Kia Sonet Concept

Rutger DC

Asfaltkampioen
Na de komst van de Hyundai Venue kon je er vergif op innemen dat Kia een SUV met dezelfde techniek zou krijgen. Die is er nu in conceptvorm gepresenteerd op de Indiase Auto Expo. De meest compacte crossover van Kia meet net geen vier meter, goed voor belastingvoordelen op de Indiase markt. De Kia Seltos was het eerste model van Kia op de Indiase markt en een kaskraker van jewelste, in januari was Kia de nummer vier van India, terwijl het slechts een model in het portfolio heeft. De tweede is deze maand gelanceerd: de Carnival. De volgende wordt de Sonet, een naam die de autoliefhebber zal doen denken aan de kleine sportauto van Saab (Sonett met dubbel t). Op het eerste gezicht lijkt Kia de kleine SUV een geslaagder uiterlijk te hebben gegeven dan Hyundai, zelfs al is de Kia nog een studiemodel. Over de komst naar Europa is niets bekend. Hyundai zou vanaf 2021 een kleine SUV in de Turkse fabriek willen gaan bouwen (waar de i10 en i20 al van de band rollen), het moet nog maar blijken of dat de Venue is en of Kia ook instapt.

kia-seltos-xline-kia-sonet-new-delhi-motorshow-2020-970-006-919x612.jpg


kia-seltos-xline-kia-sonet-new-delhi-motorshow-2020-970-005-919x612.jpg


kia-seltos-xline-kia-sonet-new-delhi-motorshow-2020-970-004-919x612.jpg


kia-seltos-xline-kia-sonet-new-delhi-motorshow-2020-970-007-919x612.jpg


Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/kia-onthult-seltos-x-line-en-sonet-139176

Live @ Auto Expo:

Kia-Sonet-Concept-9.jpg


Kia-Sonet-Concept-7.jpg


Kia-Sonet-Concept-6.jpg
 
Bewegend beeld, met Spaans commentaar: https://www.youtube.com/watch?v=Apo8ENJpo8s. Auto is kort maar de Picanto is nog korter. En crossovers zijn hevig in zwang. Gaat volgens Indiase bronnen o.a. geleverd worden met Hyundai's iMT, een handbak met 6 versnellingen maar zonder koppelingspedaal. Sensor in de pook ontkoppelt en electronica past met spoed de toeren aan. Zou handig moeten/kunnen zijn in de file en in de stad. Eerst zien, dan geloven. En chauffeurs die graag met de hand aan de pook rijden moeten dat afleren. Waarom nou niet een CVT als het min of meer automatisch moet? Worden bij de honderdduizenden gemaakt dus de prijs kan geen bezwaar zijn.
 
Terug
Bovenaan