Koelvloeistof verdwijnt langzaam.

Guest
Hallo allen,

Wij hebben een peugot 206 diesel uit 2004. Het is een 1.6 16v. De laatste tijd is de koelvloeistof ineens heel erg snel op. Er is geen duidelijke lekkage te zien. Ook heb ik het gevoel dat met warm weer/veel airco gebruik (deze 2 gaan hand in hand dus geen idee of 1 van de 2 meer invloeid heeft) de koelvloeitstof nog veel sneller daald. Laatst was die zelfs helemaal leeg en heb ik er bijna 2 liter bij moeten gooien. Vanaf nu houden we het goed in de gaten.
Is dit een voor de hand liggend probleem? Ze hebben bij de garage er al eens wat in gegooit wat het gat zou moeten dichten. Maar ik ben bang dat het aan de koppakking oid ligt. En als we dit moeten laten repareren is dit zo duur dat het eigenlijk niet meer uitkan. (dan liever regelmatig wat koelvloeistof van de action erin voor 1,50 per liter).

Als iemand een tip of idee heeft hoor ik het graag!

PS: Het lijkt er trouwens neit op dat de koelvloeistof verdamt omdat deze te heet word. De temperatuur van de koelvloeistof blijft rond de 80/90 graden zoals altijd. Zolang de koelvloeistof in de motor zit word deze ook niet erg warm. 90-100 graden afhankelijk van het weer.

Klinkt niet goed. Ik had 't zelfde met m'n vorige auto.

Het koelsysteem is een gesloten system; theoretisch zou het verbruik dus 0 moeten zijn. De garage heeft er al zo'n pil in gegooid (= laatste lapmiddel). Bij mij ging het steeds sneller tot het moment dat ik iedere week stond bij te vullen. Blijven wachten en bijvullen gaat leiden tot een overkookte motor als je in de file staat. Zeker wanneer je weinig rijwind hebt en de temperatuur buiten hoog is loop je dat risico.

Draai de dop eens van de radiator af en start de motor. Als 'ie ''borrelt'' dan weet je dat het foute boel is.

Zelf heb ik 2x de koppakking lek gehad, 1x een radiator lek gehad. En 1x een slang van of naar de radiator die na onderhoud niet vast gedraaid zat.
Dus 3 mogelijkheden voor verlies van koelvloeistof.

Turbojojo:

Gewoon langs garage gaan , kunnen systeem afpersen en zien waar hij lekt.
Dop koelvloeistof reservoir dop    losdraaien als je motor start (koud) en laat lopen kan ook, bubbeltjes is slecht.
Draai de olie vuldop los, mayonaise is vaak een teken van korte stukjes rijden of vloeistof in motorolie.
Olie peil omhoog zonder bijvullen wil ook vaak zeggen dat er vloeistof inkomt.
Maar optie 1 is gewoon de beste, dus morgen even langs garage gaan.

Terug
Bovenaan