Henk 1683143
Net ingestapt
Beste lezers,
Het volgende heb ik aan de hand, afgelopen zomer was de koelvloeistof na de beklimming van een bergpas gedaald tot onder het minimum. Bij de radiateur was duidelijk te zien dat hij gelekt had, in het midden van de radiateur. Gevuld met water. Sindsdien koelt de motor onder de 90 graden wanneer ik even geen gas geef, dan daalt de temperatuur meter gestaag. Nu met het koude weer gebeurd dit sneller dan voorheen.
Persoonlijk zou ik zeggen dat wellicht de thermostaat continu open blijft staan en deze dus kapot is. Echter zal de radiateur ook kapot zijn (zie foto) de koelvloeistof is overigens niet meer gelekt, het is gestold en het systeem lijkt vrijwel weer gesloten.
Overige waarnemingen:
- benzine verbruik is iets toegenomen
- koude motor heeft meer moeite dan voorheen
- boven de 4000 toeren heeft de auto het beduidend moeilijker (lichte trilling in het gaspedaal en stuur)
Overigens heb ik sindsdien zeker nog 15.000 kilometer moeiteloos gereden, ook op hogere snelheid op de autobahn. Echter nu met het koude weer begint het mij te irriteren.
Betreft Fiat Bravo 1.4 T-jet 150pk uit 2010 met 195k op de teller. Auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten en ben gehecht aan het beestje, wil er voorlopig nog mee door. Maar stiekem wil ik er ook geen grote uitgaven meer aan doen.
Alvast bedankt voor jullie input.

plaatjes delen
Het volgende heb ik aan de hand, afgelopen zomer was de koelvloeistof na de beklimming van een bergpas gedaald tot onder het minimum. Bij de radiateur was duidelijk te zien dat hij gelekt had, in het midden van de radiateur. Gevuld met water. Sindsdien koelt de motor onder de 90 graden wanneer ik even geen gas geef, dan daalt de temperatuur meter gestaag. Nu met het koude weer gebeurd dit sneller dan voorheen.
Persoonlijk zou ik zeggen dat wellicht de thermostaat continu open blijft staan en deze dus kapot is. Echter zal de radiateur ook kapot zijn (zie foto) de koelvloeistof is overigens niet meer gelekt, het is gestold en het systeem lijkt vrijwel weer gesloten.
Overige waarnemingen:
- benzine verbruik is iets toegenomen
- koude motor heeft meer moeite dan voorheen
- boven de 4000 toeren heeft de auto het beduidend moeilijker (lichte trilling in het gaspedaal en stuur)
Overigens heb ik sindsdien zeker nog 15.000 kilometer moeiteloos gereden, ook op hogere snelheid op de autobahn. Echter nu met het koude weer begint het mij te irriteren.
Betreft Fiat Bravo 1.4 T-jet 150pk uit 2010 met 195k op de teller. Auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten en ben gehecht aan het beestje, wil er voorlopig nog mee door. Maar stiekem wil ik er ook geen grote uitgaven meer aan doen.
Alvast bedankt voor jullie input.

plaatjes delen