Kleine diesel tot €3000

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar een kleine diesel tot €3000
Na bouwjaar 2008
Cruise control en airco zijn een must
Wat raden jullie aan en wat juist af?
Alvast bedankt

Mvg. Martin Kort
 
- Bij de 1.6 HDI de 8 klepper nemen en de 16 klepper laten staan
- de 1.3 van fiat kampt met ketting problemen, deze 1.3 zit ook in de Opel Corsa en Chevrolet aveo.
- de 1.7 diesel van isuzu , is een parel en zit in de Corsa.
- 1.2 TDI van VW, Skoda en seat is waardeloos
- 1.6 TDI komt goed uit de verf in de Ibiza, Fabia en polo.
 
De Opel Corsa met 1.7cdti is een enorm goede motor. Heel sterk, zuinig en betrouwbaar.

De 1.5dci (in oa de Renault Clio) is ook een goede motor. Minder sterk maar wel net zo betrouwbaar.
 
Oké bedankt voor jullie reacties!
Zat zelf naar een Punto EVO te kijken, vind het een mooie auto om te zien en luxe aangekleed
Ketting probleem had ik al van gehoord, zijn er nog meer problemen van bekend?
 
Gezien het lage budget zou ik een Ik een Renault Twingo 1.5 DCI aanraden, je koopt ze voor weinig geld, uit een relatief nieuw bouwjaar. De auto is door het lage gewicht voordelig om te rijden, de techniek is goed.

De 1.5 DCI is een fijne diesel.
 
ak2 zei:
Gezien het lage budget zou ik een Ik een Renault Twingo 1.5 DCI aanraden, je koopt ze voor weinig geld, uit een relatief nieuw bouwjaar. De auto is door het lage gewicht voordelig om te rijden, de techniek is goed.

De 1.5 DCI is een fijne diesel.

Zat ik ook al naar te kijken, maar vind het interieur echt een afknapper. Veel te goedkoop en erg vrouwelijk
 
Martin 3690767 zei:
ak2 zei:
Gezien het lage budget zou ik een Ik een Renault Twingo 1.5 DCI aanraden, je koopt ze voor weinig geld, uit een relatief nieuw bouwjaar. De auto is door het lage gewicht voordelig om te rijden, de techniek is goed.

De 1.5 DCI is een fijne diesel.

Zat ik ook al naar te kijken, maar vind het interieur echt een afknapper. Veel te goedkoop en erg vrouwelijk

Kijk anders ook naar de Phase 2 vanaf 2012. Gezien het kleine budget zou ik niet teveel eisen stellen. Een andere prima optie is de Renault Clio 1.5 DCI.

Voor andere interessante, goede en fijne auto's zoals de de Citroën DS3 1.6 (E-)HDI en broertje Citroën C3 (2) 1.6 (E-)HDI is het budget gewoon te klein.
 
Martin 3690767 zei:
Oké bedankt voor jullie reacties!
Zat zelf naar een Punto EVO te kijken, vind het een mooie auto om te zien en luxe aangekleed
Ketting probleem had ik al van gehoord, zijn er nog meer problemen van bekend?

Je kan beter een wat oudere Punto gaan met de 1.9 jtd ,of kijken of er nog een 1.6 jtd ergens staat. Of voor de grotere bravo gaan, want die zijn er genoeg met de 1.6jtd
 
Auto encyclopedie zei:
Martin 3690767 zei:
Oké bedankt voor jullie reacties!
Zat zelf naar een Punto EVO te kijken, vind het een mooie auto om te zien en luxe aangekleed
Ketting probleem had ik al van gehoord, zijn er nog meer problemen van bekend?

Je kan beter een wat oudere Punto gaan met de 1.9 jtd ,of kijken of er nog een 1.6 jtd ergens staat. Of voor de grotere bravo gaan, want die zijn er genoeg met de 1.6jtd
Maar dan zit je met de extra fijnstof toeslag etc
 
En wat zijn de km standen die ik het beste kan laten staan? 1.5dci/1.3jtd?
 
Auto encyclopedie zei:
Martin 3690767 zei:
Oké bedankt voor jullie reacties!
Zat zelf naar een Punto EVO te kijken, vind het een mooie auto om te zien en luxe aangekleed
Ketting probleem had ik al van gehoord, zijn er nog meer problemen van bekend?

Je kan beter een wat oudere Punto gaan met de 1.9 jtd ,of kijken of er nog een 1.6 jtd ergens staat. Of voor de grotere bravo gaan, want die zijn er genoeg met de 1.6jtd
Waarom? Zo'n 1.3 mjet is een stuk moderner. En gechipt naar 102pk ook erg fijn.
Wel preventief de ketting laten vervangen, want Fiat gaat je hierin helaas niet tegemoet komen (heb ik al eens gevraagd).
 
speedtouch zei:
Wat vind je hier van?:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/fiesta/47846426
Vind een fiesta ook erg leuk idd, deze kleur vind ik wel vreselijk😂
En budget hangt er nog beetje van af wat ik voor mijn auto weer krijg
 
Barri zei:
Auto encyclopedie zei:
Martin 3690767 zei:
Oké bedankt voor jullie reacties!
Zat zelf naar een Punto EVO te kijken, vind het een mooie auto om te zien en luxe aangekleed
Ketting probleem had ik al van gehoord, zijn er nog meer problemen van bekend?

