Kia Sportage II 2006 versnellingsbak

R 2048159

Net ingestapt
Is er iemand die mij kan zeggen hoe de versnellingsbak van een Kia Sportage II van 2006 benzinemotor opnieuw van olie voorzien kan worden.
Om reden dat ik de afloopplug wel gevonden heb, maar de vulplug NIET.
Een en ander omdat ik vind dat er na 150.000 km wel eens nieuwe olie in mag.
Het Kia technische info boek spreekt van: bij elke 100.000 km. olieniveau controleren en hetzelfde boek zegt enige bladzijden verder: bij elke 100.000 km. olie wisselen.
Vandaar mijn poging om er achter te komen HOE dit zit en gedaan moet worden.

Met vriendelijke groet

Volgens mij is het vaak zo dat je een versnellingsbak (handgeschakeld) vult via de plug waaruit je de olie ook weer laat lopen.
Vullen totdat de olie er weer uitloopt, d8 ik.

In mijn herinnering heb ik dat destijds gedaan bij de AX toen de as eruit ging ivm ashoesvervanging.

Durashift zei:
Volgens mij is het vaak zo dat je een versnellingsbak (handgeschakeld) vult via de plug waaruit je de olie ook weer laat lopen.
Vullen totdat de olie er weer uitloopt, d8 ik.

In mijn herinnering heb ik dat destijds gedaan bij de AX toen de as eruit ging ivm ashoesvervanging.

Hoe ga je dat doen dan, bijvullen via de aftapplug, tot hij overloopt....
Gaat hem niet worden.

Meestal is er een vulplug en dan is het over het algemeen vullen tot het uit dat gat begint te stromen idd.
Heb je geen vulplug, dan zou het ook nog kunnen zijn, dat je moet vullen via het montage gat van een sensor oid.
Vroeger bij mijn eeste 626, moest je de aandrijving van de km-teller verwijderen uit de bak.

Aardige site voor onderdelen. Als je die bekijkt zal het via de achteruitrijschakelaar of de km teller aandrijving moeten gebeuren. De 4WD uitvoering heeft op de verdeelbak een vulplug zitten.

https://www.kiapartsnow.com/parts-list/2006-kia-sportage-produced_after_sep_2006/transmission/gear_shift_control_manual.html

Je kan toch een afgemeten hoeveelheid door de aftapplug knijpen met zoń knijpflacon?
Ideaal is het niet dat is waar.

MLL zei:
Je kan toch een afgemeten hoeveelheid door de aftapplug knijpen met zoń knijpflacon?
Ideaal is het niet dat is waar.
Hoe wou je dat nou weer doen? Komt er natuurlijk weer net zo snel uit gelopen.

marcel21674 zei:
Pietzoveel zei:
https://www.youtube.com/watch?v=5NmhYcl6cAo ??

Das bij een automaatbak, een handbak heeft doorgaans geen peilstok.

Mijn Subaru heeft handbak en peilstok.(y)

Maar als je niet weet hoe de klus moet, garage?
Die zal er ook de hoofdprijs niet voor rekenen...

Een ieder die mij de juiste info heeft gezonden bij deze hartelijk dank.
De nieuwe olie zit er in, dat was 2,15 liter.

Met vriendelijke groet

Terug
Bovenaan