Kia Stonic? Benzine of MHEV?

Laurens 2095715

Net ingestapt
Beste forumleden/autofanaten,

Graag hoop ik jullie advies te mogen ontvangen:
Ik zit te denken om een compacte SUV of een ruime Hatchback aan te schaffen als eerste auto. We hebben geen kinderen, alleen een grote hond. We wonen in een grote stad.

Budget: 14-17K
Lichte voorkeur: max km: <80.000.

We zullen de auto niet voor woon-werkverkeer gebruiken, maar voornamelijk voor familiebezoeken (buiten de stad) en evt. vakanties naar het buitenland.

Na veel onderzoek kwam ik in eerste instantie uit op een Kia Rio en in tweede instantie op de Kia Stonic, denk aan bouwjaar 2020-2021.

2 vragen:
1. Zouden jullie de Kia Stonic aanraden of hebben jullie een betere suggestie?
2. Zou ik voor een benzine of een MHEV gaan?

Met het oog op doorverkopen over (ik zeg maar wat) 5 -7 jaar, is een handgeschakelde auto nog wel populair?
En is een MHEV meer toekomstbestendig dan een benzine?

Alvast hartelijk dank voor jullie advies!

De Kia Stonic lijkt me een prima keuze! Alternatieven zijn er natuurlijk genoeg, maar dit is volgens mij een verstandige keuze. Ik meen niet dat er grote problemen bekend zijn.
Een vriend van me heeft er eentje en is er reuze enthousiast over. Ook op de snelweg nog prima comfortabel. Niet groot, niet te zwaar, niet te onzuinig, etc.

Ik zou benzine of MHEV beide een keer proberen. Welke fijner rijdt zou ik nemen. Het lijkt me niet dat sec benzine enorm uit de gratie gaat raken. Het heeft namelijk ook wat voordelen (vaak wat minder zwaar en iets minder techniek dat kapot kan).

Niemand heeft een glazen bol, maar er zullen vast genoeg mensen over blijven die er geen problemen mee hebben om zelf te schakelen.

Als ik jou was zou ik wel een Stonic nemen die aantoonbaar volgens de voorwaarden zijn onderhoud heeft gehad, dan heb je namelijk 7 jaar / 150.000 km garantie. Tegenwoordig zelfs 10 jaar als je auto nog geen 150.000 km heeft gedaan.

Wil je een idee hebben van de ervaringen van de Kia Stonic, kijk dan eens naar de reviews op deze site. In de loop van de tijd heeft AutoWeek ook enkele rijtesten gedaan met dit model. Qua verbruik zijn er in de Verbruiksmonitor van de Kia Stonic niet veel berijders die dit bijhouden, maar het lijkt dat de MHEV wel iets zuiniger (5,5-6 l/100 km) kan zijn dan benzine - hoewel ook die best economisch kan rijden (een enkele 5,1 l/100 km - maar de anderen boven 6,7 l/100 km).

Heb de MHEV wel eens gereden (reed een junior mee bij ons) maar dat de motor uitgaat bij gas loslaten is echt héél irritant. Zou altijd voor de gewone benzine gaan. Verder hele prima karretjes voor z'n formaat. Die 1.0T heeft aardig wat pit. 6 bak was wel prettig, weet niet of de non-mhev dat ook heeft.

De directe concurrent/collega van de kia stonic is de hyundai bayon, deze is onbekend maakt onbemind , maar heeft een frisser interieur omdat die interieur deelt met de laatste generatie i20 die later op de markt kwam dan de laatste generatie rio, waar de stonic weer het interieur mee deelt. Dan is er ook nog de hyundai Kona die deelt het interieur met de vorige generatie i20. De Hyundai kona doorverkopen over 5 a 7 jaar is een grotere uitdaging dan een stonic, daar staat tegen over dat je nu een betere deal maakt.

Een heel andere hoek is de fiat tipo hatchback 1.0 turbo, deze heeft nog oudewetse indirecte injectie , het is echt een ruimtewonder. Qua door verkopen zul je er wel slapeloze nachten van krijgen.

De koppeling is wel iets waar je aan moet wennen bij de 1.0 turbo blokken van kia/hyundai

Terug
Bovenaan