Je kan beter een wat oudere Punto gaan met de 1.9 jtd ,of kijken of er nog een 1.6 jtd ergens staat. Of voor de grotere bravo gaan, want die zijn er genoeg met de 1.6jtd
Waarom? Zo'n 1.3 mjet is een stuk moderner. En gechipt naar 102pk ook erg fijn.
Wel preventief de ketting laten vervangen, want Fiat gaat je hierin helaas niet tegemoet komen (heb ik al eens gevraagd).
Heb jij ervaring met de 1.3? Heb een leuke Punto gezien. 250000 gelopen maar ketting is recent vervangen
 
In deze Ford Fiesta ligt de tweede generatie 1.6 HDI van Peugeot met 95 pk, dat is de motor die je moet hebben.

De kilometerstand is niet heel belangrijk, belangrijker is een sluitende onderhoudshistorie en hoe er mee om is gegaan. Heel veel korte stukjes is niet goed. Je kijkt naar oudere auto's reserveer dus wat geld voor onderhoud en reparatie. Bij reparaties kijk even om je heen, bij specialisten kun je vaak veel geld besparen.

De 1.5 DCI heeft een distributieriem kijk wanneer die weer vervangen moet worden.
 
Martin 3690767 zei:
Barri zei:
Auto encyclopedie zei:
Martin 3690767 zei:
Oké bedankt voor jullie reacties!
Zat zelf naar een Punto EVO te kijken, vind het een mooie auto om te zien en luxe aangekleed
Ketting probleem had ik al van gehoord, zijn er nog meer problemen van bekend?

Je kan beter een wat oudere Punto gaan met de 1.9 jtd ,of kijken of er nog een 1.6 jtd ergens staat. Of voor de grotere bravo gaan, want die zijn er genoeg met de 1.6jtd
Waarom? Zo'n 1.3 mjet is een stuk moderner. En gechipt naar 102pk ook erg fijn.
Wel preventief de ketting laten vervangen, want Fiat gaat je hierin helaas niet tegemoet komen (heb ik al eens gevraagd).
Heb jij ervaring met de 1.3? Heb een leuke Punto gezien. 250000 gelopen maar ketting is recent vervangen
Ik heb 2,5 jaar zo'n Punto 1.3 mjet gehad. Forummer Sanoma rijdt er nog steeds eentje overigens.
Fijne auto. Ik had 'm laten chippen bij Savali, daardoor pakte ie net wat lekkerder op.
250.000km is wel redelijk wat, maar met net een nieuwe ketting denk ik dat er goed voor gezorgd is. Een vervanging is namelijk preventief: in tegenstelling tot de TSI blokken gaat de ketting namelijk niet eerst rammelen, dus je hoort het niet aankomen. Roetfilter, verstuivers, dat zijn wel dingen die tussen de 200dkm en 250dkm komen bij een diesel, dus check even of die vervangen zijn.
 
Is een Sandero ook nog een optie?

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/129641703/Android?s=1-1-0-0-1-1

Even niet in de gelegenheid om kenteken en garage te checken
 
Auto encyclopedie zei:
Is een Sandero ook nog een optie?

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/129641703/Android?s=1-1-0-0-1-1

Even niet in de gelegenheid om kenteken en garage te checken
Er staat alleen geen Sandero te koop binnen het budget, die jij linkt is verkocht.
 
Auto encyclopedie zei:
Is een Sandero ook nog een optie?

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/129641703/Android?s=1-1-0-0-1-1

Even niet in de gelegenheid om kenteken en garage te checken

...en verder ook niet gecheckt:
https://www.autowereld.nl/dacia/sandero/1-5-dci-laureate-32648340/details.html - Deze occasion bestaat niet meer op AutoWereld.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/dacia/sandero/48004835 - Deze pagina bestaat helaas niet (meer).
https://www.nederlandmobiel.nl/index.php?module=advertentie_niet_beschikbaar&voertuig=auto - De advertentie die u wilt raadplegen is niet meer beschikbaar.
 
Jazzik zei:
Auto encyclopedie zei:
Is een Sandero ook nog een optie?

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/129641703/Android?s=1-1-0-0-1-1

Even niet in de gelegenheid om kenteken en garage te checken

...en verder ook niet gecheckt:
https://www.autowereld.nl/dacia/sandero/1-5-dci-laureate-32648340/details.html - Deze occasion bestaat niet meer op AutoWereld.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/dacia/sandero/48004835 - Deze pagina bestaat helaas niet (meer).
https://www.nederlandmobiel.nl/index.php?module=advertentie_niet_beschikbaar&voertuig=auto - De advertentie die u wilt raadplegen is niet meer beschikbaar.

Vanmorgen stond die nog op autowereld. De andere 2 niet opgekeken.
 
