Kia Stonic 3 cilinder?

jan 2775164

Wegverkenner
Al lang rij ik een Kia Soul 1.6 4 pitter heerlijke auto 126 pk , tot mijn verbazing heeft een Stonic een 3 cilinder turbo 800 cc 120 pk.
Ben ik nou ouderwets of hoe zit dat als ik zeg nou die gaat echt geen 200.000 km mee.

Het lijkt wel een motorfiets motor , wat een techniek maar toch?

Jullie mening over 3 pitters?

Niks mis mee. Ik vind ze fijner dan de oude lome viercilinders. En nog zuiniger ook.

Die 7 jaar garantie is volgens mij op de carrosserie, maar inderdaad zal me er niet om druk maken!

jan 2775164 zei:
Al lang rij ik een Kia Soul 1.6 4 pitter heerlijke auto 126 pk , tot mijn verbazing heeft een Stonic een 3 cilinder turbo 800 cc 120 pk.
Ben ik nou ouderwets of hoe zit dat als ik zeg nou die gaat echt geen 200.000 km mee.

Het lijkt wel een motorfiets motor , wat een techniek maar toch?

Jullie mening over 3 pitters?
800 cc? Nee nog altijd 998cc, afgerond 1 liter slagvolume dus. En ouderwets, dat weet ik niet, maar wellicht wel enigszins onder een steen geleefd aangezien dit soort blokjes al jaren gemeengoed zijn bij de volumefabrikanten. Ook bijv VAG en Ford bieden op grote schaal 1.0 driecilinders aan terwijl andere fabrikanten zoals PSA 1.2 driecilinders verkopen. Rijdt wat mij betreft lekkerder dan de ouderwetse 1.6'en zonder turbo waar deze blokjes vaak voor in de plaats zijn gekomen. Hoe lang het meegaat doe ik geen uitspraak over maar goed onderhoud zal een hoop schelen. En als ik om mij heen kijk constateer ik dat dat de aloude turboloze blokken ook uitstekend voortijdig in de soep kunnen draaien.

Een 1000 cc 3-cilinder is al enige tijd gemeengoed bij de grote autofabrikanten, dus ook bij Kia/Hyundai. Zelfs in de zwaardere Ceed doet deze motor het gewoon goed. In de AW duurtest van de Ceed werd de Ceed met de 120 pk 3 cilinder op de rollenbank gezet en toen bleek het blok meer dan 130 pk te leveren.
Hetzelfde geldt voor de 3 cilinders van Ford en VW/Skoda/Seat. Doen het uitstekend en leveren in de praktijk meer vermogen dan door de fabrikant opgegeven.
Het blok in mijn Focus draait uitermate fijn, soepel en stil en maakt bij flink optrekken een mooiere ronk dan de meeste 4 cilinders.
Inmiddels meer dan 70.000 km mee gereden. Geen olieverbruik, geen defekten. Dat zal bij een Kia niet anders gaan vermoed ik.
Dus geen enkele bedenking tegen een 120 pk 3 cilinder in de Stonic. Overgens een zeer fraaie auto, vooral in het geel of rood.

Ik heb een Kia Rio 3 cylinder diesel gereden. Dit motortje moest veel te hard werken op de snelweg waardoor deze onzuinig (1 op 17,3) reed. Mijn latere Peugeot 308sw 4 cylinder diesel - een veel grotere auto - reed 1 op 20/21 op hetzelfde traject. Schat in dat een benzineversie ook onzuinig wordt bij veel snelweg.

BMW 3 en 4 series rijden op 3 cilinders. 1500cc dacht ik. Mini, 1 en 2 series op 1200cc of kleiner ook 1500, ik vind die laatste prima rijden, leuk rijden zelfs. Ik rij zelf al een jaar of 10 met 3liter 6 cilinders maar ik vind het comfort, vermogen of geluidsvoordeel wat overprezen.

Ik vind het prima. Ik denk dat je voor de ultieme robuustheid een turboloze motor wil, maar een goed ontworpen kleine turbomotor is lichter en sterker.

Dus ja het gaat misschien een kwart minder lang mee, maar als dat je een paar tientjes per maand bespaart en meer vermogen geeft én gegarandeerd wordt voor 7 jaar.

V0RQ zei:
BMW 3 en 4 series rijden op 3 cilinders. 1500cc dacht ik. Mini, 1 en 2 series op 1200cc of kleiner (...)

Nee, is allemaal hetzelfde blok, 1499 CC driecilinder. Wel een klein beetje variatie in vermogen.

DeeTwee zei:
V0RQ zei:
BMW 3 en 4 series rijden op 3 cilinders. 1500cc dacht ik. Mini, 1 en 2 series op 1200cc of kleiner (...)

Nee, is allemaal hetzelfde blok, 1499 CC driecilinder. Wel een klein beetje variatie in vermogen.

Ah dankje. Heel fijn blokje in de MINI.

V0RQ zei:
DeeTwee zei:
V0RQ zei:

Ah dankje. Heel fijn blokje in de MINI.
Dat kan ik me voorstellen, vooral ook dat het fijner rijdt dan een éénliterblok. Je hebt toch anderhalf keer zoveel slagvolume, dat zul je zeker merken.

Start/stop systeem met turbo is eigenlijk een slechte combinatie, volgens garage moet de motor ongeveer 10 seconden doordraaien alvorens de motor af te zetten.
Systeem dus maar uitzetten na het starten!

J M Peters zei:
Start/stop systeem met turbo is eigenlijk een slechte combinatie, volgens garage moet de motor ongeveer 10 seconden doordraaien alvorens de motor af te zetten.
Systeem dus maar uitzetten na het starten!

Dat hangt heel erg af van het gebruik voor het stoppen. Als je al even het gas los hebt dan doet de turbo al niets meer en is hij al aan het afkoelen. Daarnaast zijn de meeste turbo's ook watergekoeld tegenwoordig. Als je echter flink aan het blazen bent geweest op de snelweg of je bent met een aanhanger onderweg dan is het nadraaien zeker wel goed.

Terug
Bovenaan