Kleppendeksen blijft lekken

Mechanix

Kilometervreter
Goedemorgen,

In september is de kleppendekselpakking van mijn Fiesta met Endura E motor vervangen. Kort daarop begon deze opnieuw te lekken. De dealer heeft dit onder garantie verholpen. Maar sinds enige tijd lekt er weer olie, en wel op de aansluitpunten van het kleppendeksel.

Even een fotootje (gepikt van het internet) om te laten zien wat ik bedoel:

rh0qp3.jpg

Op de omcirkelde aansluitpunten lekt er dus olie weg. De dealer heeft geprobeerd dit te verhelpen met vloeibare pakking, maar dit mag niet baten. Hebben jullie een idee hoe dit op te lossen? Of gewoon lekker zo laten en eens in de zoveel tijd een lap erover halen?

Ik neem aan dat de juiste vloeibare pakking is gebruikt? Grijze, voor olie? Kleppendeksels worden vaak te strak aangedraaid. Dat werkt averechts. Misschien dat dat hier ook het geval is geweest?

Zwarte ken ik niet. De veel gebruikte loctite is grijs. Maar dan zal het wel de goede kit zijn. Ik neem aan dat de pakking aan de binnenzijde van de boutgaten is gelegd, niet aan de buitenzijde?

Heb je niet wat teveel carterdruk?

Ik had het probleem ook bij de Clio RS, heb die boutjes destijds meen ik los gehad stuk voor stuk en ook wat voorzien van loctide. Maar heel exact herinner ik het me niet meer. Moet ik even speuren naar het oude topic.

Even twee foto's gemaakt ter verduidelijking:

2jdqf5i.jpg

Je ziet olie op de rand van het kleppendeksel liggen.

vz8mtc.jpg

De dealer heeft kit onder het bevestigingsplaatje / schroef gedaan, maar zoals je ziet baat het niet veel.

@adinsx: loste dat uiteindelijk wel het probleem op?

Mechanix zei:
@adinsx: loste dat uiteindelijk wel het probleem op?

Ja, en ik heb het even teruggezocht. Ik heb destijds alle 23 klepdekselboutjes een voor een gelost en voorzien van wat vloeibare pakking:

Mechanix zei:
Goedemorgen,

In september is de kleppendekselpakking van mijn Fiesta met Endura E motor vervangen. Kort daarop begon deze opnieuw te lekken. De dealer heeft dit onder garantie verholpen. Maar sinds enige tijd lekt er weer olie, en wel op de aansluitpunten van het kleppendeksel.

Even een fotootje (gepikt van het internet) om te laten zien wat ik bedoel:

rh0qp3.jpg

Op de omcirkelde aansluitpunten lekt er dus olie weg. De dealer heeft geprobeerd dit te verhelpen met vloeibare pakking, maar dit mag niet baten. Hebben jullie een idee hoe dit op te lossen? Of gewoon lekker zo laten en eens in de zoveel tijd een lap erover halen?

Is een nieuwe kleppendekselpakking niet veel efficiënter?

Wel even controleren of dit de correcte pakking is.

Zoals je ziet, is die op de foto van internet daar ook wat zweterig.

Ik ken het probleem helaas maar al te goed. Ik heb veel Fords gehad, en allemaal hadden ze in meer of mindere mate een vette/natte rand aan het kleppendeksel. Er is maar 1 remedie: koop een originele pakking bij Ford (kurk). Die houdt ongeveer 1-2 jaar. Controleer met een rei of het deksel nog recht is, meestal is het verbogen door te hard aandraaien. Buig eventueel terug.

Draai de boutjes van binnen naar buiten aan, met een zo kort mogelijk 1/4 rateltje. Met groter gereedschap draai je hem steevast te hard aan. Kit is niet nodig!

Het voordeel is dat de pakking van Ford vaak nog goedkoper is dan de aftermarket pakkingen.
Zelfs van gerenommeerde merken als Payen, Reinz of Elring zijn de aftermarket pakkingen voor de oudere Fords ruk...

De Köln-V6, pinto's, CVH, Endura-D's die ik gehad heb, altijd hetzelfde liedje. Kit is symptoombestrijding.

TomTom zei:

Ik ken het probleem helaas maar al te goed. Ik heb veel Fords gehad, en allemaal hadden ze in meer of mindere mate een vette/natte rand aan het kleppendeksel. Er is maar 1 remedie: koop een originele pakking bij Ford (kurk). Die houdt ongeveer 1-2 jaar. Controleer met een rei of het deksel nog recht is, meestal is het verbogen door te hard aandraaien. Buig eventueel terug.

Draai de boutjes van binnen naar buiten aan, met een zo kort mogelijk 1/4 rateltje. Met groter gereedschap draai je hem steevast te hard aan. Kit is niet nodig!

Het voordeel is dat de pakking van Ford vaak nog goedkoper is dan de aftermarket pakkingen.
Zelfs van gerenommeerde merken als Payen, Reinz of Elring zijn de aftermarket pakkingen voor de oudere Fords ruk...

De Köln-V6, pinto's, CVH, Endura-D's die ik gehad heb, altijd hetzelfde liedje. Kit is symptoombestrijding.

Dank! Daar heb ik wat aan.

Maar wat het vreemde is: de pakking is vervangen door een Ford-dealer. Zou Ford zelf dan niet de goede pakking hebben gebruikt? Of gewoon onvoorzichtig gewerkt onder het mom van 'het is toch maar een oud ding'?

Denk dat ik het voorlopig even zo laat. De auto rijdt verder goed en verbuikt buiten het zweten geen olie. Misschien dat ik eens zo'n pakking koop en hem zelf ga monteren. Eens kijken of ik hem wel lekvrij krijg.

Mechanix zei:
TomTom zei:

Dank! Daar heb ik wat aan.

Maar wat het vreemde is: de pakking is vervangen door een Ford-dealer. Zou Ford zelf dan niet de goede pakking hebben gebruikt? Of gewoon onvoorzichtig gewerkt onder het mom van 'het is toch maar een oud ding'?

Denk dat ik het voorlopig even zo laat. De auto rijdt verder goed en verbuikt buiten het zweten geen olie. Misschien dat ik eens zo'n pakking koop en hem zelf ga monteren. Eens kijken of ik hem wel lekvrij krijg.
De vraag is of het deksel zelf nog recht is. Zoals gezegd worden die dingen doorgaans veel te vast gedraaid. Zeker bij deksels die met 4 of zelfs maar 2 boutjes vast zitten (Peugeot) ligt lekken dan snel op de loer.

Terug
Bovenaan