Kia Rio kopen, waar op letten?

A

Anoniem

Guest
Mijn vrouw is toe aan nieuwe auto ter vervanging van haar oude Peugeot 206.
Ze wil graag een Kia Rio omdat deze mooi is :)

TYPE:
Het gaat om de 5-deurs, Hatchback, 2011-2015 of 5-deurs, Hatchback, 2015-2017.
Benzine.
Handgeschakeld.

BUDGET:
Voor de Peugeot hebben we destijds 5.000e betaald en het zou mooi zijn als we nu ook voor zo'n bedrag kunnen slagen. We kunnen het budget voor de ultieme auto wel oprekken richting 10.000, maar het liefst houden we het rond 5.000-7.500 euro.

KILOMETERS/BOUWJAAR:
Normaal gesproken kopen we altijd een auto met iets van 50.000km op de teller. NIet meer dan 100.000 in ieder geval.
Ik vraag mij af of we daar bij de Kia Rio ook weer aan vast moeten houden of dat het vrij risicoloos is om er eentje te kopen met 120.000km op de teller.
Kia geeft 7 jaar garantie dus het is vast geen toeval dat de gunstig geprijsde Rio's uit 2012 of eerder komen? Is dat een logische gedachte?

Graag jullie tips waar we op moeten letten bij de aanschaf van een Kia Rio.
(Of zeggen jullie dat we gek zijn om zo'n auto te kopen omdat er bekende mankementen zijn bijvoorbeeld?!)

We horen het allemaal graag! Bedankt alvast!!

Weet niet zo veel over de Rio, maar ik zou me niet zo blindstaren op de hoeveelheid kilometers die is gereden. Mijn vuistregel dat je beter een jonge auto met veel kilometers kunt kopen dan voor hetzelfde bedrag een veel oudere met minder kilometers.

kalman zei:
Ik zie dat een 2016 versie minimaal 10.000e kost. Dat wordt dus lastig..
2015 zou misschien nog net kunnen, maar zit je ook aan bijna 9.000.

De Kia Rio is verder een prima auto. Ik zou niet zo op de kilometers letten, maar vooral op de staat. Ik heb ook liever een jongere auto met wat meer kilometers. Veel korte stukjes zijn erg slecht voor de mechaniek.

Even als voorbeeld: In 2014 kochten we een Citroen C3 van 3 jaar oud, deze had 104.000 km gelopen deze auto was ruim € 1000 goedkoper dan een identiek exemplaar met 79.000 km op de teller. De auto was ondanks de hogere tellerstand duidelijk in betere staat, en de motor liep veel soepeler en mooier.

Goede alternatieven zijn de Citroen C3 1.2, Renault Clio, Peugeot 208 1.2, en Ford Fiesta.

Bij mijn collega waren de schakelkabels gebroken van zijn Kia Rio en dat zou vaker voorkomen bij dit model.
Gelukkig binnen de garantietermijn, want het was wel een dure reparatie.

Ik heb bijna 3 jaar dat model Kia Rio gehad,prima auto,alleen had ik de 1.2 met 85 pk,vond ik niet echt overhouden,het is niet zo dat ik altijd te hard rij,maar ik hou wel van een auto die wel vlot vooruit wil.

JFR zei:
Ik heb bijna 3 jaar dat model Kia Rio gehad,prima auto,alleen had ik de 1.2 met 85 pk,vond ik niet echt overhouden,het is niet zo dat ik altijd te hard rij,maar ik hou wel van een auto die wel vlot vooruit wil.

Een kleine viercilinder is naar mijn mening nooit echt vlot. Ik ervaar hetzelfde met mijn Fiesta 1.25. Maar je komt ermee van A naar B en voor velen is dat meer dan genoeg.

Mechanix zei:
JFR zei:

Een kleine viercilinder is naar mijn mening nooit echt vlot. Ik ervaar hetzelfde met mijn Fiesta 1.25. Maar je komt ermee van A naar B en voor velen is dat meer dan genoeg.

Dat is waar,wat ik wel prettig vind aan een auto met, pak m beet 100 pk of meer, is dat je bij een inhaalactie niet snel hoeft terug te schakelen,bij mijn vorige Rio moest dat,maar bij mijn huidige niet.

Terug
Bovenaan