Koelvin slaat niet aan.

Guest
Goedendag,

Het lijkt erop dat mijn koelvin niet aanslaat, temperatuur loopt op tot 106/107 maar hoor de vin niet aanslaan.
De slangen e.d. worden allemaal warm dus de thermostaat werkt volgens mij.
De verwarming wordt ook goed heet dus de waterpomp lijkt mij ook goed.
Als de kachel in stand 4 staat blijft de temperatuur wel gewoon goed dus er lijkt mij voldoende doorstroming van de vloeistof.

Ik lees veel over een kapotte thermoschakelaar, kan iemand dit bevestigen?

Met vriendelijke groet,
Sven van de Wiel

Hoi Sven, het lijkt er in ieder geval op dat er in de hele stroomvoorziening van de ventilator iets niet goed zit. Vaak is het de thermosschakelaar, maar het kan ook de ventilator zelf zijn, een kabelbreuk of oxidatie, een kapotte zekering of een haperend relais (indien aanwezig).... Meten is weten, dus zal je met een multimeter en een proefdraadje aan de slag moeten. Test eerst of de ventilator wel draait als je 'm op 12 Volt aansluit. Staat er spanning op de schakelaar? etc etc

Pietzoveel zei:
Hoi Sven, het lijkt er in ieder geval op dat er in de hele stroomvoorziening van de ventilator iets niet goed zit. Vaak is het de thermosschakelaar, maar het kan ook de ventilator zelf zijn, een kabelbreuk of oxidatie, een kapotte zekering of een haperend relais (indien aanwezig).... Meten is weten, dus zal je met een multimeter en een proefdraadje aan de slag moeten. Test eerst of de ventilator wel draait als je 'm op 12 Volt aansluit. Staat er spanning op de schakelaar? etc etc

Bedankt! Ga ik even meten morgen

Wat voor auto gaat het om?

Bij bv sommige (iets oudere) BMW modellen is dit een kwaaltje. Dit heeft dan te maken met de viscokoppeling van de Fan.

verder is het inderdaad meten = weten. Temperatuursensor (die van de fan is doorgaans anders dan die op het dashboard), fan zelf, relais, bekabeling, etc.

En algemeen lijkt het me goed om meer te weten over welk type auto. Er zijn namelijk ook auto's waarbij de fan pas bij 108 of zelfs 110 graden aangaat.
En als je de auto geparkeerd hebt met draaiende motor - loopt de temperatuur dan nog verder op? Als de temperatuur niet verder oploopt werkt de fan waarschijnlijk wel. Bij sommige auto's is de fan dusdanig stil dat je het zelf niet in de gaten hebt.

Engineer2 zei:
En algemeen lijkt het me goed om meer te weten over welk type auto. Er zijn namelijk ook auto's waarbij de fan pas bij 108 of zelfs 110 graden aangaat.
En als je de auto geparkeerd hebt met draaiende motor - loopt de temperatuur dan nog verder op? Als de temperatuur niet verder oploopt werkt de fan waarschijnlijk wel. Bij sommige auto's is de fan dusdanig stil dat je het zelf niet in de gaten hebt.

Het gaat om een Opel corsa D uit 2010, Tijdens het rijden merk ik wel dat de temperatuur vanaf 108 ineens naar 99/100 terug zakt om vervolgens hetzelfde te herhalen, zoals u het omschrijft zou dat betekenen dat mijn fan inderdaad pas bij 108 aanspringt. Ik ging er echter vanuit dat de temperatuur rond de 90 graden moest zijn

Ik weet dat sommige autotypen een "2 standen" schakeling op de ventilator hebben. Een lage en een hoge Als stand 1 defect is loopt de temperatuur eerst op totdat stand 2 inschakelt. Geen idee hoe dit bij een Corsa zit, maar je temperatuurmeter zou min of meer constant moeten aanwijzen en niet schommelen... Als je de thermosschakelaar overbrugt zou de ventilator moeten gaan draaien. (M'n Chryslers hebben 2 ventilatoren die onafhankelijk van elkaar aangestuurd worden)

Terug
Bovenaan