Kia Rio 2003: bijrijdersdeur kan niet meer open

kjiratsiekoedel

Net ingestapt
Sinds vandaag een probleem met de bijrijdersdeur van mijn Kia Rio uit 2003. Het slot&deur in de bijrijdersdeur wil niet meer op. Met hem omdraaien van de sleutel voel je veel weerstand. Je kan wel de centrale deurvergrendeling activeren met de sleutel, maar deze wordt gelijk weer dichtgedrukt door 't slot dat (neem ik aan) niet beweegt.

Als ik het andere portier van het slot haal moet ik snel zijn met de deur openen, omdat de CV weer gelijk sluit. Erg onhandig dus...

Normaal zou ik zo 't deurpaneel eraf halen en dit probleem waarschijnlijk wel op kunnen lossen. Maar... aangezien de deur niet opengaat kan ik niet bij 't paneel komen.

Iemand een idee hoe ik dit probleem moet tackelen?

Openen met afstandsbediening en dan zelf met de sleutel door de weerstand heen draaien?
Hendeltje aan de binnenkant werkt ook niet?
Ik heb zelf het gevoel dat ie met wat geduld toch nog één keer open zou moeten kunnen. Gaat dat niet, dan moet je inderdaad het deurpaneel slopen. Schijnt in het verleden vaak gebeurd te zijn bij Skoda's Fabia, omdat daar ook iets in de deur kapot ging.

Dat werkt niet. Hendeltje aan de binnenkant werk wel gewoon (veel weerstand). Maar hij gaat ook gelijk weer op slot door de CV. Ondertussen blijft 't slotmechaniek dicht en gaat de deur niet open.

Ik heb even met Kia garage gebeld: bekend probleem. Deurslot is stuk (is dichtgeklonken ding) en moet als geheel vervangen worden. Het paneel schijnt er wel met gepruts heel uit te krijgen zijn. Ik hoop dat ze hier op de sloop nog een slot hebben liggen.

Even de accu loshalen of de juiste zekering van de CV lostrekken, dan kan je de deur weer openen en hopelijk voorlopig een stekkertje lostrekken totdat je een nieuw slot/actuator hebt. Waarschijnlijk is de actuator niet goed meer, hij trekt nog wel dicht maar duwt niet meer open?    (want je zegt dat sleutel of handeltje binnen nog wel de deur opendrukt?)

Nee, het ligt niet aan de CV. de deur krijg ik niet open, niet met sleutel (met de sleutel trigger ik alleen de CV, maar hij gaat daarna gelijk weer dicht), binnenhendel, buitengreep of knopje. De actuator/servo doet 't gewoon.

Ben je lid van de ANWB?

Bel dan de wegenwacht, zij maken de deur open met een haak die ze langs de portierruit de deur in steken.
Meestal is dit een klusje van 5 minuten.

Ze trekken dan het slot fysiek open, deze is dan meteen weer los.
Voor hoe lang is uiteraard de vraag, maar als tijdelijke oplossing prima.

Met een haak of een lus en en een staaf die voor een koevoet kan doorgaan probeert de Wegenwachter het portier te openen (je moet er wel een papier voor tekenen i.v.m. de risico's en de aansprakelijkheid). Men probeert het portier met de "koevoet" uit de sponning te wringen en vervolgens tussen de rubbers door een lus of haak te steken. Die lus of haak probeert men om het deurknopje te bevestigen om dat knopje omhoog te trekken om zo het portier te openen.
Het portierslot moet mechanisch werken. Elektronica kan een belemmerende factor zijn, maar misschien heeft de Wegenwachter daar ook een oplossing voor (net als autodieven). Er is kans op beschadiging en het lukt niet bij elke auto even goed.
Dit is vooral de handeling die men uitvoert als mensen de autosleutels in de auto hebben laten liggen en niet meer in de auto kunnen.

In het geval van de topicstarter is er echter sprake van een defect waardoor het portier niet meer normaal geopend kan worden. Maar hij kan wel gewoon de auto in (via de bestuurderszijde). Dan kan hij - als dat het probleem zou zijn - het knopje van het probleemportier van binnenuit gewoon bedienen en is er geen exercitie nodig via een "koevoet" en een haak of lus of lasso.