Je zou ook eens kunnen kijken naar een Hyundai Getz 1.5 CRDi
https://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=3385724&herkomst=gpl#specifics
 
Jazzik zei:
Je zou ook eens kunnen kijken naar een Hyundai Getz 1.5 CRDi
https://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=3385724&herkomst=gpl#specifics

Jij die een diesel tipt, heeft dat te maken met goede voornemens? Welkom bij de club dan maar.
 
Auto encyclopedie zei:
Jazzik zei:
Je zou ook eens kunnen kijken naar een Hyundai Getz 1.5 CRDi
https://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=3385724&herkomst=gpl#specifics

Jij die een diesel tipt, heeft dat te maken met goede voornemens? Welkom bij de club dan maar.

Nee
c086.gif
, maar voor dit budget is er helaas geen fatsoenlijke kleine hybride te koop.
 
Heb jij ervaring met de 1.3? Heb een leuke Punto gezien. 250000 gelopen maar ketting is recent vervangen
Net als met elke auto: goed onderhoud is belangrijk. Vooral bij die kleine, geknepen, turbodieseltjes voorkomt dat gewoon problemen.
Mij werd door diverse garages geadviseerd om regelmatig de olie te vervangen: heb ik dan ook gedaan. Inmiddels 230.000 km op de teller en 5 jaar in bezit en geen bijzonderheden gehad.
Tuurlijk: brand wel eens een lampje of er zit een storing in maar tot nu toe waren dat geen grote zaken.

Ketting niet preventief laten vervangen moet ik zeggen.

Paar andere aandachtspunten, waarbij ook een paar aandachtspunten ivm hogere km-stand:
Koppeling
Roest motorkap en achterklep rand, binnenkant
Melding 'start/stop niet beschikbaar': kan veel oorzaken hebben, 1 is een accu die van mindere kwaliteit is (duur ding om te vervangen)
Beweging in de voorstoelen (kan gewoon weer vastgezet worden)
Deurklinken achterdeuren die moeilijk doen
Schokdempers achter

Maar al met al is het kettingprobleem bij de 1.3 hetgeen waar de meeste mensen het meest huiverig voor zijn en waar je het meest over leest op het internet.
Ik heb met mijn Puntootje weinig problemen gehad: ik vind het daarnaast een mooie auto met een mooi interieur, redelijk ruim en rijdt prima. Op dit moment heb ik in elk geval nog geen goede reden om 'm weg te doen ;)
 
Bedankt voor jullie reacties, ik ga er binnenkort ff een dag op uit kijken wat ik fijn vind rijden. Punto/Twingo/Clio die richting
Qua kosten aan onderhoud en reparaties maakt voor mij niet echt uit aangezien ik zelf monteur ben
 
Ik heb een Megane 1.5 dci bouwjaar 2012 gehad van 2013 tot 2018, km stand 18.000 tot 167.000, onderhoud en reparaties circa 8.000 euro, 2x met pech langs de snelweg 1x op noodloop dealer weten te bereiken.
Van 2011 tot 2019 als tweede (woon-werk) auto een Grande Punto 1.3 mjet gehad, km stand 0 tot 115.000, onderhoud en reparaties minder dan 1000 euro.

De mjet kan een ketting probleem krijgen, echter lang niet alle auto's hebben dit en volgens zeggen hoor je het aankomen. Verder is de Grande Punto een erg betrouwbare auto.
 
Vin cent zei:
Ik heb een Megane 1.5 dci bouwjaar 2012 gehad van 2013 tot 2018, km stand 18.000 tot 167.000, onderhoud en reparaties circa 8.000 euro, 2x met pech langs de snelweg 1x op noodloop dealer weten te bereiken.
Van 2011 tot 2019 als tweede (woon-werk) auto een Grande Punto 1.3 mjet gehad, km stand 0 tot 115.000, onderhoud en reparaties minder dan 1000 euro.

De mjet kan een ketting probleem krijgen, echter lang niet alle auto's hebben dit en volgens zeggen hoor je het aankomen. Verder is de Grande Punto een erg betrouwbare auto.

Twingo DCi is een andere motor. ;)
 
Vin cent volgens mij heb je echt bijzonder veel pech gehad, de 1.5 DCI van Renault staat goed aangeschreven, en is een betrouwbaar blok. Overigens is de 1.3 multijet van Fiat ook prima, mits je maar preventief de distributieketting ketting vervangt.

In deze prijsklasse is het belangrijk hoe er mee is omgegaan, de onderhoudshistorie is belangrijk.
 
ak2 zei:
Vin cent volgens mij heb je echt bijzonder veel pech gehad, de 1.5 DCI van Renault staat goed aangeschreven, en is een betrouwbaar blok. Overigens is de 1.3 multijet van Fiat ook prima, mits je maar preventief de distributieketting ketting vervangt.

In deze prijsklasse is het belangrijk hoe er mee is omgegaan, de onderhoudshistorie is belangrijk.
Dat is eigenlijk bij elk budget wel zo, maar idd als ik voor een Punto ga niet de ketting recent vervangen zijn
 
Terug
Bovenaan