Kia Rio verkopen of mee doorrijden

Sjoerd1998

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik plaats hier een berichtje omdat ik met een dilemma zit. Sinds bijna 2 jaar ben ik in het bezit van een leuke Rio 1.4 bezine uit 2012. Ik kocht hem met 113.000 km op de teller. Inmiddels staat de teller op 195.000 KM. Ik rijd dus vrij veel, en twijfel wanneer ik een nieuwe auto moet kopen. De Kia is tot nu toe een erg betrouwbare auto gebleken, maar ik heb geen zin om voor hoge kosten te komen staan. Uiteraard krijgt de Kia altijd netjes onderhoud.

Hoelang kan ik nog zonder hoge kosten in de Rio rijden? Voor mijn nieuwe auto ben ik me aan het oriënteren op een I30 vanaf ca. 2017. Liefst met stoelverwarming en >100 pk, aangezien ik ook regelmatig naar Frankrijk rijd. Iemand hier ervaringen mee? Of nog andere suggesties?

Misschien dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt. :)

Voorspellen tegen welke onkosten je aan gaat lopen bij een hoge kilometerstand kan niemand. De kans op hoge kosten wordt groter natuurlijk, maar je kunt geluk of pech hebben. Er zijn rekentools op deze website, maar ook bij de ANWB. Hiermee je kunt doorrekenen wat de verwachte autokosten zijn. Daar zou ik in jouw geval gebruik van maken. Je rijdt nogal veel, dus het brandstofverbruik maakt daarin ook veel uit. Behalve het kostenaspect is er natuurlijk ook nog het comfort, zoals je zelf al aangeeft. Ik denk dat een i30 vanaf 2017 meer comfort biedt dan een Kia Rio uit 2012, dat is ook wat waard natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Als je toe bent aan wat anders moet je dat doen. Een rio 1.4 valt niet van ellende uitelkaar als die de 2 ton passeert. Garage rekeningen die een keer boven de €1000 vallen is tegenwoordig realiteit. Met een jap en of koreaan voor €500 van apk naar apk rijden is mijn ervaring, dat dat achter mij ligt, maar mijn sirion zit inmiddels op 275.000

Bedankt voor jullie reacties. Budget is er, maar altijd lastig wanneer het nu het 'juiste' moment is. Het is inderdaad ook een kwestie van geluk of pech hebben als we er mee door gaan.

Een I30 lijkt mij een mooie en betrouwbare auto, maar een nieuwere Rio of Ceed is ook prima. Toyota's zijn ook leuk maar echter wel een stuk duurder. Mocht iemand nog tips hebben, hoor ik het graag

Wat voor soort auto zoek je?
Want tips geven kan maar waar ben je precies naar op zoek?
Hoeveel mensen, hobbies met veel materiaal

Turbo blokken met directe inspuiting komt wel heel precies met interval olie verwisselen, met jouw afstanden zal interne vervuiling wel meevallen. De micra van de laatste generatie is wel een leuk alternatief voor de rio/ i20. Een nissan pulsar 1.6 is ook fijn het zelfde blok is 0.a. ook in de renault megane geleverd.

De Kia is tot nu toe een erg betrouwbare auto gebleken, maar ik heb geen zin om voor hoge kosten te komen staan. Uiteraard krijgt de Kia altijd netjes onderhoud.
Als je inruilt, kom je ook voor hoge kosten te staan. Want je betaalt de marge van de autodealer, tenminste als je niet particulier koopt. Je 'nieuwe' auto is bij het uitrijden van de garage direct al snel 3.000 euro minder waard (of 20% van de prijs die je betaalt voor de nieuwe auto). Doorrijden in je Kia van (slechts) 12 jaar oud met (slechts) 190.000 km op de teller zal hoogst waarschijnlijk altijd goedkoper uitpakken, zeker als de auto nu in technisch prima staat is. Met een beetje geluk ben je heel veel goedkoper uit, met een beetje pech weinig goedkoper. Als het je echt gaat om het voorkomen van hoge kosten, zou ik de technische staat van je huidige auto goed in kaart brengen. Is die perfect, dan kun je er vergif op innemen dat doorrijden in je huidige auto goedkoper zal zijn dan een 'nieuwe' kopen. Maar als je het geld kunt missen, is een nieuwe auto natuurlijk ook leuk :)

Gewoon doorrijden is bijna altijd voordeliger. Een nieuwere auto zakt namelijk duizenden euro's meer in waarde per jaar. €2000 aan extra garagerekeningen (buiten dus standaard dingen als olie en banden) is dus geen punt.

Als je echt treurig wordt van de auto door een combinatie van roest, vlekken, mankementen, discomfort etc dan kan je beter inruilen.

Turbo blokken met directe inspuiting komt wel heel precies met interval olie verwisselen, met jouw afstanden zal interne vervuiling wel meevallen. De micra van de laatste generatie is wel een leuk alternatief voor de rio/ i20. Een nissan pulsar 1.6 is ook fijn het zelfde blok is 0.a. ook in de renault megane geleverd.
Alleen waarom zou je een auto kopen die in basis al oud is, waarvan er 1 te koop staat en veel modernere auto's te koop zijn.

Als je je maandelijkse uitgaven wilt inperken is een hybride ook een idee. Hyundai / kia rio / toyota auris
Maar als je vooral snelweg rijdt is dat minder interessant.

Zoals iedereen al zei is doorrijden waarschijnlijk het voordeligst maar een keer wat anders is ook leuk.

Bedankt voor de nieuwe reacties. Deze helpen mij zeker bij de overweging.

De auto wordt vooral gebruikt voor woon-werkverkeer. We zijn met zijn tweeën, geen kinderen. Dus een station is niet echt nodig. Af en toe een lichte aanhangwagen rijden (naar bijvoorbeeld de stort) is ook het enige wat hij moet trekken.

De Micra vindt mijn partner ook leuk, maar heb wel twijfels bij de moderne techniek van Nissan. En deze oogt toch wat kleiner dan een Rio.

De auto wordt vooral gebruikt voor woon-werkverkeer. We zijn met zijn tweeën, geen kinderen. Dus een station is niet echt nodig. Af en toe een lichte aanhangwagen rijden (naar bijvoorbeeld de stort) is ook het enige wat hij moet trekken.

De Micra vindt mijn partner ook leuk, maar heb wel twijfels bij de moderne techniek van Nissan. En deze oogt toch wat kleiner dan een Rio.
De micra van de laatste generatie staat juist bekend om zijn ruime binnenruimte

De laatste generatie Nissan Micra is inderdaad een leuke optie. De 0,9 TCe en 1.0 TCe zijn moderne, degelijke en betrouwbare motoren, hebben indirecte injectie, dus niet snel last van vervuiling.

De zelfde motoren gebruiken Renault, Dacia, en Mitsubishi in o.a de Clio, Sandero, (en Colt.)
Zijn ook zeker modellen om te overwegen.

Terug
Bovenaan