Kia Picanto 2013 (1.0) - Geen oliepeil lampje en tikken?

Bart 5922888

Net ingestapt
Afgelopen maand heb ik een leuke Kia Picanto uit December 2013 gekocht., met een 1.0L motor. Je wint er geen drag race mee, maar het rijdt best leuk.
Nou zit ik met het volgende: De dealer noemde bij de aankoop terloops dat ik elke maand wel de olie moest controleren, omdat de auto standaard geen laag oliepeil lampje zou hebben. Het lampje dat er wel in zit (die je ook ziet wanneer je de sleutel omdraait), zou alleen aangaan als "het al te laat is".

Ik vroeg mij af of het inderdaad mogelijk is dat een (relatief) jonge auto geen laag oliepeil lampje heeft. Is dat bij andere auto's ook zo? Overigens merk ik verder niet echt iets verkeerds aan de auto, behalve dat de motor lijkt te tikken bij de start. Omdat het hydraulische kleppen zijn kunnen deze niet worden gesteld. Bij de aankoopkeuring werd daardoor gezegd dat het prima was, en dat een 1.0 liter motor nou eenmaal wat meer herrie maakt.

Hoor graag of iemand iets meer weet!

Dat is vrij normaal, maar weinig auto's hebben dat. Het lampje is meestal een olie druk lampje, als dat aan gaat heb je echt een probleem.

Gelukkig monteerde Kia en wat andere merken geen zaken die niet echt functioneel zijn. Mijn Renault heeft een olieniveau indicator, maar in het instructieboekje staat dat je toch echt regelmatig even de pijlstok moet controleren. Bij het starten duurt het een paar seconden voordat overal in de motor de oliedruk is opgebouwd. Hierdoor kan wat getik aanwezig zijn van de hydraulische klepstoters of een distributieketting waarvan de spanner nog moet gaan werken. Belangrijk is wel om de juiste viscociteit olie te gebruiken, een dunne olie is sneller ter plaatse bij de kritische onderdelen van een motor, maar is minder geluiddempend.

Olie peilen wordt geadviseerd om dat maandelijks te doen: maar als de verkoper dat specifiek zegt, dan beginnen er bij mij belletjes te rinkelen. Of hij moet denken dat klanten achterlijk zijn?

Maar hoe dan ook: ik peil serieus nooit de olie, zie daar het nut niet van in. Om de 15/20.000km laat ik een onderhoudsbeurt uitvoeren, of na 1 jaar. Ik ben persoonlijk dus niet zo bang dat mijn Aziatische auto olie verbruikt, of dat ik bij moet vullen.

Echter bij mijn vorige auto moest ik echt regelmatig peilen en dus ook bijvullen, omdat die auto wel olie verbruikte.

Zeker in het A segment is een olieniveau lampje zeker niet gebruikelijk. Oliedruk lampje wel.

Zunigrijje zei:
Olie peilen wordt geadviseerd om dat maandelijks te doen: maar als de verkoper dat specifiek zegt, dan beginnen er bij mij belletjes te rinkelen. Of hij moet denken dat klanten achterlijk zijn?

Maar hoe dan ook: ik peil serieus nooit de olie, zie daar het nut niet van in. Om de 15/20.000km laat ik een onderhoudsbeurt uitvoeren, of na 1 jaar. Ik ben persoonlijk dus niet zo bang dat mijn Aziatische auto olie verbruikt, of dat ik bij moet vullen.

Echter bij mijn vorige auto moest ik echt regelmatig peilen en dus ook bijvullen, omdat die auto wel olie verbruikte.

Ik vind het wel nuttig. Ik heb een grote rol papier in m'n garage liggen, ik heb op die manier zeer snel en eenvoudig m'n oliepeil gecontroleerd. Liever dat, dan dat m'n motor niet gesmeerd zou worden...Dan is die korte check echt wel heel makkelijk om de kans op zo'n drama sterk te verkleinen.

der Magistrat zei:
Zunigrijje zei:

Ik vind het wel nuttig. Ik heb een grote rol papier in m'n garage liggen, ik heb op die manier zeer snel en eenvoudig m'n oliepeil gecontroleerd. Liever dat, dan dat m'n motor niet gesmeerd zou worden...Dan is die korte check echt wel heel makkelijk om de kans op zo'n drama sterk te verkleinen.
Bij mijn 480 heeft het oliepeilsysteem een keer mijn motor gered. Die verbruikte normaal dusdanig weinig dat ik makkelijk van beurt tot beurt kon rijden. Controleren deed ik daarom niet zo vaak. Totdat het systeem ineens een waarschuwing gaf: Er was een pakking gaan lekken waardoor het peil ineens zakte. Zonder het systeem was dit zeker mis gegaan. Dus ook bij auto's die normaal amper iets verbruiken kan zo'n systeem zeker nuttig zijn.

der Magistrat zei:
Zunigrijje zei:

Het is zeker verstandig om te doen! Deed ik bij mijn eerste twee auto's ook en ik had het gevoel, dat ik voor gek werd verklaard door mijn buren: want die zien je 2x per maand weer met de motorkap open staan en je krijgt dan direct de vraag of iets mis met je auto is o_O

In-principe hoort een motor geen olie te verbruiken en dan is het voldoende, als je iedere jaar een onderhoudsbeurt laat uitvoeren. Nergens voor nodig om een flesje olie in je auto te staan hebben, behalve bij VAG auto's.... daar schijnen bepaalde modellen echt liters olie te verbruiken en dat vindt de VAG groep dan acceptabel :eek:

Bij klokje rond zie je het ook weleens: zwetende motoren, met licht olie verbruik. Maar in-principe hebben die auto's een lichte lekkage, die op ten duur alleen maar erger wordt.

Zag het bij mijn vorige auto Peugeot 205 zwetende/lekkende koppakking, i.v.m. de kosten voor reparatie nooit iets aan gedaan. Maar op het einde moest ik wel steeds meer olie bij vullen en ik kocht dus ook bij de Action, olie in een 5 liter fles en had altijd 1 liter in de auto staan.

Uiteindelijk ingeruild met een lekkende koppakking, versleten koppeling, defecte startmotor en wellicht nog wat meer kwaaltjes. Maar ik heb er wel veel plezier van gehad, ondanks dat de auto uiteindelijk vrijwel niks meer waard was door de defecten.

Bij auto's op leeftijd waarvan je weet dat ze olie verbruiken, zou ik dus echt wel sterk aanbevelen om regelmatig te peilen en bij te vullen! Vooral bij merken die bekend staan om hun onbetrouwbaarheid :LOL:

Zuinig zei:
In-principe hoort een motor geen olie te verbruiken en dan is het voldoende, als je iedere jaar een onderhoudsbeurt laat uitvoeren.

Omdraaien....in principe verbruikt elke motor olie. Alleen bij de meeste motoren is dat zo weinig dat het niet opvalt tussen de onderhoudsbeurten door.

Terug
Bovenaan