kilometerstand occasion

Mr Bart

Startmotor
Welke limiet of max. km-stand zou verstandig zijn om ongeveer aan te houden bij het zoeken naar een (oudere) occasion?
Het ligt natuurlijk weer aan merk en type, bouwjaar, onderhoud, hoe de eigenaar ermee is omgegaan e.d., maar 'gemiddeld'?
Is er een grens waar je echt niet meer overheen gaat en niet meer geïnteresseerd bent?

Mr Bart zei:
Welke limiet of max. km-stand zou verstandig zijn om ongeveer aan te houden bij het zoeken naar een (oudere) occasion?
Het ligt natuurlijk weer aan merk en type, bouwjaar, onderhoud, hoe de eigenaar ermee is omgegaan e.d., maar 'gemiddeld'?
Is er een grens waar je echt niet meer overheen gaat en niet meer geïnteresseerd bent?

het loont om te kijken net naar een psychologische stand, bijvoorbeeld net boven de 100.000 km of net boven de 200.000 km

Hangt volledig van het type auto, merk en staat van onderhoud af. Ik heb liever een auto met drie ton op de teller die vooral snelweg gereden heeft en goed is onderhouden dan één met 50.000km, stadsritjes en slecht onderhoud.

Als voorbeeld mijn Corsa B 1,2 benzine uit 2000 met nu 306.850km op de teller.... Gebruikt nauwelijks olie en draait als een zonnetje.... Ken genoeg met het zelfde blok die na 1 ton al op waren.

De kilometerstand zegt erg weinig over de staat. Ik heb van de garage een keer een Opel mee gekregen van nog geen 2 jaar oud met 30.000 km op de teller waarvan de versnellingsbak volledig versleten was, de remschijven krom, de motor liep slecht, koppeling trilde enorm, spoorde voor geen meter, kortom in korte tijd volledig afgeragd.

Ik heb een Citroën ingeruild met 275.000 km op de teller die nog (vrijwel) als nieuw was.

Belangrijk is hoe er mee om is gegaan,

Stel je zoekt een liefhebbers wagen voor de lange toekomst, maar hij stijgt in waarde. Je hebt nog niet teveel geld, wel zin om te sleutelen. Dan koop je gerust iets wat goed klopt, mooi interieur en 5 ton erop.

Gewone gebruikswagen: je wil niet elke 2 jaar inruilen omdat je naar de 3 of 4 ton gaat. Dus zo'n 3 ton minus je kilometers per jaar maal 5.

Dit is echt een uit de lucht gegrepen vraag.

Wat zoek je voor een auto? Diesel / benzine, specificeer dit en je krijgt veel goede tips.

We hebben een Punto als auto voor erbij gehad met 94.000 km die op was en een BMW 525iA E34 met ruim 700.000 km die reed alsof hij een jaar oud was en 25.000 km op de klok had staan.

En ook ik heb op de zaak al compleet leegereden auto's, zelfs diesels, van 2017 / 2018 onder de 100.000 km ingeruild. Het is maar hoe je er mee omgaat.

Dus gemiddeld zegt niks.

Hangt af vam hoeveel kilometers je zelf per jaar gaat rijden.
Rij je er maar 10000 per jaar dan kun je prima uit met een auto die al anderhalve ton erop heeft staan. Dan kun je er zo 10 jaar mee vooruit.

Rij je 40000 per jaar en je wil er lange tijd mee doen dan zou ik rond de 50000km zoeken. Niet anderhalve ton.

Maargoed km stand zegt niet zoveel over de staat van een auto.
Onderhoud en gebruik door de vorige eigenaar/eigenaren is veel belangrijker.

MLL zei:
Bij een VW tot 100.000km en bij een Toyota tot 750.000km:p

Bedoel je deze Toyota/ lexus kwaliteit ?? met 125000.
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/lexus-ls-460-president-2007-2/

Ik ben afgesleept naar Lexus Enschede en werd op een dinsdag gebeld, dat de krukas gebroken was en mijn motor kapot was....een betere analyse hadden ze eerst niet vanwege de vakantietijd en een volgeplande werkplaats. Ik heb gevraagd of de Lexus dan naar Zwolle mocht, waar mijn LS ook in onderhoud is en waar ik hele goede ervaringen meehad, dit was geen probleem....

Lexus Zwolle heeft hem opgehaald en ik heb wederom gevraagd voor een analyse en of de motor echt kapot was. Ik had namelijk geen metaalgeluiden gehoord en als een krukas breekt onder volgas had ik dat zeker wel meegekregen. Hun kwamen tot de conclusie dat een nokkenas kapot was, ook stonden er wat kleppen niet meer helemaal hoe ze horen te staan. Kort voor mijn vakantie langsgeweest en mijn opties besproken, wat in het kort op een vervangingsmotor uitkwam en mij tussen de 10 en 12000 euro zou kosten.

