Koelvloeistof Lekkage bij oliefilterhuis

Anwar 5628736

Net ingestapt
Beste Leden,

Ik heb nu sinds 4 maanden een VW polo 1.2 tdi van 2011 in bezit.

Vorige week brandde mijn lampje van de koeling.
Ik zag dat er in mijn koelvloeistofreservoir nog maar een bodempje koelvloeistof in zat.
Ik keek onder de auto en zag de koelvloeistof lekken. ( deze lekte alleen met draaiende motor )

Na het bijvullen van koelvloeistof zag ik dat de koelvloeistof niet wegliep en zag ook geen koelvloeistof terug de reservoir inkomen.
Ik dacht dat de waterpomp kapot was omdat er geen circulatie was.

Heb me auto naar de garage gebracht. Daar hebben ze druk op de koelsysteem gezet en zag dat er koelvloeistof voor bij de motorblok lekte.
De garage gaf aan dat de oliefilterhuis koelvloeistof lekte. Daar zit overigens een oliekoeler op gemonteerd.

Ik heb de garage dit onderdeel laten vervangen en de lekkage was verholpen ook circuleerde het koelsysteem de vloeistof weer.
Ik heb 360 euro betaald. 120 euro voor het onderdeel ( nieuw met jaar garantie ) en rest arbeid. Dit was niet bij de dealer.

Mochten jullie ooit zo een probleem hebben dan hoeft het dus niet perse de koppakking te zijn

Gr,

Anwar

Anwar 5628736 zei:
Beste Leden,

Ik heb nu sinds 4 maanden een VW polo 1.2 tdi van 2011 in bezit.

Vorige week brandde mijn lampje van de koeling.
Ik zag dat er in mijn koelvloeistofreservoir nog maar een bodempje koelvloeistof in zat.
Ik keek onder de auto en zag de koelvloeistof lekken. ( deze lekte alleen met draaiende motor )

Na het bijvullen van koelvloeistof zag ik dat de koelvloeistof niet wegliep en zag ook geen koelvloeistof terug de reservoir inkomen.
Ik dacht dat de waterpomp kapot was omdat er geen circulatie was.

Heb me auto naar de garage gebracht. Daar hebben ze druk op de koelsysteem gezet en zag dat er koelvloeistof voor bij de motorblok lekte.
De garage gaf aan dat de oliefilterhuis koelvloeistof lekte. Daar zit overigens een oliekoeler op gemonteerd.

Ik heb de garage dit onderdeel laten vervangen en de lekkage was verholpen ook circuleerde het koelsysteem de vloeistof weer.
Ik heb 360 euro betaald. 120 euro voor het onderdeel ( nieuw met jaar garantie ) en rest arbeid. Dit was niet bij de dealer.

Mochten jullie ooit zo een probleem hebben dan hoeft het dus niet perse de koppakking te zijn

Gr,

Anwar

okey ik snap de waarschuwing.

maar welke oen gaat, bij een lekage aan de buitenkant van de motor, denken dat zijn koppakking kapot is.
die kans is veeeeeeeeeeeel te klein.

Een auto kan op veel plekken koelvloeistof verliezen. Wat ik tot nu toe gehad heb: radiator interieur, koelslangen gescheurd, EGR koeler, waterpomp. In geen van de gevallen had ik het idee dat het de koppakking was, daarvoor waren de symptomen die daar op duiden afwezig. En inderdaad in meer en deel van de gevallen duidelijk buiten de motor zichtbaar.

Eén topic is voldoende, ik heb deze ook maar meteen in het juiste sub-forum gezet.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Bekend probleem bij oliekoelers tussen filter en blok (soort bijzet koeling die wel eens achteraf aan een ontwerp of bij bepaalde motoren werd gemonteerd.
Tegenwoordig is het oliefilterhuis vaak ook 1 geheel met een deel van het koelsysteem en dat maakt zulke lekkages natuurlijk net zo voor de hand liggend.
Zowel van blok op huis als van huis op oliekoeler.

Uitwendige lekkage is dan nog te zien. Ze kunnen echter helaas ook inwendig lekken en daardoor richting de olie lekken of juist andersom (hopelijk is dat ook gecontroleerd)

Dit lijkt idd op een lekkage van de koppakking omdat dan ook de 2 zich vaker vermengen. Maar het is een instinker voor een monteur.
Verschil tussen een prutser en een die nadenkt zeg maar.

Koppakking is duur, oliekoeler is vaak tientjeswerk
oliefilterhuis is iets prijziger maar nog steeds goedkoper dan een koppakking En als het alleen de pakkingen zijn is het ook tientjeswerk

Bij de Polo 1.2 Benzine is het trouwens een metalen filterhuis (hier hangt ook de dynamo aan trouwens). Dus daar zal het huis zelf wat minder snel van lekken, maar ook daar kunnen de pakkingen het begeven.

Terug
Bovenaan