Klote situatie, need some advice!

Ferdi 2499074

Net ingestapt
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem, ik rijd in een Mercedes a klasse a180 w176 2012bj..
Na heel wat garages te hebben bezocht opgelicht te zijn etc ben in ten einde raad.. En dacht ik misschien dat iemand mij toch goed kan adviseren wat te doen..

Probleem:
Turbo knalde eruit (hoogstwaarschijnlijk door mijn chip stage 1) heb ik mijn turbo vervangen + lambdasonde sensor want die was aan vervanging toe..
Na reparatie merkte ik dat er niet iets klopte en ja hoor motor sloot zich zelf en was niet te starten niks..
Naar verbazing nadat ik de motorkap opende tot verbazing zat heel mijn blok onder olie je raad het al hij had alles eruit gegooid..

Terug naar de garage bleek een van mijn druklagers kapot te zijn netjes vervangen (kosten weer voor mij).
Dacht ik eindelijk af te zijn van de problemen maar jammer genoeg hield het daar niet mee op..


Weekje later merkte ik dat mijn motor ging tikken na 2500 toeren, voelde niet goed aan en ben weer per direct teruggereden naar de garage die mijn auto had gerepareerd.
Na het inleveren van mijn auto (ongeveer 3/4) weken nadat tie een grote deel van mijn motor had gedemonteerd was zijn conclusie dat de lagers allemaal vervormd waren en dat ik als het ware mijn motor moest vervangen.
Uitereraard was ik het er niet mee eens want na de reparatie van mijn turbo is dit allemaal begonnen.
Na discussie op discussie heb ik de openstaand bedrag van 1700 euro niet betaald (op aanbetaling 500) na.

Ik zit nu dus met een leuke a klasse waarvan ik weet dat tie het op de kortste termijn gaat begeven omdat mijn druklagers het niet lang meer gaan volhouden..
Voor de discussies gaf de monteur aan dat mijn beste keus een nieuwe motor (of 2de hands) die tegen de 3000 euro kosten te nemen.

Na al dat gedoe heb ik mijn auto meegenomen van de garage omdat ik het niet meer vertrouw.

Mijn vraag:
Heel wat onderdelen zijn nu vervangen (onderandere: turbo/alle filters/olie/druklager) een donor motor met de vraag of die wel goed is lijkt mij een te hoge risico.. Want je weet nooit of die ook wel echt goed is of niet het blijft een gok.. En dan hebben we het nog niet over de prijs..

Na wat research kwam ik erachter dat de revisie van de blok ook een optie is.. (uiteraard chip er ook vanaf halen dus standaard 122pk weer)..
Zitten hier ook nadelen aan? Loop ik dan net zo veel risico als een donorblok?

Heb met een andere garage contact opgenomen, waarbij ik heb opgevraagd hoeveel de revisie zal kosten (situatie ook uitgelegd) kwamen we tot een bedrag uit van tegen de 2000 euro.

Aub lezers, zit in een knoop en kom er niet meer aan uit...
 
Neem even contact op met Carrec Technocenter in Soest, Paul of Guido. Breng samen de problemen in kaart en kijk wat de oplossing moet worden. Carrec is gespecialiseerd in moeilijke gevallen en het is een kundige garage waar 'eerlijkheid' met een hoofdletter geschreven wordt. Zij kunnen je meteen vertellen wat stuk is en wat niet, maar ook wat onzin is en wat niet.
 
Heb je enig idee wat voor olie er heeft gelekt net na het vervangen van de turbo? Want een defect/lek druklager lekt in mijn ervaring gewoon naar beneden en niet over je motor heen.

Mocht het toch motorolie geweest zijn, dan kan het goed zijn dat de lagerschade daar gevolg van is.
 
Turbo knalde eruit (hoogstwaarschijnlijk door mijn chip stage 1)

Betekent dit niet dat je zelf de oorzaak bent?
 
Turbo jazeker, nadat de turbo is vervangen heb ik een km of 40-50 moeten rijden om de auto aan de turbo te wennen maar ook om. Resterende olie eruit te rijden.
En plotseling kwam ik tot een stilstand waarbij ik de auto ook niet meer kon starten dus hoe ik de motorkap open zat alles onder de olie.
Turbo ja
Vervolgschade na reparatie nee.
 
Dus als ik het goed begrijp is je turbo wegens defect vervangen.
Na deze reparatie heeft je motor olie gelekt en daarvoor is de druklager in de bak vervangen?
Kort na vervangen van de druklager heeft de de motor lagerschade opgelopen.

