Klepperende gasklep veroorzaakt noodloop en foutcodes P1515 en P1516

Cupra 6K2

Startmotor
Goedemiddag auto-liefhebbers,

Dit jaar al een aantal grote uitgaven gedaan aan mijn geliefde Astra G Coupe (Z22SE), maar helaas nog niet voldoende. Er zit een nieuwe motor, koppeling, dynamo en accu in, maar ik heb nu problemen met mijn gasklep/gaspedaal. Als ik de auto op contact zet, hoor ik een klepperend geluid. Wat blijkt, de gasklep gaat heel snel vibreren alsof hij zichzelf probeert de kalibreren. Vervolgens als de motor wel wilt starten gaat deze in noodloop en blijft deze 2500 toeren stationair draaien met een begrenzing op 3500 toeren. Als je gas geeft zie je de gasklep niet bewegen, maar de toeren lopen wel langzaam op. Soms wil de motor ook niet starten, maar na een paar dagen wel weer (direct noodloop ook).

Hier een video van de gasklep:

De auto reed probleemloos. Vervolgens 20 minuten geparkeerd en een koplampje vervangen en toen ik de auto daarna weer op contact zetten was gelijk het probleem met de klepperende gasklep.

De foutcodes die ik krijg zijn de volgende:
- P1515: Control Module Throttle Actuator Position Performance
  • De mogelijke oplossingen hiervoor zijn:
    • Poor connection at the Throttle Actuator Control (TAC) module
    • Faulty TAC module
    • Faulty Throttle Pedal Position (TPP) or Throttle Position (TPS) sensors
    • Binding or bent throttle plate-failed throttle body
- P1516: Throttle Actuator Control Module Throttle Actuator Position Performance
  • De mogelijke oplossingen hiervoor zijn:
    • Binding or bent Throttle Plate
    • Faulty Throttle Body Assembly
    • Throttle Body Assembly harness is open or shorted
    • Throttle Body Assembly circuit poor electrical connection
    • Faulty Engine Control Module (ECM)
Gebaseerd hierop vermoed ik dat de oorzaak hoogstwaarschijnlijk in het gasklephuis zelf zit of de bedrading naar de connector van de gasklep ook al ben ik daarbij niet in de buurt geweest. Het kan hem ook in de elektrische gaspedaal module zitten, maar dat lijkt me zo'n simpele module dat ik die kans kleiner acht. Wat denken jullie? Waar zouden jullie mee beginnen om te controleren/vervangen?

Ik houd jullie op de hoogte!

Fijn weekend,
Casper

Ik zie sowieso al dat er een bout mist bij je gasklephuis. Dat kan voor valse lucht zorgen.
Dat heeft niet zozeer te maken met je foutmeldingen, maar is wel iets wat een probleem kan hebben veroorzaakt. De gasklep wordt namelijk constant bijgeregeld en met valse lucht in het systeem moet dat meer gebeuren dan normaal

Ik zou in dit geval een ander gasklephuis proberen. De gasklep hoort bij het starten zichzelf op zn 0 positie te zetten en die procedure gaat hier mis. Een ander gasklephuis van de sloop halen en kijken of die hetzelfde probleem geeft (gasklep van de loop kan wel hetzelfde probleem hebben overigens)

Heel vaak komt dat gewoon door een intern defect. Het zijn over het algemeen kunststof tandwieltjes en de slijtage is eigenlijk altijd het grootst op de 0 en stationair positie, omdat deze het meest gebruikt worden. Als de speling te groot wordt of de tandjes afbreken krijgt het systeem de klep niet meer op zijn 0 positie en dat kan dan in een klepperend gasklep resulteren of bijvoorbeeld in een onregelmatige stationairloop.
Een vervuilde gasklep kan dezelfde symptomen geven. maar door de boel schoon te maken weet je dat snel genoeg. Meestal komt daar dat klepperen niet bij voor.

Het feit dat de klep nog kleppert en er een foutcode uit komt rollen wilt in elk geval zeggen dat de aansturing zijn werk nog doet (niet of dit goed gebeurt, maar er is in elk geval connectie tussen ecu en gasklep)

Hallo Pobresh,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en uitleg. Klinkt plausibel! Ik heb een gasklephuis besteld op onderdelenlijn. Hopelijk kan ik van de week vertellen of dit het probleem heeft opgelost. Ik laat van me horen!

Groeten,
Casper

Goedenavond allemaal!

Het heeft even geduurd, maar ik heb het gasklephuis vorige week gewisseld. Probleem opgelost! Loopt weer mooi stationair, rijdt gewoon weer zoals het hoort. Hij heeft zichzelf ingeleerd, dus dat scheelde. Als ik het oude gasklephuis schudde, kon ik horen dat er iets los zat in het gietstuk. Klonk als kunststof. En zoals jij al zei, Pobresh, zal inderdaad een afgebroken kunststof tandwieltje de oorzaak zijn geweest. Nogmaals bedankt voor je analyse en reactie!

Fijne avond!

Groeten,
Casper

Fijn dat het probleem daarmee is opgelost @Cupra 6K2 en top dat je dat ons nog even laat weten (y)
Als er iets intern rammelt is dat meestal wel een teken van een mechanisch defect inderdaad.

Het scheelt dat het inleren vanzelf goed is gegaan. Soms moet dit wel gebeuren met de computer er aan.

Nu wel alle 4 de boutjes gebruikt? ;)

Terug
Bovenaan