Km stand kapot

Guest
Hallo,

Ik heb sinds een klein maandje een opel corsa uit 2001, waarvan de km stand kapot is (lichtje van het scherm brandt niet, ook geen cijfers te zien). Dit wist ik al bij aankoop, heb m daardoor voor weinig geld kunnen krijgen. Nu is t zo dat ik ermee naar de garage ben geweest, en volgens hen is t opgelost als ze de tellerbak helemaal vervangen. Vraag me alleen nu af of ik nu geen problemen ga krijgen met de km stand. Begint de km teller van de nieuwe tellerbak nou bij 0 of gaat hij gewoon verder waar die was

Die begint bij nul, er zijn bedrijven die hem voor je op de juiste stand kunnen zetten.

Of netjes een notitie maken in het onderhoudsboekje. "Tellerbak 123.234 vervangen, begint bij 0"

Tellerbak is inmiddels vervangen, maar helaas is het probleem met de km stand nog niet verholpen. De garage kon hem niet programmeren, omdat de security code die op mijn autopas staat niet klopte. Ik ben vervolgens naar de opeldealer geweest, maar deze zeiden dat het onmogelijk was om die code te veranderen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het niet werken van de security code? Ik ga morgen weer terug naar de garage, ik hoop dat ze juiste code kunnen uitlezen ofzo..

Kilometerstand kan elke beun gelijk zetten met de zogenoemde OP-COM (diagnose apparatuur voor Opel). Regelmatig komen er verzoekjes op het Opel forum voorbij van mensen die een witte tellerbak hebben ingebouwd, voor sportiever uiterlijk.

Begrijp ik goed dat er inmiddels wel weer licht achter het glaasje vandaan komt? Dus enkel nog kilometerstand gelijk zetten?

Ik weet echter niet zeker of daar die security code voor nodig is, of dat de dealer die simpelweg wilt checken om fraude o.i.d. te voorkomen.

Als ik jou was zou ik er wel achteraan gaan om die kilometerstand goed te krijgen, het status ''onlogisch'' op het NAP bewijs komt eventuele verkoop van de auto in de toekomst niet ten goede..
Tenzij het een import auto betreft, die hebben sowieso al geen betrouwbaar NAP, aangezien ze de eerste levensjaren in het buitenland gereden hebben.

DutchCarManiac zei:
Als ik jou was zou ik er wel achteraan gaan om die kilometerstand goed te krijgen, het status ''onlogisch'' op het NAP bewijs komt eventuele verkoop van de auto in de toekomst niet ten goede..

Gezien de auto inmiddels al 14 jaar oud is vraag ik mij af of de status "onlogisch" op het NAP bewijs wel zo relevant is. Veel verlies zal hij niet lijden omdat de dagwaarde waarschijnlijk al niet veel is en de reparatie kosten mogelijk niet opwegen tegen het waardeverlies. Mij lijkt het wel zaak om bij verkoop eerlijke informatie te geven aan de toekomstige koper en dat je in geval van een verzekeringskwestie aannemelijk kunt maken dat de auto behoorlijk onderhoud heeft gehad. In dat laatste geval kan een werkende km teller wel zo handig zijn.

ricardo zei:
DutchCarManiac zei:

Gezien de auto inmiddels al 14 jaar oud is vraag ik mij af of de status "onlogisch" op het NAP bewijs wel zo relevant is. Veel verlies zal hij niet lijden omdat de dagwaarde waarschijnlijk al niet veel is en de reparatie kosten mogelijk niet opwegen tegen het waardeverlies. Mij lijkt het wel zaak om bij verkoop eerlijke informatie te geven aan de toekomstige koper en dat je in geval van een verzekeringskwestie aannemelijk kunt maken dat de auto behoorlijk onderhoud heeft gehad. In dat laatste geval kan een werkende km teller wel zo handig zijn.

Het status onlogisch kan ook betekenen dat de teller flink teruggedraaid is. Met dat in het achterhoofd geloof je natuurlijk geen enkel ander verhaal meer van wat de verkopende partij verteld.
Voor een auto met onlogische kilometerstand heb ik nog geen €500 meer over. Dingetje heeft misschien al meer dan 3 ton gedraaid op benzine.. wie zal het zeggen? Heb al documentaires gezien waarbij het interieur volledig opgeknapt werd, om de gebruikerssporen na 3 ton zoveel mogelijk te wissen, en vervolgens met 80.000 kilometers aan te bieden.
Als particulier kun je overigens alleen het status van de kilometers opvragen tegen betaling. De exacte kilometers met datums kunnen enkel door bedrijven opgevraagd worden.

Terug
Bovenaan