Ik neig er toch haast naar dat de overmatige olielekkage de veroorzaker van de lagerschade.

Hebben ze bijvoorbeeld de o-ring vervangen van de olie toevoer leiding naar de turbo. Deze raakt áltijd beschadigd en er wordt ook voorgeschreven dat de o-ring vervangen moet worden bij demontage van de leiding.
 
Gewoon laten maken na wat offertes bij een bovag garage, dan heb je 6 maanden garantie op de reparatie en vanwege conformiteit kan je dit bij een nieuw motorblok wel oprekken tot 3-4 jaar / 100.000km, de helft bij revisie schat ik.

Ja ik roep het hier altijd, chippen is leuk, meer power voor weinig maar je zet wel je blok van een paar k € op het spel en/of gedoe bij het herstel. Ze weten het allemaal zo goed die 'top tuners' ik schat dat ze nog geen halve procent van het testbudget van de fabrikant spenderen aan de software.
 
Nee precies mee eens, uit een kleine 1.6t blok valt ook niet veel te halen.

Heb voorlopig de tijd om hem even lekker te laten staan in de garage tussentijds even een goede garage opzoeken die mijn blok kan reviseren.
 
Ja precies, wat ik persoonlijk denk is dat op het moment dat mijn oude turbo kapot ging dat er stukjes af zijn gebroken en ingezogen door de motor en dat die pannekoeken tijdens het plaatsen van de nieuwe turbo niet goed hebben schoongemaakt.. Vandaar dat de lagers kapot zijn gegaan.

Achja donorblok vertrouw ik niet, dan maar een revisie in dit geval.
 
Als er voor de revisie een bedrag van tegen de € 2000,= wordt berekend dan vraag ik me al af wat ze dan precies gaan reviseren... het zal in ieder geval geen totale revisie incl. in- en uitbouwen gaan worden.
 
Waar heb je de auto gechiptuned? En heb je zelf dan herhaaldelijk zitten stampen langdurig of was het vermogen simpelweg te ver opgevoerd.. gebeurt wel vaker namelijk dat ze een standaard chip voor de auto erinpleuren zonder te kijken naar alle waardes. Half uurtje/uurtje werk en hoppa 2-400 euro rijker.
 
Ilias Lolzolo zei:
Waar heb je de auto gechiptuned? En heb je zelf dan herhaaldelijk zitten stampen langdurig of was het vermogen simpelweg te ver opgevoerd.. gebeurt wel vaker namelijk dat ze een standaard chip voor de auto erinpleuren zonder te kijken naar alle waardes. Half uurtje/uurtje werk en hoppa 2-400 euro rijker.

Ja dat praatje hoor ik hier zo vaak "geen standaard chip maar precisie maatwerk" Wat gaat zo'n maatwerktuner doen dan als er de zoveelste 1.8 TFSI komt aanrijden? Even lekker de injectoren blueprinten en nameten of de lagerschalen nog binnen tolleranties vallen? Of een uur of 6 op de rollenbak en bij allerlei temperaturen en toerentallen de onstekingstijd bijstellen?

Bij de fabrikant koop je soms ook een blok met 50pk meer zonder noemenswaardige verschillen behalve de software, dus ja chippen kan, maar al dat maatwerk daar geloof ik niet zo in. Je kan zelfs zeggen, hoe meer maatwerk hoe riskanter het wordt, een 2 liter BMW blok doet 184 of 248pk, als een tuner na veel testen en proberen daar bij 20 auto's 300 pk van heeft gemaakt, waarom zou je dan nog bij de 21ste auto aan de knoppen gaan draaien? Dat doet een fabrikant toch ook niet? Hoe verder je gaat tot het uiterste hoe riskanter het wordt.

En onder de streep, als jij auto nummer 50 bent met een blok en je komt bij de tuner, je hebt net wat meer slijtage dan de 49 voorgangers of je rijdt net even wat vaker erg hard met meer belading, dan is er inderdaad een kans dat je binnen korte tijd wel stil staat.
 
Ik lees nergens wat de oorzaak van het olieverlies is geweest na de reparatie van de turbo.
Ik heb sterk de indruk dat daarbij iets verkeerd is gegaan en dat door het rijden met te weinig olie de lagers een beste knauw gekregen hebben en nu defect zijn.
Ik zou toch nog maar eens ernstig gaan praten met de reparateur van de turbo.
 
Terug
Bovenaan