Ieder voorbeeld is niet weerlegbaar. Er circuleert ook een recent draadje van een rijder met een BMW 528i (4 cilinder met turbo's) met slechts 165k km op de teller en een blok wat vervangen moet worden tegen zeer premium tarieven.... Krukasbreuk kwam bij bepaalde Mercedes blokken ook regelmatig voor.... Ook bij de 3 cilinders van Hyundai/Kia jaren geleden.

Natuurlijk heb je daar gelijk in Pietzoveel, maar volgens sommige onwetende reaguurders toch enkel VW, rechtstreeks vanuit de onderbuik uiteraard.
Elk merk heeft zo zijn slechte series en jaren wel.
Ook bijvoorbeeld de Norhtstar V8.
Cadillac Northstar Engine Problems
Oiling Issues. Far and away, most of the Northstar's issues have to do with oiling. ...
Oil Consumption. It's not unusual for pre-2000 engines to go through as much as a quart of oil every 500 miles. ...
Carbon in the Cylinders. ...
Blown Head Gaskets. ...

Het is (vind ik) verbazingwekkend om te zien hoe sommige autobouwers met een enorme historie voorgaand aan een nieuw model auto of motorblok blijkbaar al hun opgebouwde kennis overboord hebben gezet en iets in elkaar hebben geprutst. Dingen die al 100 jaar goed functioneerden..... Zal het voortschrijdende inzicht wel zijn. Of de inkoop die zich ermee gaat bemoeien, of de marketingafdeling.... Schreef laatst iemand op het Opel draadje die met pech in Duitsland was gestrand dat hij bijna voor "naïef" werd uitgemaakt want de auto had al 180k km gereden.... "Wat had u nu verwacht?". Ooit heeft Opel voor de eerste Zafira's iets met waterstof geëxperimenteerd en kwamen met een motor die 2.500 draaiuren mee zou gaan ( x stel gemiddeld 60 km/u = 150.000km levensduur).

Pietzoveel zei:
Het is (vind ik) verbazingwekkend om te zien hoe sommige autobouwers met een enorme historie voorgaand aan een nieuw model auto of motorblok blijkbaar al hun opgebouwde kennis overboord hebben gezet en iets in elkaar hebben geprutst. Dingen die al 100 jaar goed functioneerden..... Zal het voortschrijdende inzicht wel zijn. Of de inkoop die zich ermee gaat bemoeien, of de marketingafdeling.... Schreef laatst iemand op het Opel draadje die met pech in Duitsland was gestrand dat hij bijna voor "naïef" werd uitgemaakt want de auto had al 180k km gereden.... "Wat had u nu verwacht?". Ooit heeft Opel voor de eerste Zafira's iets met waterstof geëxperimenteerd en kwamen met een motor die 2.500 draaiuren mee zou gaan ( x stel gemiddeld 60 km/u = 150.000km levensduur).
Emissie eisen.

Ik zie het vooral bij nieuwere auto's, motoren/techniek die ook veel complexer is door uitstootnormen/elektronica etc etc etc
Het moet allemaal minimale weestand hebben.
Vroeger was bijvoorbeeld een distributie ketting dubbel uitgevoerd, tegenwoordig is het een dun fietskettinkje, zie je bij vele autobouwers.
Ook heeft een fabrikant er geen enkele baat meer bij om een motor/auto te ontwerpen die een eeuwigheid mee gaat, doet zelfs een betrouwbare Aziaat al niet meer.
Men spreekt van een economische levensduur, ze verkopen je uiteraard liever een nieuwe auto, er zit gewoon een verdien model achter.

Mmmmm.... Hele groepen autofabrikanten gebruiken algoritmes om de onderdeelprijzen te bepalen en maken daar een verdienmodel van. Een regelunit van de airco, gebouwd om 4-6 jaar mee te gaan om daarna € 800,- excl BTW er voor te vragen.... Een watergekoelde dynamo, klinkt duur en is dat ook, € 950,- excl BTW.... + dat de motor volledig uitgebouwd moet worden om dat ding te vervangen, dus nog wat arbeidsuren die erbij komen.... Opgerekt onderhoudsintervallen die daardoor de slijtage van o.a. de problemen van de distributiekettinkjes versnellen.... Vooral de groep die niet least of nieuw koopt kan er aardig op leeg lopen. En wat mag je verwachten hoelang een auto 'relatief probleemloos' mee gaat?

Bofkont 350 zei:
MLL zei:

Ik ben afgesleept naar Lexus Enschede en werd op een dinsdag gebeld, dat de krukas gebroken was en mijn motor kapot was....een betere analyse hadden ze eerst niet vanwege de vakantietijd en een volgeplande werkplaats. Ik heb gevraagd of de Lexus dan naar Zwolle mocht, waar mijn LS ook in onderhoud is en waar ik hele goede ervaringen meehad, dit was geen probleem....

