Koelvloeistof verdwijnt (Corsa 1.2 2011)

ReB87

Net ingestapt
Gister viel het mij op dat heel af en toe het koelvloeistof lampje van mijn auto knipperde. Ik heb 's avonds maar even de OBD lezer aan de wagen gehangen en zag error 'P00B7' (Engine Coolant Flow Low/Performance). Daarna gelijk even onder de kap gekeken en inderdaad; het vat voor de koelvloeistof was bijna leeg. Ik heb er toen direct een liter bijgegooid, zodat het niveau weer boven de streep zit. Daarna heb ik nog een rondje gereden en leken de errors weg.

Ik keek vanochtend weer naar het vat en zag dat mijn liter al bijna verdwenen was. Nu ben ik een beetje in vertwijfeling; is de vloeistof nu gewoon in het systeem achtergebleven, of echt verdwenen? Ook viel het mij gister al op dat de ontwazem functie voor geen meter werkte. Dit zou natuurlijk verband kunnen houden met de vloeistof en de kachel die dan niet goed werkt.

Voordat ik naar de garage een ben ik wel benieuwd of andere dingen zijn die ik kan checken?

Komt wel vaker voor als je het expansievat alleen maar bijvult en het koelsysteem niet ontlucht.
Als de koelvloeistof echt verdwenen is kun je een lekkage van een liter wel snel traceren onder je auto.

Maar wen je eens aan om wat vaker onder de motorkap alle sapjesnivo's te controleren i.p.v. te wachten op de controlelampjes.;)

Ik heb net bij daglicht onder de auto gekeken en zie hier het resultaat. :(

De lekkage lijkt rechtsvoor (vanuit in de auto gezien) net naast de distributieriem te zitten. Ik kon geen leidingen vinden waar de vloeistof uitloopt. Het lijkt tussen een pakking vandaan te komen. Is er iets wat ik zelf kan proberen voordat ik naar de garage ga?

Als de auto alleen met lopende motor lekt aan de onderkant naast de distributieriem dan lijkt mij dat de waterpomp. Een nieuwe distributieriem, rollen en waterpomp is dan de oplossing.

Terug
Bovenaan