In dit geval - een technisch defect - zul je waarschijnlijk de bekleding van het portier moeten verwijderen om bij het slotmechanisme te kunnen komen, voor de reparatie. Ga eventueel te rade bij de garage. Of laat de garage de klus klaren.

Juist. Zoals ik schreef gaat het alleen om die deur waarvan het slot niet werkt. De rest werkt gewoon. Boom, ANWB, lusjes & breekijzer zijn niet nodig. Ik wil alleen de deur maken.

Ik heb de garage gebeld en 't paneel zou er ook nu van binnenuit vanaf te halen zijn en dan 't slot te demonteren. Op de sloop hebben ze nog een slot liggen, dus ik ga vanavond/morgen aan de slag.

@kjiratsiekoedel

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat, heb namelijk exact het zelfde probleem met een Kia Rio 2005.
Volgens mij kan de opmerking over het stroom van V0RQ nog wel helpen om de deur iig open te krijgen.
Wat makkelijker werken is of lukte het binnenscherm te verwijderen wel van binnenuit?
In ieder geval succes!

Ik vond het zelfde probleem op een website in de US, met dit als oplossing:

"Easy method to open a stuck Kia Rio door. Full credit to 'fastkia' for explaining how to open a stuck lock but after opening my lock by his method I found an easier way to do the job. You need a piece of straight wire (clothes hanger is good) and make a 3/4 inch square bend on one end. Wind down the window & push a tapered (plastic) wedge between the glass and the inside rubber to get a gap to work through. Poke the wire down beside the glass and pull up on the lever that is operated by the outside door handle. This is not the wire from the door handle but is the lever the wire connects to in the lock. While the lever is held up by your hook you can now pull up the locking button. Remove the wire from the door and everything works and it can be opened and closed as often as you like but don't press the button or use the key lock or it will be stuck again. The lever is normally held up by a small spring that has a sharp bend at one end and the spring will ALWAYS break at this bend. I used the same spring with a 'new' loop made from a section of paper clip to replace the old loop. Better than the original. No cost and it took less than 30 minutes."

Dat heb ik geprobeerd en met succes de deur open gekregen! Kosten mij veel minder dan 30 min!
(Met de deur dicht de binnenbekleding los krijgen zal echt niet werken, je zal er bij drie schroeven niet bij kunnen..)

Dus:
(Eerst de zekering van de automatische vergrendeling verwijderen indien aanwezig)
Wig tussen het raam aan rubber aan de buitenkant.
Met een stuk van een ijzeren klerenhanger (met haakje aan het einde) tussen de spleet door.
Bijlichten met een zaklantaarn in de spleet.
Het witte stuk plastic waar het ijzeren staafje van de buitengreep het slot bediend omhoog trekken en houden.
Tegelijkertijd de slotbediening aan de binnenkant (het staafje) omhoog trekken
Daarna deur openen aan de buitenkant, en whala open...

Daarna de binnenbekleding verwijderen en slot repareren.
Ik zag ook bij mij ook al een gebroken (uiteinde) veertje zitten.
Maar dat ga ik morgen verder bekijken.

Heb paar foto's gemaakt maar die lijk ik niet te kunnen plaatsen.
Bij interesse, stuur maar een privé berichtje

@RoyM:

Zie mijn post van 23-7

Met een stuk ijzerdraad tussen het raam en de deur krijg je hem open.
Helaas wil de TS daar niets van weten, terwijl het de oplossing is...

@carkiller: sorry, ik heb te snel over jouw stuk gelezen en dacht dat je de situatie niet begreep (alsof ik helemaal de auto niet meer in kwam).

Maargoed, ik zal eens een mooie hengel maken om te kijken of ik 'm open kan hengelen. Ik heb wel vast een ander slot gehaald van de sloop.

Inmiddels het bekende veertje weer vastgemaakt met nieuw gevormd lusje aan het einde en het werkt weer prima!
Bij elkaar in totaal best wat tijd in gestoken maar geen materiaalkosten en dure garage tarieven :)

Terug
Bovenaan