Kleine banden op auto

RaceChinees

Net ingestapt
Hallo eerste vraag hier.

Ik heb mijn oude auto, een hyundai Getz ingeruild voor een hyundai i20. Winterbanden mee inleveren leverde niet echts iets op, dus heb ik ze gehouden.
De maat van de banden zijn 175/65 14. Op de i20 wordt bij een 14 inch velg een 175/70 aangeraden. Kan ik zonder problemen mijn oude winterbanden overzetten naar mijn i20? Ik weet dat er 8mm hoogte verschil zit op de band hoogte, dus ik krijg een iets grotere teller afwijking, maar verder nog wat? Geen van beide hebben TPMS.

Alvast dank!

Probleempje!
Hier de omwisselingsberekening. Let op het kadertje onderaan. Zelf even de maten invullen en zie een verschil van -2,91%. Dat is teveel. https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Met zo`n bijnaam moet je eens een dorp verderop de rijsttafel gaan halen.

170/70R14 neem ik aan?    3% is een behoorlijk verschil.

Daarnaast goed kijken naar je loadindex.    82T standaard voor 65, 84T voor 70. Tenzij je extra load hebt, dan is het verschil groter.

T is overigens snelheid, het getal geeft de loadindex aan.    T kan ook H zijn bijvoorbeeld.

Boppie zei:
Met zo`n bijnaam moet je eens een dorp verderop de rijsttafel gaan halen.

170/70R14 neem ik aan?    3% is een behoorlijk verschil.

Daarnaast goed kijken naar je loadindex.    82T standaard voor 65, 84T voor 70. Tenzij je extra load hebt, dan is het verschil groter.

Had even geen inspiratie voor een alias, dus dan maar mijn wedstrijd alias (Triathlon). In een auto vinden mensen dat ik rij als een opa. ;)

Misschien toch maar wat nieuwe rubber onder de velgen steken.

Nltomba zei:
Gewoon doen. Ja de teller wijkt een beetje af. So what?

Is NL hier hè, mag niet ;) Afgezien daarvan, hoe oud zijn die banden en wat is het profiel? Ouder dan 5 jaar of minder dan 4mm profiel is sowieso 'op'.

R-W zei:
Nltomba zei:

Is NL hier hè, mag niet ;) Afgezien daarvan, hoe oud zijn die banden en wat is het profiel? Ouder dan 5 jaar of minder dan 4mm profiel is sowieso 'op'.

4,5 jaar met 6,5 en 7,5mm profiel... Dus wat leeftijd betreft wou ik ze of nu of volgend jaar vervangen. Grip is wel handig als je berg op rijdt. :)

RaceChinees zei:
R-W zei:
Nltomba zei:

4,5 jaar met 6,5 en 7,5mm profiel... Dus wat leeftijd betreft wou ik ze of nu of volgend jaar vervangen. Grip is wel handig als je berg op rijdt. :)

Zo heel duur zijn nieuwe banden nu ook weer niet, bijv: https://www.bandenspotter.nl/nokian/wr-d3/175-70-r14-84t-201058/

Zat eigelijk meer aan deze te denken: Snowtrac 3 (of 3 XL). Zijn er voordelen om een hogere T waarde te kiezen als toch niet het maximum gaat bereiken?

Scoorde goed in de test een tijdje geleden en ook iets van €50 per band. Nu even checken of ik de velgen in iedergeval wel kan herbuiken. Zag op steekmaat.nl die het zelfde zijn. Moet nog even naar de wielen zelf kijken. Iemand idee waar ik eventueel info van steekmaat nog een keer kan controleren?

Ik ga me even compleet offtopic in deze discussie mengen.
Hoe belangrijk is de leeftijd van de banden eigenlijk. De banden om mijn auto zijn namelijk 14 jaar oud maar zonder scheurtjes en met voldoende profiel.

Tobias Hopamn zei:
Hoe belangrijk is de leeftijd van de banden eigenlijk. De banden om mijn auto zijn namelijk 14 jaar oud maar zonder scheurtjes en met voldoende profiel.

Wat denk je er zelf van?

Als je losse banden hebt: kun je hergebruiken, afwijking mag max rond de 3% bedragen. En met deze maten zit je daar nog binnen.
Die 3% is trouwens nergens wettelijk vastgelegd, ik ken genoeg voorbeelden die met bijna 8% afwijking rondrijden. Tis een indicatie.
Hou er wel rekening mee dat je snelheid iets afwijkt (gemiddeld 2 tot 4km trager dan origineel)

Woon je in belgië mag dit echter niet! Regels zijn daar veel stricter

Teller klopt nooit, ook niet bij een nieuwe auto. Je rijdt altijd een km of 4/5 langzamer dan je teller aangeeft. Dit is normaal.