Lexus Zwolle heeft hem opgehaald en ik heb wederom gevraagd voor een analyse en of de motor echt kapot was. Ik had namelijk geen metaalgeluiden gehoord en als een krukas breekt onder volgas had ik dat zeker wel meegekregen. Hun kwamen tot de conclusie dat een nokkenas kapot was, ook stonden er wat kleppen niet meer helemaal hoe ze horen te staan. Kort voor mijn vakantie langsgeweest en mijn opties besproken, wat in het kort op een vervangingsmotor uitkwam en mij tussen de 10 en 12000 euro zou kosten.

Fake review van jezelf gok ik? Of hoelang heb je naar deze review moeten zoeken?
Uitzonderingen bevestigen de regel....
Ik rij zelf momenteel amerikaanse zooi en zal dat nooit met hand en tand gaan verdedigen, integendeel.
Het MB Vitootje blijft wel braaf zijn ding doen, dat dan weer wel.:p
Maar dat deed zijn voorganger een Renault Trafic ook.

MLL,

Fakenieuws ben je vooral zelf goed in met je dagelijks standaard anti vw riedeltje.

Over het algemeen levert Lexus gewoon goede kwaliteit. Zoals met elke auto kun je ook gewoon pech hebben.

Als ik kijk naar mijn huidige auto en mijn vorige auto (9 jaar gehad) ( allebei Renault) dan zie ik dat deze fabrikant enorm zijn best doet om de matige reputatie uit het verleden te doen vergeten. Veel onderdelen zijn van veel betere kwaliteit dan strikt nodig, waardoor je er vrijwel geen reparaties aan hebt. Onderdelen zijn heel goedkoop, hierdoor liggen de onderhoudskosten en reparatiekosten erg laag.

De distributieketting in mijn huidige Clio 130 TCe ( 1.330 CC) is een dubbel uitgevoerde zeer degelijke uitgevoerde distributieketting die naar alle waarschijnlijkheid gewoon een autoleven mee gaat. De motor ligt in veel modellen van Mercedes, Renault, Nissan en Dacia.

Bij inruil met 180.000 km van mijn Laguna 3 2.0 16V met 140 pk had deze uiteraard ook nog de orginele distributieketting.

Kijk dus ook gewoon dat je een auto koopt met een motor en versnellingsbak met een goede reputatie.

Mijn stelregel is dat een auto vanaf 10 jaar oud ouderdomskwalen begint te vertonen. Ook auto's die relatief weinig hebben gereden. Merk maakt niet zoveel uit, alle merken hebben goede en slechte modellen en motoren. Daarnaast speelt onderhoud en ook geluk nog eens een grote rol.

Mechanix zei:
Mijn stelregel is dat een auto vanaf 10 jaar oud ouderdomskwalen begint te vertonen. Ook auto's die relatief weinig hebben gereden. Merk maakt niet zoveel uit, alle merken hebben goede en slechte modellen en motoren. Daarnaast speelt onderhoud en ook geluk nog eens een grote rol.
Kan het ook dat bijvoorbeeld nieuwe modellen met allerlei geavanceerde onderdelen en technieken ook eerder defect kunnen gaan? Hoe weet ik dat als leek? Ik keek laatst naar een oudere Volvo S60 (2008) en Volvo S80 (2007). Nu hoorde ik dat de S80 2.5T blijkbaar een elektronische handrem heeft, een cilinderklep vaker defect is met hogere km-stand (dure reparatie) en er een boordcomputer aan de passagierskant voorin zit onder het dashboard, waar soms iets mis mee is i.v.m. er tegenaan stoten... Stel, je weet dat niet en je koopt de auto al, kan het zomaar duur uitvallen?! Is er een plek online waar je snel achter veel voorkomende problemen per model kan komen? Kleine defecten maakt me weinig uit, maar een lekke koppakking, distributie(riem/ketting)problemen etc. die veel voorkomen bij bepaalde typen -liever niet.

Uitvoerig googelen (meerdere talen) en specifieke merkenforums raadplegen geeft vaak al behoorlijk wat inzicht in wat je kan verwachten en wat de veelvoorkomende problemen zijn.

Bofkont 350 zei:
MLL zei:

Elk merk heeft wel eens een slecht exemplaar afgeleverd. Zo te zien heb jij er ook een.
Het probleem is alleen dat sommige merken/modellen altijd kapot gaan (M32 bak die oa Opel gebruikte, TFSI motoren van de VAG groep, THP motoren van PSA/BMW/Mini, de eerste lichting 1.2TCE van Renault). Daarbij is het eerder een uitzondering als je zo'n auto probleemloos naar de 3 ton rijdt.

Feit is gewoon dat Toyota/Lexus enorm betrouwbaar is en tja, heel af en toe gaat er eens iets stuk en helaas was jij een van de winnaars van de pechloterij. Maar over het algemeen gaat er erg weinig stuk bij die merken (en Japanners over het algemeen).

Terug
Bovenaan