de zwakke punten zijn. Hiermee voorkom je al ellende.

Dank voor de input!
Wat mij vooralsnog een beetje tegenhoudt bij benzine is dat de auto's in mijn prijsrange bijna allemaal een aanzienlijke km stand hebben. Nu leef ik op de aanname dat een benzine motor eerder uitdagingen geeft bij een hoge km stand dan een diesel. Is dat iets waar ik volledig mis zit en gerust kan kijken naar 100.000+ bij benzine auto's bv in de Japanse merken?
Ik kan uit ervaring vertellen dat hoge kilometerstanden geen probleem hoeven te zijn met auto's die rijden op benzine. Zelf een Prius III gehad tot 330.000km. Die hybride aandrijflijn van Toyota is echt heel betrouwbaar, zit ook in de eerder genoemde CT200h en Auris. Mijn zoon rijdt een Honda Jazz uit 2009 met 230.000km op de teller en die auto is lang niet op. Ik zou qua betrouwbaarheid zelf wel kiezen voor een auto zonder turbo.

Ik heb hier al vaker de Opel Astra van de vorige generatie aangeraden en ga het nu weer doen. Veel value for money en zowel in diesel als benzine best ruim beschikbaar binnen budget. Betrouwbaar en no nonsens past ook prima bij het merk.

Op benzine hierna een voorbeeld van een exemplaar met nog niet al te veel kilometers:

Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo 120 Jaar Edition van 1ste Eig met parkeersensoren / camera en navigatie en bluetooth telefoon

€ 9.899,- incl. btw | 2019 | 118.400 km

0-d10131f08f0135d32ed84aab13d66b04.jpg

Ik zou bij benzine denk ik wel opteren voor de (oude) 1.0 die nog van GM is en niet de nieuwere 1.2. van Stellantis. Daar zijn meer problemen mee, als ik het goed begrijp (corrigeer me vooral als ik het mis heb).

Ze zijn er ook als diesel. Dan kom je vaak qua kilometers wel al wat hoger uit, hoewel de volgende, voor een diesel, nog een bescheiden kilometerstand heeft:

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI Business+ | NWE APK | AIRCO | TREKHAAK | NAVI | CRUISE

€ 9.899,- incl. btw | 2019 | 155.960 km

0-3a7a1574081bd424081ec7f7980e699a.jpg

Benzine of diesel denk ik inderdaad dat momenteel het omslagpunt nog wel zo rond de 25 a 30.000km per jaar ligt. Kan je toevallig, zonder er flink voor te moeten omrijden, tanken net over de grens (Belgie, Duitsland) dan is de benzine al snel de voordeligere keus als je kijkt naar gebruikskosten.

Laatst bewerkt:
Mijn huidige auto, Fiat Punto Evo multijet (diesel) uit 2012, is aan vervanging toe.

Ik rijd zo’n 25.000 km per jaar, merendeel snelweg. En kijk dan ook weer naar een diesel.
Wensen:
- slagje groter dan huidige auto (Megane bv)
- budget zo’n 10.000
- betrouwbaar no nonsense

Er zijn nogal wat opties binnen die wensen. Welke auto’s denken jullie dan aan/zouden jullie mij wel of niet adviseren?

Thanks voor het meedenken!
In deze prijsklasse is een Renault Megane 1.5 DCI gewoon een uitstekende keus.

Als goed alternatief zou je ook kunnen kijken naar een Fiat Tipo 1.6 Multijet diesel, of een Alfa Giulietta diesel.

Diesels koop je uit relatief nieuwe bouwjaren. en zijn vaak erg zuinig op de snelweg.

Renault en Fiat maken uitstekende diesels.

Ik heb een Peugeot 308 1.6 blue HDI gehad. Fijne auto en motor, maar pas op voor het AdBlue systeem. Dat is nogal berucht om kwaaltjes met de tank wat een dure grap is om te vervangen.
Wellicht geldt dat ook voor andere diesels met AdBlue.

Ben daarna overgegaan op een Skoda Octavia 1.0TSI.
Benzine dus. Die motoren zijn ook bijzonder zuinig. Scheelde amper wat qua verbruik met de diesel.

De 1.0 is ook gewoon een goede betrouwbare motor en geleverd in vele modellen van Volkswagen, Seat en Skoda

Terug
Bovenaan