Waar je op moet letten: zorg dat je winterbanden een aparte set velgen heeft. Heeft die dit al moet je letten op zowel de steekmaat als de naafdiameter. Kleiner past niet, groter wel maar kan centreerproblemen geven bij onjuiste montage. Veel fabrikanten houden jarenlang ongeveer hetzelfde aan. Dus kan best dat je geluk hebt.

Je geeft aan dat je banden 4,5jaar oud zijn en rond de 6,5 a 7,5mm profiel hebben: gewoon nog een winter gebruiken.
4 mm of 6 jaar is bij winterbanden, daarna rij je ze gewoon op in de zomer, want officieel mag je tot 1,6mm profiel gewoon gebruiken, alleen in de winter heb je er geen voordeel meer van bij minder dan 4mm
Winterbanden slijten dan extra hard en je hebt nog profiel genoeg. Tevens mag dat ook gewoon (apk e.d.)

Tobias Hopamn zei:

Gemiddeld een jaar of 6. Meestal wordt max 10 jaar aangehouden voor je ze moet gaan vervangen, ongeacht de staat.
Profieldiepte: 1,6mm bij zomerbanden (2,2 is adviespunt bij apk) en 4mm bij winterbanden (voor apk niet, voor alle winter-eigenschappen te behouden wel!)

Maakt voor apk niks uit. Maar ik adviseer je om ze te vervangen. Kans op klapband word steeds groter.
Kijk ook je reservewiel na.

Zelf gehad: klapband met een oude band en vervolgens deed het reservewiel (net zo oud) het ook niet lang. Daar sta je dan aan de kant van de weg!
Dit was trouwens met 2e hands banden waarvan ik de leeftijd niet wist. Nu let ik daar dus wel op.

RaceChinees zei:
Zat eigelijk meer aan deze te denken: Snowtrac 3 (of 3 XL). Zijn er voordelen om een hogere T waarde te kiezen als toch niet het maximum gaat bereiken?

Scoorde goed in de test een tijdje geleden en ook iets van €50 per band. Nu even checken of ik de velgen in iedergeval wel kan herbuiken. Zag op steekmaat.nl die het zelfde zijn. Moet nog even naar de wielen zelf kijken. Iemand idee waar ik eventueel info van steekmaat nog een keer kan controleren?

Misschien is dit dan nog wel even interessant:
Snowtrac 3: https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Vredestein/Snowtrac-3.htm
WR-D3: https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nokian/WR-D3.htm

Die Nokians heb ik (oa) ook en dat zijn prima banden.

Met die bandenmaat zou ik Goodyear UltraGrip 9 aanraden. Kijk ook naar de remweg bij nat, is erg belangrijk met het NL-weer. Sommige winterbanden zijn ronduit gevaarlijk qua remweg.

De maten die je aangeeft kan gewoon. Mijn Corsa banden wijken 2,8% af en volgens Opel mag dat omdat het een winterband is. De nadelen: grotere snelheidsafwijking (+9km/h), grotere afwijking kilometerstand (+10% erbij!). Voordelen: meer koppel, dus nauwelijks afwijking voor verbruik ondanks iets hogere toerental (iets minder terugschakelen).

Als je niet veel rijd dan zal ik gewoon met deze winterbanden 1 of 2 jaar gebruiken. De Nokian banden hebben de beste prijs/kwaliteitverhouding. Mijn volgende winterband wordt gewoon zoals het moet, zit nu even niets anders op (nu nog 6mm).

@R-W: Nokian heeft de opvolger voor de WR-D3: WR-D4:p

WR-D3 heb ik nu.

Pobresh zei:
Teller klopt nooit, ook niet bij een nieuwe auto. Je rijdt altijd een km of 4/5 langzamer dan je teller aangeeft. Dit is normaal.

Mijn Traffic rijdt volgens de snelheidsmeter, tachograaf en gps precies even snel, ongeacht ik nu 50 100 of 150 rijd.

nlmobile zei:
@R-W: Nokian heeft de opvolger voor de WR-D3: WR-D4:p

WR-D3 heb ik nu.

Yep maar vooralsnog zou ik voor de D3 gaan bij wat lichtere auto's en de A3 voor de zwaardere, krachtigere exemplaren.
Vwb afwijking, bijna 3% is mij te veel en zou niet weten waarom dat bij winterbanden wel zou mogen. Dat geldt wel voor de snelheidsindex, moet je wel een stickertje op je dash plakken.

Monsieur Le Loure met tunnelvisie zei:
Pobresh zei:

Mijn Traffic rijdt volgens de snelheidsmeter, tachograaf en gps precies even snel, ongeacht ik nu 50 100 of 150 rijd.

Uitzonderingen zullen er altijd tussen zitten. Een andere bandenmaat (omdat er bijvoorbeeld lichtmetaal op geleverd is) ten opzichte van de originele standaard kleinste bandenmaat, kan al ervoor zorgen dat de teller wel goed klopt. En de ene auto is de andere niet.

Terug
Bovenaan