Kleine schade toyota aygo voorlip

Aygo2017

Wegverkenner
Hallo allen,

Mijn vriendin is laatst met mijn mk2 aygo tegen iets aangereden waardoor het rubberen lipje onder de voorbumper beschadigd is (niet de bumper zelf). Ik bedoel het lipje zoals in deze foto:

Nu kan ik niet goed onder de auto kijken, maar ik neem aan dat je deze makkelijk kan vervangen of deze gewoon kan weghalen? Ik weet de specifieke functie niet, misschien iets om steentjes etc tegen te houden?

Ik heb even op internet gekeken voor een nieuwe maar kan niet echt iets vinden. Weten jullie raad?

Mvg!

Even een handige forummer checken, kun jij wellicht helpen @Pobresh ?
Zolang media tags (waaronder imgur foto's zoals in dit geval) onder sociale media cookies worden verstopt omdat ze gelijk omgezet worden kan ik ze niet zien... Dat cookiebeleid is veel te strak afgesteld .. Ook een aandachtspuntje @Joost Boers :oops:
Gelukkig werkt het wel via een normale link: Rechtstreekse link naar de afbeelding uit de startpost

Afijn terug naar het onderwerp: Die lip is onderdeel van de bodemplaat/bumper samenstelling en een los onderdeel.

Met wat googlen kwam ik bij het volgende uit:
Afhankelijk van wat je kapot is heb je de volgende onderdeelnummers nodig:
Bodemplaat: 52618
Lip midden: 76851 (eventueel: 76877 ook nog)
Lip zijkanten (L+R) 76859B + 76869B
Zie onderstaande links:
Bron onderdeelnummers toyota aygo Frontlip

Bron onderdeelnummers toyota aygo front bumper

Ze zitten met een behoorlijke hoeveelheid boutjes vast als je alles moet vervangen.

Het dient inderdaad om wat winddeflectie en minder kans op steentjes tegen je lak.
De onderzijde zorgt ervoor dat er ook geen opspattende stenen en teveel water direct achter de bumper of in de motorruimte terecht komt (ofja.. minder grote hoeveelheiden, want het houdt uiteindelijk lang niet alles tegen), maar het ziet er ook net even wat netter uit.

Gewoon even kijken wat er kapot is en een 2e handse scoren via bijvoorbeeld onderdelenlijn of de lokale sloperij.

Enne tip: Iets minder rap over de drempels en opletten bij parkeerplaatsen met varkensruggen de volgende keer ;)

Onze Aygo uit 2021 heeft ook die lip en een beetje drempel betekent zelfs stapvoets geschraap. Bij een 2022/2023 uitvoering is dat onding verdwenen. Het is dat het private lease is, anders was hij er al lang onderuit geweest.

Terug
Bovenaan