Koeler Citroën C4 Picasso 1.6 THP

Guest
Afgelopen weekend heb ik na een oliepeilcontrole vergeten de olievuldop terug te plaatsen. Stom natuurlijk. Na ongeveer een liter olie bijgevuld te hebben en nieuwe dop geplaatst hebbende weer gaan rijden. Ogenschijnlijk zonder problemen. Echter de motorkoelventilator komt onmiddellijk bij. Na uitzetten van de motor na b.v. een ritje van slechts twee km draait de koeler nog zeker vijf minuten na. Het dashboard geeft geen indicatie dat er iets mis is. Weet iemand wat er aan kan schelen?

R-W zei:
Niet de ventilator voor de airco gezien?

Zoiets zou ik ook denken inderdaad. En voor de goede orde, de motor en airco gebruiken dezelfde koelventilator(en). Met climate control heb je niet in de gaten wanneer de airco altijd aan is. Waarbij 5 minuten na draaien wel lang is.

Kan zijn dat er wel een storing in de computer staat maar deze als pending(in afwachting/niet bevestigd) staat.
Dan is het storingslampje wel gewoon uit, kan een aantal ritjes (Waar bij motor op temperatuur is) duren voor deze weer gewist word door de computer.
Bij sommig auto's blijft de fan 5-10 minuten na draaien als er een storing in de computer staat, is om de motor te beschermen.

waar is de oude oliedop gebleven? Wellicht heeft die de thermoschakelaar van de ventilator geraakt toen die eruit viel?

Hierbovenstaande suggestie is ook goed mogelijk. Een ontbrekende oliedop geeft namelijk een probleem met de carterontluchting en daarmee carterdruk en kan ook zorgen voor aanvoer van valse lucht in het systeem.
Hierdoor kunnen er dus foutcodes ontstaan.

Reacties:
• Zeker is dat de koelventilator draaide.
• Oude dop is onderweg verloren.
• Eén liter olie eruit gegooid/verloren.
Vlgs. dealer voorziet de computer een aanstaand koelprobleem en schakelt de koelventilator bij.
Omdat deze melding blijft staan ondanks bijvullen van olie en plaatsen van vuldop, moet de computer gereset worden en zal het onmiddelijk draaien van ventilator niet meer plaatsvinden.
Dit gedaan hebbende bleek inderdaad het probleem over te zijn. Geadviseerd werd om de temperatuur-sonde van de motor wel op korte termijn te vervangen. Of dit inderdaad nodig is vraag ik me af. Kosten voor vervanging incl. arbeidsloon is rond €140,00. Is dit een reëel bedrag?

Als die vol zit met olie is het een eerlijk advies.
Als dat advies een andere aanleiding heeft, dan is het de moeite waard om even na te vragen waarom.

Als de sensor stuk is, kan je het ook in je verbruik schelen.
140 euro is een normale dealerprijs.

Uur werk, sensor, en een paar liter koelvloeistof dan zit je er al gauw aan. Universeel kan je wel aardig geld schelen.

vrijdag 16 apr. auto op gehaald bij garage na rep distributie ketting. Bij thuis komst hoorde ik de ventilator draaien (hoog toerental) verder geen aandacht aan geschonken.
Zaterdags buiten temp 10°C auto gestart 10 sec weer uit ventilator draait weer op volle toeren na plus minus 5 min.
Wie weet de oplossing? is dit een setting of reset of is de vent. sensor stuk er is geen melding op dashboard. Mijn redenatie sensor stuk dan zou het contact open blijven (normale open) bij lage motor temp , moet nog terug gaan naar garage maar wil graag vooraf weten wat het zijn kan voordat de garage houder advies thermostaat vervangen geeft.

Terug
Bovenaan