Als je losse banden hebt: kun je hergebruiken, afwijking mag max rond de 3% bedragen. En met deze maten zit je daar nog binnen.
Die 3% is trouwens nergens wettelijk vastgelegd, ik ken genoeg voorbeelden die met bijna 8% afwijking rondrijden. Tis een indicatie.
Hou er wel rekening mee dat je snelheid iets afwijkt (gemiddeld 2 tot 4km trager dan origineel)
Woon je in belgië mag dit echter niet! Regels zijn daar veel stricter
Teller klopt nooit, ook niet bij een nieuwe auto. Je rijdt altijd een km of 4/5 langzamer dan je teller aangeeft. Dit is normaal.
Waar je op moet letten: zorg dat je winterbanden een aparte set velgen heeft. Heeft die dit al moet je letten op zowel de steekmaat als de naafdiameter. Kleiner past niet, groter wel maar kan centreerproblemen geven bij onjuiste montage. Veel fabrikanten houden jarenlang ongeveer hetzelfde aan. Dus kan best dat je geluk hebt.
Je geeft aan dat je banden 4,5jaar oud zijn en rond de 6,5 a 7,5mm profiel hebben: gewoon nog een winter gebruiken.
4 mm of 6 jaar is bij winterbanden, daarna rij je ze gewoon op in de zomer, want officieel mag je tot 1,6mm profiel gewoon gebruiken, alleen in de winter heb je er geen voordeel meer van bij minder dan 4mm
Winterbanden slijten dan extra hard en je hebt nog profiel genoeg. Tevens mag dat ook gewoon (apk e.d.)
Tobias Hopamn zei:
Ik ga me even compleet offtopic in deze discussie mengen.
Hoe belangrijk is de leeftijd van de banden eigenlijk. De banden om mijn auto zijn namelijk 14 jaar oud maar zonder scheurtjes en met voldoende profiel.
Gemiddeld een jaar of 6. Meestal wordt max 10 jaar aangehouden voor je ze moet gaan vervangen, ongeacht de staat.
Profieldiepte: 1,6mm bij zomerbanden (2,2 is adviespunt bij apk) en 4mm bij winterbanden (voor apk niet, voor alle winter-eigenschappen te behouden wel!)
Maakt voor apk niks uit. Maar ik adviseer je om ze te vervangen. Kans op klapband word steeds groter.
Kijk ook je reservewiel na.
Zelf gehad: klapband met een oude band en vervolgens deed het reservewiel (net zo oud) het ook niet lang. Daar sta je dan aan de kant van de weg!
Dit was trouwens met 2e hands banden waarvan ik de leeftijd niet wist. Nu let ik daar dus wel op.