Klein laagje olie in de koelvloeistof vat

Daniel1992

Net ingestapt
Beste! Wij hebben een Corsa D 2009 en sinds kort zijn we er achtergekomen dat er een laagje olie in het koel vat zit. We hebben vervolgens de vat schoon laten maken om te kijken als er weer olie in zou komen en ja er zit weer een laagje olie in het vat. Het laagje olie bevind zich aan de zijkant van het vat. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb zelf even gegoogled en het kan de koppakking zijn. Ook had iets gelezen over een olie koeler die lekt bij een warme motor. Het is dus een klein laagje dus niet helemaal vol met olie.

Kan idd een oliekoeler zijn die lekt. Of natuurlijk de koppakking.
In het ergste geval zit er ergens een scheur in het blok of de kop.

Iets wat minder vaak voorkomt is dat beide uitwendig lekken, en dat dan de olie op de een of andere manier zich een weg kan banen in de koelvloeistof. Maar dit is zeldzaam.

Wanneer er een scheur zit in het blok, kop, koppakking moet je het dan niet overduidelijk zien? Dat het vat volledig vol zit met olie? Kan je zoiets testen? Of moet je de boel dan uit elkaar halen?

CypherNL zei:
Wanneer er een scheur zit in het blok, kop, koppakking moet je het dan niet overduidelijk zien? Dat het vat volledig vol zit met olie? Kan je zoiets testen? Of moet je de boel dan uit elkaar halen?

Nee, meestal zitten die scheuren intern, komt door de werking van het metaal of een bout die op het verkeerde moment is aangedraaid (of op de verkeerde manier)

In elk geval, tijd voor een controlerondje ;)

Een lekkend koppakking is inderdaad bijna altijd inwendig : dat betekent dat de rondgepompte olie , zich via het lek in de koppaking , een weg kan banen naar de koelvloeistof, welke rond de cilinders stroomt en in verbinding staat met het reservoir, waar je de olie aantrof.
De oorzaak wordt door Pobresh al genoemd, maar zeker kan je daar aan toevoegen een koude diesel niet op temperatuur laten komen alvorens in de toeren te laten komen. Koude motor met lage toeren rijden en vroeg opschakelen : ga je direct al richting de 2500 tot 3000 toeren in de koudfase, dan wordt de kans op lekke koppakking behoorlijk groot bij een diesel.
Stel je bij lekkage door lekkende koppakking niet een vat koelvloeistof voor half gevuld met olie, maar meer zoals je het zelf beschrijft bij je Corsa.
Het lek wordt in de tijd gezien groter als je de koppakking niet vervangt.

Een scheur is erger dan een lekkende koppakking, maar komt aanzienlijk minder voor .

Zoals Pobresh zegt : tijd voor een controlerondje door de garage !

Ik heb een benzine motor. Maakt dat uit?
3 weken geleden had ik de koel tank laten verschonen en nu ligt er dus weer een klein laagje olie in de koel tank. Bij koude start wanneer ik check zit er een laagje aan de zijkanten van de tank. Wanneer ik mijn vinger in de tank die komt ie er ook gewoon schoon uit. Als er een scheur in de koppakking zit dan zou de tank inmiddels vol staan? Had een beetje gegoogled hoe de oliekoeler werkt. Wanneer de motor warm wordt kan die lekken. Of vergis ik me nu? Morgen ga ik ermee naar de garage

Aah, met een Corsa D bedoel je natuurlijk de reeks. Ik denk dat er met mij een aantal mensen dachten dat het een Corsa Diesel was.
Volgens mij hebben de benzinemotoren in 2009 geen oliekoeler, maar hou me ten goede - ik ben er al even uit.

Als iemand dat kan bevestigen, dan blijft alleen de koppakking over.

Als er een oliekoeler in zit kan die altijd lekken, maar zal dat voornamelijk doen bij warme motor. Sowieso zijn de meeste lekkages enkel bij warme motor, omdat dan alles uitgezet is door de warmte. Eventuele scheuren (intern, extern of van een specifiek onderdeel zoals de koppakking) uiten zich dus vooral bij warme motor in de beginfase.

Hoe langer je ermee doorrijdt, hoe erger het wordt.

Terug
Bovenaan